סגור

הושג הסדר: מצרים תשחרר את האונייה שחסמה את תעלת סואץ

אוניית המכולות אבר גיבן חסמה בחודש מרץ האחרון את התעלה, ומאז הוחזקה על ידי המצרים; עתה הגיעו הרשויות להסכמות על פיצוי מצד הבעלים והחברה המבטחת; פרטי העסקה לא פורסמו

מצרים תשחרר את אוניית המכולות אבר גיבן (Ever Given) שחסמה במרץ האחרון את תעלת סואץ, זאת לאחר שהרשויות הגיעו להסכמות על פיצוי עם הבעלים של האונייה והחברה המבטחת שלה. פרטי העסקה לא פורסמו.


הצדדים מסרו היום (ב') כי האונייה תשוחרר ביום רביעי ממתחם האגם המר הגדול, נקודת האמצע של התעלה שבו היא עוגנת עד כה תחת חתימה של הרשויות במצרים.


1 צפייה בגלריה
האונייה Ever Given שנתקעה ב תעלת סואץ
האונייה Ever Given שנתקעה ב תעלת סואץ
האונייה Ever Given שנתקעה בתעלת סואץ
(צילום: רויטרס)

חברת יו.קיי קלאב (UK Club), המבטחת של חברת הספנות שוי קיסן (Shoei Kisen), הבעלים של האונייה, הודיעה כבר אתמול כי "הושג פתרון רשמי" עם הרשות המנהלת מטעם המצרים את התנועה בתעלת סואץ (Suez Canal Authority - SCA) – והיום יצאה ההודעה המסודרת מטעם המצרים, יחד עם הבעלים של הספינה והמבטחת.
אף שלא צוינו פרטי ההסכם, ידוע שהמצרים יקבלו במסגרת העסקה ספינה גוררת, לצד סכום הפיצוי במזומן.
ה-SCA ביקשה בשלב ראשוני של המגעים פיצוי של 916 מיליון דולר, כולל 300 מיליון דולר על פעולות החילוץ ועוד 300 מיליון דולר על פגיעה במוניטין. אך החברה המבטחת דחתה את הדרישה ותיארה אותה כ"גבוהה באופן מוגזם" ו"חסרת ביסוס משפטי".
בשלב מאוחר יותר הורידה הרשות המצרית את הדרישה ל-550 מיליון דולר, ומנגד החברה המבטחת ובעלי הספינה הגישו הצעה לתשלום פיצוי של 150 מיליון דולר בלבד.
כלי השיט, שאורכו 400 מטר, נתקע בתעלה בשל טעות של אנשי האונייה ורב-החובל שלה, לאחר שנעו במהירות רבה בתנאי רוח קשים. היא שוחררה רק לאחר שישה ימים במבצע חילוץ ממושך שכלל שימוש בחפירה והרחבת התעלה – במהלכו מת אחד מעובדי החילוץ.
מאות אוניות משא נתקעו בתעלה המקשרת בין הים התיכון לים האדום, הדרך הימית הקצרה ביותר המחברת בין אסיה לאירופה. ההסדר בסחר הימי העולמי נפגע קשות.