סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ChatGPT צ'ט בינה מלאכותית OpenAI מיקרוסופט
ChatGPT. זה יכול להיות שימושי לכם (צילום: שאטרסטוק)

מדריך
כך תשתמשו ב-ChatGPT בחיים האמיתיים

הוא נמצא בכותרות ומאיים על האנושות בבינה המלאכותית שלו. אבל ChatGPT הוא בעיקר כלי עבודה שמיועד לסייע לנו לבצע כל מיני משימות. הוא עדיין לא מספיק טוב כדי להחליף את גוגל אבל הוא מעולה כדי לכתוב מכתבים או קורות חיים

אם היו שואלים אתכם לפני שלושה חודשים מה זה ChatGPT, כנראה שהייתם מסתכלים על השואל בעיניים פעורות. אבל כיום, אפילו סבתא בת 80 תדע שמדובר בבינה מלאכותית, והנכד אפילו יצעק AI ברקע. השירות של ChatGPT הפך למאוד פופולרי מאז שחברת OpenAI, המפתחת שלו, שיחררה אותו לשימוש ציבורי. מאז כמובן שכולנו התנסינו בו, חלקנו בהצלחה מרובה, כמו האיש הזה עמאר רשי שכתב ואייר בעזרתו ועוד כלים ספר ילדים במהלך סוף שבוע. חלקנו עם תוצאות פחות מרשימות, בעיקר בעברית, כמו כותב שורות אלה שהעלה שאלה תמימה בתחום הקולינרי.
הבעיה היא ש-ChatGPT עונה לנו בפסקנות של גאון אקדמי אבל התשובות שלו, בעברית אבל גם באנגלית, עשויות להיות לא מדויקות וזאת בלשון המעטה.
ועדיין, לבינה המלאכותית הזו עדיין יש לא מעט יתרונות עבורנו. הוא יכול לכתוב מכתבים או הודעות מצוינות באנגלית למי שמתקשה לדוגמה. הוא גם יכול לסייע בכתיבת קורות חיים. זאת אומרת שצריך להבין את המגבלות של הכלי וכיצד להפיק ממנו את המיטב עבורנו. חובבי מתכונים ימצאו בו דווקא חבר טוב, המתכון שהוא סיפק לפסטה אליו אה אוליו מעולה. אם כי יכול להיות שבמתכונים אחרים הוא יפשל.
אבל ראשית, צריך להבין מה זה Chat GPT וכיצד הוא אמור לשנות לנו את החיים. בעולם הבינה המלאכותית הוא מכונה בשם הברברי - Generative Pre-trained Transformer - מושג שאין לו ממש עדיין מקבילה בעברית אבל מתאר כלי שמסוגל לספק פלט של תוכן כלשהו (Generative) על בסיס אימונים שעבר תוך שימוש במאגרי מידע עצומים (Pre-trained) ותוך יכולת להתאים את הפלט לדרישות המשתמש (Transformer) או בקיצור GPT. מודל השפה עליו התבססה המפתחת שלו נקרא GPT-3 והוא נחשב למתקדם ביותר כיום לצד המודל של גוגל גם אם ישנם כבר כיום מודלים יותר מתקדמים בפיתוח.
כלומר מדובר בסוג של רובוטריק תוכן שיודע לספק לנו תשובה מבוססת טקסט או ויזואלית על בסיס תיאור של דרישות שאנחנו מזינים לו. כש-OpenAI השיקה אותו בנובמבר שעבר לשימוש היא לא ציפתה ככל הנראה לסקרנות שהוא יעורר. מאז כבר היללו אותו כתחליף פוטנציאלי לגוגל או ככלי שיאפשר לסטודנטים לרמות בשיעורים. מיותר לציין שלמרות שהוא יכול במידה מסוימת לסייע לסטודנט או תלמיד לכתוב עבודה, כפי שראינו, רמת הדיוק שלו מאוד תלויה בהיקף המידע ששימש לאמן אותו. אימון של בינה מלאכותית הוא עסק יקר. מאוד. למעשה, הבעיה העיקרית כיום של OpenAI ואחת הסיבות שמיקרוסופט השקיעה בה השבוע 10 מיליארד דולר היא שכדי לאמן את ChatGPT כדי שיספק תשובות אמינות (יחסית) שלא יביכו אותו צריך להפעיל הרבה מאוד כוח מחשוב למשך הרבה מאוד זמן וזה עולה המון. אבל לא רק האימון עולה הון, גם השימוש בו יקר, לפי ציוץ של סם אלטמן מייסד החברה, העלות מגיעה לכמה סנטים עבור כל שאילתה. בהתחשב בכך שהוא נשאל מיליוני שאילתות ביום, כל הסנטים האלה מצטברים למיליוני דולרים. לשם המחשה עלות שאילתה בגוגל למשל נמדדת באלפיות הסנט ואפילו פחות. כלומר, ChatGPT לא ממש כלכלי כתחליף גוגל. לפחות לא מספיק בהתחשב באיכות הלא אחידה של התוצרים שלו.
אבל בינתיים הוא זמין לנו בחינם. כלומר זה לא באמת בחינם. OpenAI לא מאפשרת לנו לשחק איתו מטוב ליבה. זו פשוט דרך טובה וחסכונית עבורה למנף את חוכמת ההמונים לאימון ושיפור הכלי. במקום להפעיל מחשבים 24 שעות ביממה, בני אדם מפעילים אותו ומספקים משוב. זו גם דוגמה לעוד מגבלה של בינה מלאכותית. היא תלוית הקשרים תרבותיים. כלומר, המאמנים שלה יקבעו לא מעט מאיכות התשובות שהיא תספק בגלל ההטייה המובנית שנעוצה בזהות ובאישיות שלהם. כך למשל אם רוב המאמנים יהיו גברים לבנים דוברי אנגלית, Chat GPT ישקף לא מעט מהזהות הזו בתשובות. אם מאגרי המידע שמשמשים ללימוד מבוססים על נתונים שנוצרו במערב, מן הסתם זה גם ישתקף בתשובות. ולסיום, חשוב להבין שהמודלים האלה לא באמת יודעים אם הם מספקים מידע מדויק או לא, או שהתשובה מתאימה לשאלה. למשל בניסוי שנערך לא מזמן הוא נשאל מהי בירת טורקיה, איסטנבול או אנקרה? התשובה שלו היתה מביכה אבל נכתבה בצורה כזו שאדם היה סומך עליה בעיניים עצומות.
אז איך בכל זאת אפשר למנף את היכולות של לשימוש ביום-יום? ובכן יש מספר אפשרויות כאלה. אבל נתחיל בהתחלה. קודם כל כדי להשתמש בו צריך לגשת לאתר הייעודי שנוצר עבורו. שימו לב שלפעמים העומסים על האתר והשירות כה גדולים שתצטרכו להמתין בתור כדי לקבל גישה. באתר תתבקשו ליצור חשבון משתמש. אפשר להירשם עם כתובת מייל או דרך חשבון גוגל או מיקרוסופט. אחרי פתיחת החשבון תועברו ישירות לממשק של הצ'אט, שלא מאוד שונה מזה של גוגל. כלומר תיבה להזנת השאילתה וזהו בערך. מכאן הדברים פתוחים לדמיון שלכם. עם זאת נתחיל באזהרה, אם אתם משתמשים בו כדי לחפש תשובה לשאלה כלשהי, ההמלצה היא לבצע במקביל חיפוש בגוגל או במנוע חיפוש אחר. חוסר הדיוק של Chat GPT יכול לסבך אתכם אם לא.
אם אתם ממש מוצאים שהוא שימושי ולא רוצים להמתין לתור שיתפנה למשתמש חינמי, ישנה אפשרות לשלם מנוי בעלות של 42 דולר לחודש ולקבל גישה ללא הגבלה, תשובות מהירות יותר ופי 2 יותר זמן שימוש מאשר בגרסה החינמית (שמוגבלת בגישה בהתאם לעומסים). אבל צריך להירשם מראש, וכאמור, 42 דולר זה לא מעט כסף.
כעת כשקיבלתם גישה בואו נבין מה ניתן לבצע דרכו.
סיעור מוחות - זו משימה קלאסית עבורו. כלומר הוא מעולה ככלי לייצור רעיונות. מכירים את זה שאתם יושבים עם חברים או קולגות ומנסים לפצח בעיה? אז ChatGPT יכול לסייע מאוד כאן. למשל ניתן לבדוק אסטרטגיות, רשימות, או אפילו לוודא שהכיתוב של תמונות באתר החברה תקינות מבחינה תחבירית. אבל לא רק. מכיוון שהמודל מאוד רגיש לשינויי שפה וסגנונות, אתם יכולים להשתמש בו כדי לנסות לייצר טקסטים לסוגי קהל שונים. למשל טקסט לדוברי אנגלית, אחר למבוגרים ועוד אחד לילדים. אתם יכולים למשל לבקש ממנו לכתוב לכם הזמנה למסיבה בסגנון הייקו יפני לדוגמה. כמובן שזה עשוי לצאת קצת מוזר, אבל מקסימום תציעו לו לכתוב לכם הזמנה לחתונה בסגנון התנ''ך. אגב, אנחנו מתייחסים פה ל-ChatGPT, אבל הכללים האלה תקפים גם לכלים ויזואליים כגון Dall-E או MidJourney. למשל אפשר לבקש מ- Dall-E להציג "אמבטיה בעיצוב אמצע המאה ה-20 עם אריחים בסגנון מרוקאי". כלומר, מדובר באמצעי לקבל השראה לעיצוב הבית או התאמה של סגנונות שונים.
סקירה או חקירה של נושא - הרבה מאוד מומחים מטעם עצמם כבר ניבאו את מותם מקצועות שונים בגלל AI כמו Dall-E או ChatGPT. אבל זה לא כל כך פשוט. גם מקצוע חדש כביכול שניתן לכנות אותו מהנדס ממשק כנראה שלא יגיע כל כך מהר לרשימת המקצועות המבוקשים. עם זאת כנראה שממשקי בינה מלאכותית יהפכו לחלק חשוב מהעבודה היומיומית שלנו - בדיוק כמו מנועי חיפוש. מכיוון שאין כל כך ספר הוראות מדויק להפעלה של ChatGPT, השימוש בו דורש ניסוי וטעייה כדי להבין את המגבלות והיכולות שלו. כלומר, עדיף לכם קודם לשחק עם הממשק ולתת לו הוראות כדי לראות מה הוא מסוגל לתת לכם. אני ממליץ אפילו להתנסות בשאילתות מוזרות או חסרות היגיון - זה יסייע לכם להגדיר את גבולות הגזרה עבורכם. בידקו אותו בתחומי ההתמחות שלכם. אתם מכירים היטב את שוק ההון? שאלו אותו שאלות בכלכלה או פיננסים ותראו מה הוא יודע לתת ומה לא. אתם חובבי היסטוריה? שאלו אותו שאלות על רומא או יפן הפיאודלית.
יצירת תוכן בעל מבנה קשיח - למרות שהטכנולוגיה שמשמשת את ChatGPT או דומיו קיימת כבר הרבה מאוד שנים, הסיבה לכך שהוא הפך לכל כך פופולרי היא שהוא כיום מסוגל באמת לחקות בצורה די מדויקת אותנו, בני האדם. זאת אומרת שמכתב או הודעה שהוא כתב לא ניתנות להבדלה מטקסט שכתב בן אדם. זאת אומרת שניתן למנף את היכולות שלו כדי לייצר טקסטים בטון שמתאים לנו. למשל מכתב למעסיק פוטנציאלי. או חוזה שכירות. אפשר גם להשתמש בו להתאמה של ניסוחים שונים. למשל לבקש ממנו לכתוב משפט בסגנון עצוב או שמח. זה מעולה לכל מיני טקסטים גנריים שדורשים ניסוחים מדויקים אבל שאנחנו רוצים לתת להם טון ייחודי. לא מעט מאיתנו סובלים לפעמים מחרדת תקשורתית. שימוש ב-ChatGPT יכול להקל מאוד במקרה כזה. למשל תוכלו לבקש ממנו לנסח לכם מכתב מנומס לפי כללי הכתיבה האמריקאיים כדי לבקש מהבוס העלאה בשכר. תוכלו אחר כך לבקש ממנו להתאים את הנוסח לביצועים המקצועיים שלכם. עם זאת כדאי לשים לב שיכולת הבעת רגשות של ChatGPT אינה אנושית. אתם אלה שנותנים לו את הכיוון.
תכנות - לסיום, אתייחס למשהו שהרבה מאוד מפתחים כבר התנסו בו - שימוש ב-ChatGPT כדי לכתוב קוד. ובכן, ככלי עזר הוא מעולה. אבל במקומכם לא הייתי מסתמך על קוד שהוא מייצר מבלי לבדוק אותו לעומק. מדיווחים שונים ומשיחות עם אנשי מקצוע שהתנסו בו, זה לא תמיד עובד. כמו שהוא לא יודע באמת מה בירתה של טורקיה, הוא גם לא יודע באמת אם הקוד שייצר לכם מסוגל לבצע את המשימה שאתם רוצים שיבצע. מנגד, הוא דווקא שימושי ככלי עזר לבדיקת תוכנה קיימת, הוא יודע לזהות בעיות במבנה למשל. גם ככלי סייבר הוא יעיל, כבר היו כמה דיווחים על האקרים חובבים שהשתמשו בו לייצור נוזקות, והסתבר שהוא דווקא הצליח לא רע. אבל שימו לב ש-OpenAI עוקבת מקרוב וכיום זה כבר לא ממש אפשרי. מנגד, אפשר בהחלט להסתייע בו לניתוח של נוזקות קיימות.
כדי להבין יותר מה האפשרויות והמגבלות המנהליות של Chat GPT אני מאוד ממליץ להיכנס לעמוד השאלות והתשובות של המפתחת כאן. כדי להבין מה ניתן לעשות עם התוכן שהוא מייצר לכם ומה ניתן לעשות איתו בעולם האמיתי, בידקו את העמוד הבא. ככל שהזמן יעבור ותתנסו בממשק שלו כך תוכלו להבין את המגבלות שלו. אבל גם כך מדובר בעתיד מסקרן מאוד.
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.