סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
למרות ההתחייבות למשתמשים: אפל מאפשרת לפייסבוק ואחרות לאסוף עליהם מידע

חצי שנה לאחר ששינתה את מדיניות הפרטיות שלה והעניקה למשתמשיה את האפשרות לחסום מעקב ואיסוף מידע, תחקיר של הפיינשל טיימס מגלה שענקית הטכנולוגיה מאפשרת לחברות מסוימות לעקוף את החסימה ולאסוף מידע בכל זאת. משבר אמון בפתח?

זה נראה כמו היסטוריה עתיקה, אבל לפני כחצי שנה שינוי מדיניות הפרטיות של אפל הפך לאיום המוחשי ביותר על הכנסותיה של פייסבוק. יצרנית האייפון החלה לדרוש מהמשתמשים לאשר בדיוק אילו פיצ'רים הם מאשרים לאפליקציות שהורידו - כולל מעקב וקבלת מידע. לאחר שהדבר עורר התנגדות עזה מצד פייסבוק וסימן את אפל כמגינת הפרטיות של העולם המקוון, מסתבר שהדברים לא בדיוק כפי שהם נראו. על פי תחקיר של הפייננשל טיימס שפורסם אמש (ד'), אפל מאשרת לחברות מסוימות לאסוף מידע ממשתמשים אף על פי שאלה סימנו בפירוש שהם מתנגדים לכך.
מדובר בסוג של צביעות. גם אם אפל אומרת שהמידע שנאסף עבר אנונימיזציה ואגרגציה ולא יכול לשמש לזיהוי חד ערכי של המשתמשים, בסופו של דבר מדובר בהחלטה של המשתמש, כפי שאפל עצמה קבעה בתקנון שלה - עמדה שסייעה לה במהלך הקמפיין התקשורתי שהציג את המהלך. פעולה זו, כזכור, סימנה אותה כיריבה של חברות המדיה החברתית שלא בוחלות לסחור במידע של המשתמשים.
חשוב להבין שתכונת "לא לעקוב" שהמשתמש יכול לבחור לסמן נחשבה כתכונת הדגל של פיצ'ר ATT (App Tracking Transparency), שמכריח מפתחים לשאול את משתמשי האייפוןהאם הם מאשרים את המעקב מצידם לפני ההתקנה. בנוסף, דגל הפרטיות שאפל נפנפה בו מתברר כפחות חסין לאינטרסים עסקיים. ההקלה הזו קשורה כנראה לעובדה שמהרגע שבו אפל החילה את מדיניות הפרטיות נראתה פגיעה משמעותית בעסקיהן של פייסבוק, סנאפצ'ט, יוטיוב, טוויטר ואחרות, אבל מתוך כל החברות, פייסבוק (מטא) וסנאפצ'ט היו אלה שנפגעו הכי הרבה.
גילוי זה מראה כי אף על פי שהמשתמשים מגדירים באופן ברור את העדפותיהם, בסופו של דבר מה שמתקיים בפועל הוא מה שנוח לחברות. כך למשל, לפני כחודשיים פרסם הוושינגטון פוסט כי מפתחי משחקים אוספים מידע מהמשתמשים למרות איסור מפורש בהגדרות הפרטיות וכך למשל המשחק הפופולרי סאבווי סרפרס (Subway Surfers) אסף כ-29 קטגוריות מידע שונות עבור המפרסמים שלו. לא ברור אם הדבר נעשה באישור אפל או בעצימת עין, אבל זה לא משנה. זה רק מדגיש את העובדה שאי אפשר לסמוך על הצהרות חברות שכל מחויבותן היא לשורת הרווח ולמשקיעים, ולא ללקוחות.