סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק
מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק (צילום: בלומברג)

דוח טכנולוגי
גניזת פרויקט הקריפטו של מטא היא אולי תחילת סופו של המטאוורס

לא במקרה הכריז מארק צוקרברג בסופ"ש האחרון על האטה משמעותית בגיוס כוח האדם ועל הקשחת היעדים של כוח האדם הקיים. החברה שלו סובלת מחוסר אמון ציבורי ופיננסי מתמשך, ולפחות כרגע העתיד לא ממש נראה שלה. האם היא תצליח לשנות את גורלה ברגע האחרון?

וכך זה נגמר. לא בפיצוץ גדול ומרעיש עולמות, אלא באוושה חלושה, כמעט בלתי נשמעת. Novi, ארנק הקריפטו של מטא (לשעבר פייסבוק), הגיע בסוף השבוע לסוף דרכו, כשהחברה הודיעה שתסגור אותו סופית ב-1 בספטמבר. זה היה השריד האחרון של פרויקט מטבע הקריפטו המגלומני של מטא, שנחשף ברעש וצלצולים לפני שלוש שנים ושבועיים.
המוות הזה לא מפתיע אף אחד: היוזמה נתקלה בביקורת חריפה בצורה קיצונית מיומה הראשון ומחוקקים ורגולטורים הזהירו את מטא לבל תשיק את המטבע ללא הליך רגולטורי מתאים. השותפות השונות לפרויקט נשרו במהירות, והפרויקט עבר כמה גלגולים ושינויי שם. בנובמבר האחרון, כשראש המיזם והרוח החיה מאחוריו, דייוויד מרקוס, עזב את מטא, היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שכל העסק ייקבר סופית.
אף שמבחינה קלינית ליברה, diem, נובי או איך שמטא תקרא לזה מת כבר מזמן, אולי אפילו בלידה, חשוב להבין את הסיבות לכישלונו דווקא עכשיו. כישלון זה לא קשור לסערה הנוכחית בשוק הקריפטו - הפרויקט הרי היה על מכונות הנשמה עוד לפני, גם בתקופת הפריחה הגדולה בשוק - הוא קשור למטא עצמה, והכישלון שלו לא מבשר טובות לעתידם של פרויקטים שאפתניים אחרים שהחברה מקווה לקדם.
3 צפייה בגלריה
ליברה פייסבוק קריפטו מטבעת וירטואלי
ליברה פייסבוק קריפטו מטבעת וירטואלי
מטבע ליברה של פייסבוק.
(צילום: רויטרס )
מבחינה פיננסית, מטא ניצבת בפתח אחת התקופות הקשות בתולדותיה. את זה אומר לא אני, אלא המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג בעצמו. "אנחנו מתמודדים עם אחת מהתפניות השליליות החמורות שראינו בהיסטוריה העדכנית", הוא אמר, לפי דיווח של "הניו יורק טיימס" בפגישה פנימית. "עובדים צריכים להיערך לכך שיידרשו לעבוד קשה יותר עם פחות משאבים, והביצועים שלהם ידורגו בצורה קפדנית יותר מבעבר".
החברה אמנם לא נערכת לקיצוצים, אבל כן מתכוונת להאט את קצב הגיוסים שלה, ובמקום 10,000 מהנדסים חדשים תשכור השנה רק 6,000 או 7,000. "בתחומים מסוימים הגיוסים ייעצרו לחלוטין, במיוחד עבור ג'וניורים. מבחינה מציאותית, כנראה יש כמה אנשים בחברה שלא צריכים להיות כאן", הוא הוסיף, כשהוא שולח אזהרה ברורה לעובדים עם ביצועים חלשים.
מטא, כמו הכלכלה העולמית, סובלת מחוסר הוודאות הכלכלי, המשך האינפלציה והחששות הגוברים ממיתון, אבל לכך מצטרפים קשיים ייחודיים: מטא, כחברת פרסום, פגיעה במיוחד למיתון שגורר לרוב צניחה בהוצאות הפרסום. בנוסף, כפי שמצהירה החברה בדו"חות הרבעוניים שלה, הגבלות הפרטיות העדכניות של אפל מקשות עליה לאסוף מידע על פעילות משתמשים באפליקציות אחרות באייפון ופוגעות ביכולת הטירגוט שלה - מה שמשפיע על יכולתה למכור פרסומות רווחיות יותר. זה לא שהיא צפויה לעבור בקרוב להפסדים או אפילו לירידה בהכנסות, אבל כדי לשמור על גידול ער בהכנסות כפי שהיה עד כה מטא צריכה מקור הכנסה משמעותי חדש, ומהר.
3 צפייה בגלריה
מטבע קריפטו דיים דיאם Diem ליברה לשעבר
מטבע קריפטו דיים דיאם Diem ליברה לשעבר
מטבע דיאם של פייסבוק
(צילום: מטא)
הכישלון של פרויקט הקריפטו מציף את כל הקשיים שיהיו לה בדרך לשם. הפרויקט לא נכשל כי הוא היה רעיון גרוע בפני עצמו. זה היה דווקא רעיון מוצלח: מטבע קריפטו יציב שמגובה על ידי תאגידים בעלי שם, מונגש לציבור באמצעות יישומים קלים לשימוש וזמין לרכישה ולמכירה מכל מקום בעולם, בלי גבולות בינלאומיים או מגבלות בנקים. כל מה שמטבעות הקריפטו מבטיחים זה יותר מעשור, בתוספת נגישות ויציבות שרק תאגידי ענק יכולים לספק. מטבע כזה יכול להפוך למקובל בקרב שירותים וסוחרים רבים, לצד מטבעות כמו דולר ויורו, ולהסיר חסמי מסחר והעברת כסף משמעותיים (יש כמובן גם צד אפל בעייתי של שליטה תאגידית בכלי פיננסי משמעותי, אבל זו סוגיה אחרת).
הסיבה שהפרויקט נכשל היא לא הרעיון עצמו, אלא מי שעמדה מאחוריו - מטא. מדובר בחברה שנהנית היום מאמון ציבורי ששואף לאפס. אף אחד - משתמשים, עיתונאים, חוקרים, מחוקקים ורגולטורים - לא האמין שמטא יכולה לעשות את זה כמו שצריך. יותר מדי כישלונות קולוסאליים ברמה בינלאומית – במיוחד הפייק ניוז, ההתערבות הזרה בבחירות 2016 ופרשת קיימברידג' אנליטיקה, שהיו אז טריים מאוד בזיכרון הקולקטיבי – הוכיחו שאי אפשר לסמוך על החברה בכלים חזקים מדי. ועכשיו היא רוצה ליצור כלי שישבש את הכלכלה העולמית? תודה, אבל לא תודה.
הביקורת הרגולטורית האינטנסיבית הבריחה את השותפות ואילצה את מטא לשנות ולשנמך את הפרויקט עד שלא נותרה ברירה אלא לסגור אותו לחלוטין. לזאת נלווה כישלון משמעותי במאמצים ליצור מודל עסקי חדש שיחזק ואולי גם יחליף בעתיד את מודל הפרסום הקיים - והכישלון הזה מהדהד כעת בעצמה לאור המאמצים הנוכחיים של מטא.
לא סתם לחברה כבר לא קוראים פייסבוק. בשנה שעברה היא שינתה את שמה כחלק מפיבוט משמעותי לעולמות המטאוורס וה-web3 (שקריפטו הוא חלק בלתי נפרד מהם). החברה רוצה לבנות את הפלטפורמה הגדולה הבאה - סביבת VR/AR מלאה שבה כולנו יכולים לבצע פעילויות בילוי, עבודה ופנאי בהטמעה מלאה ובלי לצאת מהבית. היא משקיעה סכומים ניכרים בפיתוח הפלטפורמה והחומרה שתומכת בה, ומהמרת בגדול על התחום כמקור ההכנסות הגדול הבא שלה.
3 צפייה בגלריה
העולם הוירטואלי של מטאוורס
העולם הוירטואלי של מטאוורס
המטאוורס.
(צילום: שאטרסטוק)
פעילות זו של מטא עדיין לא עוררה עניין מהותי בקרב רגולטורים ומחוקקים, אבל כנראה שזה בעיקר מכיוון שהיא עדיין בחיתוליה. הפלטפורמה הקיימת, שבנויה סביב קסדת אוקולוס של החברה, מוגבלת ביכולותיה, פונה בעיקר לשימושים עסקיים והמודל העסקי שלה מצומצם. ברגע שיגיע הזמן למיינסטרים, כשהפלטפורמה תגיע לשלב שבו היא עומדת בציפיות החברה (משהו שיכול לקחת שנים) ושיהיה לה גם מודל עסקי מגובש – אז, או אז, מקבלי ההחלטות יתחילו לברר מה בדיוק הולך שם ולפרק לגורמים את המהלך של מטא.
וכך, כמו במקרה של ליברה, הם יחפשו כל סיבה כדי לפסול, לעכב, לשנות ולאסדר. למה? כי מטא היא חברה שאי אפשר לסמוך עליה. בטח לא במיזם שיכול לשבש את הכלכלה העולמית ואת חיי היום-יום שלנו. דרך הייסורים שעבר מיזם הקריפטו של מטא עד לפטירתו תשקף את הדרך והמכשולים שיוערמו בפני מיזם המטאוורס שלה. ומה שיפה כאן זה שהרגולטורים והמחוקקים לא צריכים אפילו להציב מכשולים כל כך גבוהים בפני מטא. יש מספיק שחקניות בתחום שברגע שהחברה קצת תאט את מהלכה תוכלנה לפרוץ קדימה ולקטוף את ההובלה בדרך להקמת פלטפורמת המטאוורס הגדולה.
וזה מה שצריך באמת להפחיד את מטא ולהדאיג את המשקיעים שלה. מטא חייבת מקורות הכנסה חדשים כדי לשמר את הגדילה שלה וחייבת ליצור פלטפורמות חדשות ומצליחות שיצדיקו את עצם הקיום שלה בעשור הבא. ואם אין לה אמון בקרב מחוקקים, רגולטורים והציבור עצמו, היכולת שלה לעשות את זה כמעט בלתי אפשרית. היעדר האמון הזה חיסל את ליברה, והוא מאיים עתה לחסל כל מיזם עתידי משמעותי של החברה.
אם היא רוצה להימנע מהגורל הזה, מטא חייבת להתמקד קודם כל במשימה הקריטית של שיקום האמון הציבורי שלה. וזו יכולה להתברר כמשימה קשה הרבה יותר מיצירת עולם וירטואלי לחלוטין שכמו לקוח מספרי מדע בדיוני, המחקה את העולם האמיתי ואף מתעלה עליו.