סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

תעשיית משחקי המחשב נכנסת לזמן פציעות

ביטול הגבלות הקורונה, העיכוב בשרשרת האספקה והאינפלציה הגואה פגעו ברווחי שוק הגיימינג ברבעון השני. המגזר, שנראה חסר מעצורים עד לא מזמן, בונה כעת על משחקים חדשים ומעבדים מהירים שיחזירו את מאמיניו

בין אם תתכווץ ובין אם צמיחתה תאט, דבר אחד בטוח: תעשיית משחקי המחשב העולמית לא תיהנה מאותה גדילה חסרת תקדים שאיפיינה אותה ב־2020 ו־2021. הכלכלה העולמית, ובעיקר כלכלת ארה"ב, הוכתה בשיאי אינפלציה שלא נראו עשרות שנים. גם ציבור הגיימרים החליט להדק חגורה. מגזר הגיימינג, שפעם נראה חסר מעצורים, הבין כי אינו חסין בפני המשבר הכלכלי. ברבעון השני של 2022 הוציא הציבור האמריקאי 12.3 מיליארד דולר על מוצרי ושירותי גיימינג, ירידה בשיעור 13% לעומת התקופהה מקבילה ב־2021, וההערכות ל־2022 כולה מנבאות ירידה של 8.7% בשיעור המכירות — כך על פי דו"ח חדש של חברת המחקר NPD.
יצרניות הקונסולות — סוני, מיקרוסופט ונינטנדו — פספסו כולן את תחזיות הרווח ודיווחו על ירידה בהכנסות ברבעון השני של 2022. אחת הסיבות העיקריות לכך, הסבירו, היא שרשראות האספקה הפגומות שמונעות מהן להרכיב את הקונסולות שלהן: פלייסטיישן 5, אקסבוקס Series X|S ונינטנדו סוויץ', בהתאמה. וכן, מאחר שהגבלות הקורונה הוסרו ברחבי העולם, משחקי המחשב נאלצים להתחרות במוצרי פנאי אחרים כמו מסעדות, בתי מלון, הופעות וסרטים.
יצרנית "וורלד אוף וורקראפט" (World of Warcraft), אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard), דיווחה על הכנסות של 1.64 מיליארד דולר ברבעון השני, כ־700 מיליון דולר פחות מאשר ברבעון המקביל אשתקד. המנכ"ל בובי קוטיק תיאר "אווירה כלכלית מאתגרת". קהל הגיימרים נוטש בהמוניו את המשחק "קול אוף דיוטי" (Call of Duty), ספינת הדגל של אקטיוויז'ן. מספר השחקנים החודשי של אקטיוויז'ן ירד מ־127 מיליון ביוני 2021 ל־94 מיליון ביוני האחרון.
סוויץ' לכיוון שלילי
עם זאת, נדמה שהפתרון של אקטיוויז'ן פשוט: עוד "קול אוף דיוטי". החברה מתכננת להוציא כותר נוסף בסדרה בסוף אוקטובר, "Modern Warfare II". החברה גם מתכננת להוציא גרסת מובייל של "קול אוף דיוטי: וורזון". לשם כך, אקטיוויז'ן דיווחה על עלייה של 25% בגיוסי כוח אדם לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אקטיוויז'ן הודיעה כי סדרת הדגל שלה תעבור שינוי מהותי ואישרה כי בשנה הבאה לא ייצא משחק חדש של "קול אוף דיוטי". החברה ויתרה על שיחה עם משקיעיה, לכאורה בשל העסקה הנרקמת עם מיקרוסופט, שהודיעה על רכישת אקטיוויז'ן בליזארד תמורת 68.7 מיליארד דולר ביוני 2023, אם תאושר על ידי הרגולטורים.
נינטנדו, יצרנית קונסולת סוויץ', דיווחה על ירידה בשיעור 23% בהכנסותיה ממכירות הקונסולה. החברה היפנית ציינה כי מכרה 3.43 מיליון מכשירים ברבעון השני. גם מכירות המשחקים ירדו ב־8.6%; נינטנדו מכרה קצת פחות מ־41.5 מיליון עותקים. החברה צופה כי תמכור כ־21 מיליון יחידות של קונסולת הסוויץ' עד סוף שנת הכספים הנוכחית, שנגמרת ביפן במרץ. החברה גם לא עמדה בתחזיות: אנליסטים צפו כי הרווח של נינטנדו יעמוד על כ־860 מיליון דולר, אך היא פספסה את הנתון בכ־100 מיליון דולר; מכירות נינטנדו היו צפויות להיות כ־2.5 מיליארד דולר ברבעון, אך הסתכמו ב־2.3 מיליארד דולר.
בדומה ליריבתה מבית, גם סוני היפנית דיווחה בסוף החודש שעבר כי מכירות המשחקים שלה נחתכו ב־25%: יצרנית הפלייסטיישן מכרה 47.1 מיליון עותקים ברבעון השני לעומת 63.6 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה.
הירוקי טוטוקי, סמנכ"ל הכספים של החברה, ציין כי האתגר העיקרי של סוני הוא לענות על המחסור ברכיבי קונסולת הפלייסטיישן 5 החדשה. הוא הוסיף כי סוני השיקה מעט משחקים חדשים בתקופה האחרונה, ככל הנראה בשל בעיית ייצור הקונסולות, וצפה כי סוני תמכור 18 מיליון מכשירי פלייסטיישן 5 ב־12 החודשים הקרובים. סוני חתכה את תחזיות הרווח התפעולי שלה מ־2.3 מיליארד דולר ל־1.9 מיליארד. החברה נימקה זאת בהיחלשות שער מטבע הין ובזכות העובדה שהשלימה מהר מהצפוי את רכישת יצרנית המשחקים באנג'י (Bungie) תמורת 3.6 מיליארד דולר.
מיקרוסופט דיווחה על ירידה בשיעור 6% בהכנסות המשחקים של חטיבת הגיימינג, בסך כ־259 מיליון דולר. על אף הירידה בביקוש למשחקים וקונסולות אקסבוקס, נרשם גידול במספר המנויים על שירות ה"גיים פאס" (Game Pass) של מיקרוסופט. החלטתה של מיקרוסופט להיכנס לתחום שירותי המנויים סיפקה לה תזרים הכנסות חדש שבלם את הירידות החדות שנרשמו במכירות החומרה והתוכנה. מיקרוסופט ציינה כי היא עדיין מובילה את טבלת מכירות הקונסולות בשלושת הרבעונים האחרונים בצפון אמריקה. אף שחטיבת הגיימינג של מיקרוסופט נושאת בהפסדים באופן עקבי, חטיבת האקסבוקס רשמה בשנה שעברה הכנסות בסך 16.2 מיליארד דולר: שיא של כל הזמנים.
יצרנית השבבים אנבידיה (Nvidia) דיווחה על הכנסות רבעוניות של 6.7 מיליארד דולר לעומת תחזית הכנסות של 8.1 מיליארד דולר. החברה נימקה זאת בירידה בהכנסות ממכירות חומרה, שכן אנבידיה היא אחת משתי היצרניות הגדולות בשוק המעבדים הגרפיים (GPU) העולמי. הכנסות הגיימינג של אנבידיה נאמדו ב־2.04 מיליארד דולר, ירידה של 33% לעומת רבעון מקביל.
יש גם מרוויחה
אך יש גם מנצחת ברורה שנהנית מצמיחה מתמדת בעסקי הגיימינג: AMD, יריבתה של אנבידיה. AMD מייצרת את המעבדים הגרפיים בקונסולות החדשות של מיקרוסופט וסוני, בנוסף לכרטיסי מסך למחשבי PC שהיא מוכרת בעצמה. הכנסותיה מתחום הגיימינג ב־2021 נאמדו ב־5.6 מיליארד דולר והרווח התפעולי עמד על 934 מיליון דולר. זאת בניגוד ל־2020, אז רשמה AMD הפסד תפעולי של 138 מיליון דולר.
זה הרבעון הראשון שבו החלה AMD לפרט את הכנסותיה בשוק הגיימינג. ליסה סו, מנכ"לית AMD, צופה כי הרווח התפעולי של החברה אף יחצה את זה של השנה שעברה.
בשיחה עם משקיעים אמרה כי החברה בדרך כלל נהנית משיאי הכנסות גיימינג ברבעון השלישי של השנה. AMD אף מתכננת להשיק בהמשך השנה מעבדי RDNA 3 חדשים בטכנולוגיית חמישה ננו־מטר ומבטיחה שיפור בביצועים בשיעור של עד 50%. אף ש־ AMD זיהתה היחלשות בביקוש למעבדים גרפיים חדשים, החברה משוכנעת כי אלו שתוציא יגבירו את הביקוש.