סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
קליפורניה תובעת את אקטיוויז'ן בליזארד על "תרבות של הטרדה מינית"

החברה ידועה כיצרנית המשחקים "וורלד אוף וורקראפט", "דיאבלו" ו"אוברווץ'". התביעה משווה את העבודה בבליזארד ל"אחווה בקולג'" ומתארת תרבות של שיכרות, הטרדה ואפליה. בנוסף נטען, כי בליזארד נהגה להשתיק דרך קבע את שלל התלונות נגד עובדים בחברה. אקטיוויז'ן בליזארד בתגובה כינתה את המסמך: "תיאור מעוות ואף שקרי"

המחלקה לדיור והעסקה הוגנת (Department of Fair Employment and Housing) במדינת קליפורניה הגישה שלשום (ג') תביעה נגד אולפן המשחקים בליזארד וכן נגד חברת-האם שלו, אקטיוויז'ן-בליזארד (Activision Blizzard). בתביעה נכתב כי בליזארד יצרה אווירה של "הטרדה מינית תמידית" ותרבות של אפליה מגדרית. ביומיים שחלפו מאז שהוגשה התביעה, מספר נשים ניגשו על מנת לאשש את הטענות.
אקטיוויז'ן-בליזארד היא אחת מחברות הגיימינג הגדולות בעולם, ופיתחה כמה ממשחקי המחשב הפופולריים ביותר בכל הזמנים, בראשם משחק התפקידים רב-המשתתפים "וורלד אוף וורקאפט" (World of Warcraft), סדרת משחקי "דיבאלו" (Diablo) ומשחק היריות "אוברווץ'" (Overwatch). בחברה, הנסחרת בניו יורק לפי שווי של 70 מיליארד דולר, יש כיום כמעט 10,000 עובדים. בשנה שעברה, הסתכמו הכנסותיה השנתיות ביותר משמונה מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן-בליזארד Activision Blizzard
ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן-בליזארד Activision Blizzard
ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן בליזארד
(צילום: שאטרסטוק)
"נשים שעבדו בחברה אישרו כמעט פה-אחד כי העבודה אצל הנאשמים דומה לעבודה ב׳בית אחוות בנים בקולג׳׳, הכוללת תרבות בה עובדים גברים נהגו לשתות ולהטריד מינית עובדות ללא שום השלכות למעשיהם", נטען בגוף התביעה. "עובדים נהגו להגיע לעבוד עם האנגאובר בגאון. בנוסף, עובדים גברים נהגו לשחק במשחקי מחשב בזמן העבודה, לשוחח על מפגשיהם המיניים, לדבר בפומבי על גופן של נשים ולא-אחת התבדחו על אונס".
התביעה אף טענה כי במשרדי ענקית הגיימינג, פערי שכר הובילו לכך שנשים קיבלו משכורת נמוכה מעמיתיהן הגברים על אף שביצעו עבודות ותפקידים זהים. עובדות בחברה נתונות להטרדה מינית מתמשכת, בה נשים נאלצות שוב ושוב להדוף את הערותיהם המיניות של גברים ואת הצעותיהם". התביעה טוענת כי בליזארד האטה את קידומן של נשים לטובת עובדים גברים, על אף שהן לרוב נשאו ותק רב יותר וביצועים טובים משלהם. עוד נכתב כי "בפרט, נשים ממוצא שאינו לבן היו למטרות היחס המפלה של הנאשמים".
2 צפייה בגלריה
דיאבלו Diablo Immortal משחקי מובייל בליזארד
דיאבלו Diablo Immortal משחקי מובייל בליזארד
Diablo Immortal, משחקי אקטיוויז'ן-בליזארד
(צילום: youtube)
בסוכנות בלומברג דווח כי התביעה בת ה-29 עמודים הוגשה לאחר חקירה בת שנתיים. המסמך מפרט מספר מקרי הטרדה מינית מצד עובדי בליזארד, רבים מהם מעוררי חלחלה: "במקרה טרגי במיוחד, עובדת התאבדה במהלך נסיעת עסקים עם אחד המנהלים, שהביא עמו פקק אנאלי וחומר סיכה לנסיעה".
התביעה מאשימה כי אקטיוויז'ן-בליזארד כביכול נכשלה להגיב על "שלל תלונות" הכוללות הטרדה, אפליה ופעולות-נקם מצד גברים, על אותן תלונות. לעובדות שנפגעו הומלץ להימנע מהגשת תלונות משום שעובדי מחלקת משאבי האנוש היו ביחסים קרובים עם המטרידים. המחלקה לדיור והעסקה הוגנת הגישה את התביעה במטרה להוציא צו שיחייב את חברת המשחקים לפעול לפי חוקי העבודה של קליפורניה ו"לפצות עובדות על הלנת שכרן".
ענקית המשחקים פרסמה הודעה בעקבות התביעה, בה האשימה את התובעת ב"תיאור מעוות, ולעתים שקרי, של תולדות החברה". אקטיוויז'ן-בליזארד טענה כי המחלקה לדיור והעסקה הוגנת לא הידברה בתום-לב עם החברה לפני שהגישה את התביעה ואז כינתה את התביעה "התנהגות חסרת אחריות מצד בירוקרטים ממשלתיים, המניסים מקליפורניה רבים מהעסקים הטובים ביותר במדינה".
אקטיוויז'ן-בליזארד אינה חברת הגיימינג היחידה שמואשמת בתרבות עבודה רעילה ומטרידה. בחודש אוגוסט האחרון, עשרות נשים בתעשיית הגיימינג - חלקן מאקטיוויז'ן-בליזארד - פרסמו עדויות ברשתות החברתיות על היחס המפלה והמטריד כלפיהן ברחבי התעשייה, שעדיין מורכבת ברובה מגברים לבנים, בעיקר בדרגים הגבוהים.
לפני כשבוע, איגוד עובדי תעשיית המחשבים בצרפת, Solidaires Informatique, הגיש תביעה ייצוגית נגד יוביסופט (Ubisoft) בטענה ל"הטרדה מינית ממסדית". האיגוד הודיע לפני כשנה על כוונתו להגיש את התביעה, לאחר שהתעורר גל האשמות נגד בכירי יוביסופט, שניים מהם כבר עזבו את החברה. הפרשה הובילה את יוביסופט להצהיר בפני משקיעיה בתחילת יוני כי "מקרים של התנהגות עובדים בלתי-הולמת" מהווים מקור סיכון חדש לחברה. בשל כך אף שינתה החברה את דירוג הקושי למשוך ולשמר עובדים מ"מתון" ל"גבוה".