סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין לוי מצ'ניק מנכ"ל Whaleapp ו איליה טורפיאשווילי בעל המניות העיקרי בחברה
מימין לוי מצ'ניק מנכ"ל Whaleapp ו איליה טורפיאשווילי בעל המניות העיקרי בחברה (צילום: אייל יצהר)

חברת הגיימינג החדשה של מייסד פלאריום נחשפת

לאחר מכירת פלאריום ב-2017 בחר הבעלים איליה טורפיאשווילי לעזוב. כעת חושף כלכליסט את החברה החדשה שהקים - Whaleapp. החברה יושבת בהרצליה ומעסיקה מעל 200 עובדים מרביתם מאוקראינה. מנכ"ל החברה ואחד המייסדים הוא לוי מצ'ניק, טורפיאשווילי הוא בעל המניות העיקרי

אחד האקזיטים המרשימים ביותר בתעשיית הגיימינג הישראלית היתה מכירת חברת פלאריום לאריסטוקרט האוסטרלית בכחצי מיליארד דולר בשנת 2017. הרבה גבות הורמו בעקבות אותה מכירה בעיקר בשל המחיר הגבוה אותו שילמה החברה האוסטרלית, אך כיום פלאריום נחשבת לאחת ההצלחות הגדולות בתחום הגיימינג עם מכירות של כמיליארד דולר בשנה. ארבעת מייסדי פלאריום הם שני זוגות האחים אבי וגבי שלאל וחיים ואיליה טורפיאשווילי. לאחר המכירה נפרדו דרכיהם ורק חיים נשאר בפלאריום עד לאחרונה. כעת חושף כלכליסט את החברה החדשה שהקים איליה טורפיאשווילי, אחיו של חיים ב-2018 כשנה לאחר המכירה. החברה שנקראת Whaleapp יושבת בהרצליה ומעסיקה כיום מעל 200 עובדים מרביתם באוקראינה. מנכ"ל החברה הוא לוי מצ'ניק שהקים אותה ביחד עם איליה - שהוא בעל המניות העיקרי בחברה ולמעשה הרוח החיה מאחורי מוצריה.
בראיון לכלכליסט מספרים איליה ולוי על הדרך שעברו מהקמת החברה ולאן פניה מועדות. איליה הקים ב-2018 את Whaleapp ביחד עם לוי מצ'ניק המשמש כמנכ"ל מאז ההקמה. "שמכרנו את פלאריום ידעתי שזה תחום שאני מאוד אוהב וחי אותו. שנה אחרי שעזבתי את פלאריום הקמתי את החברה החדשה. רציתי לבנות חברת משחקים שתצליח בעיקר במובייל. המובייל הוא כיום העיקר. רציתי לבנות צוות נכון שלא לוקח אנשים שעבדו בפלאריום. יכולתי לקחת משם אבל לא נגעתי", מספר איליה. "גם שוק המשחקים שבו פועלת החברה מאז הקמתה שונה ממה שהקמנו בפלאריום, עלות הבאת משתמש גדלה מאוד ואיכות השיווק ירדה בגלל הגבלות הפרטיות של אפל. מצד שני המוצר חייב להיות מורכב יותר ומעמיק יותר ולעשות אופטימיזציה למשחק".
עד היום גייסה החברה כ-50 מיליון דולר כאשר בין משקיעיה קרן הגיימינג הישראלית V games וקרן ההשקעות Griffin Gaming Partners שהשקיעה בעבר גם בחברת אוברוולף הישראלית. עד היום רשמה החברה הכנסות של כ-80 מיליון דולר כאשר המשחקים המובילים בחברה הם: Blitz Rise of Heroes; Hidden Hotel Miami Mystery; ו- Family Zoo שהוא משחק שהחברה פיתחה ופלאריום שיווקה.
החברה התחילה דרכה בפיתוח משחקי קז'ואל שונים כאשר בתחילת הדרך פיתחה החברה מספר משחקים רב מתוך כוונה למצוא את אותם משחקים שיתפסו את הקהל. החברה, שמרבית עובדיה נמצאים באוקראינה נאלצה לעבור טראומה לא קלה כאשר פרצה המלחמה שם. "החברה מעסיקה 200 עובדים. בארץ המטה ומעט אנשי פיתוח. רובם היו בעבר באוקראינה וכיום הם מפוזרים בכל העולם. היתה הרגשה לא נעימה כאשר המלחמה פרצה. דאגנו מאוד לעובדים שהיו לנו בקייב והיו הרבה אנשים בערים מסביב וכולם היו בסדר. כל מה שהיה חשוב לנו היה לדאוג להם. בהתחלה זה פגע, העובדים היו מאוד מסורים לחברה והיתה תקשורת מאוד צמודה שהם בעצמם עבדו בכל מקום גם תחת טילים".
כמו מרבית חברות הטכנולוגיה והגיימינג גם ב-Whaleapp מגלים כיום את הקסם של מהפכת ה-AI. "התייעלנו במערכות העבודה שלנו בזכות ה-AI, עובדים יותר יעיל במחלקות הארט", אומר איליה. בשנים האחרונות לאחר שבועת ההייטק התנפצה בתחילת 2022 הבינו בחברה שהם צריכים לחשוב מחדש על ההוצאות וההכנסות. נאלצנו בעבר לצמצם מעט את כוח האדם שלנו ב-2021 יכולתי לשמור אותם כי יכולתי לגייס כסף בקלות רבה ולהשתמש באנשים האלה וב-2023 אני רואה את עלות הכסף והקושי לגייס כסף ולהקטין הוצאות להשקעות לטווח ארוך. הקטנו את כמות כוח האדם ופחות בפרויקטים ארוכי טווח ורק המרכזיים שלנו גורם שני הוא התייעלות של המערכות של הארט ושימוש ב-AI ".