סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ
נטפליקס לא עולה
נטפליקס לא עולה (צילום: נטפליקס )

דוח טכנולוגי
לא זורם: משהו רע עובר על רשתות הסטרימינג

הוצאות עתק, הכנסות מוגבלות, שוק היפר-תחרותי, תמלוגים נמוכים מדי ליוצרים ומיצוי מהיר של ההיצע גורמים לשירותי הזרמת הווידאו להיות פחות איכותיים, פחות אטרקטיביים ויותר דומים, ברמת התוכן, לערוצי ברודקאסט. ייתכן שבקרוב יסתיים הסרט

על פניו, הכל עובד כמו שצריך. באוגוסט, לראשונה, שירותי הסטרימינג משכו יותר צופים מערוצי הבורדקאסט או הכבלים (בנפרד), סדרות עדכניות כמו סנדמן ו-She-Hulk רושמות רייטינג מרשים ותופסות נתח נכבד מהשיח התרבותי, ובטקס פרסי האמי שייערך ביום שני שוב צפויים השירותים השונים להפגין דומיננטיות ולגרוף את רוב הפרסים.
ואולם, בחינה של הדברים מקרוב, הכוללת ירידה לפרטים הקטנים, מגלה שבפועל המצב שונה לחלוטין: העניינים מתחילים לחרוק, להישבר, אפילו להיעצר. עידן הזהב של שירותי הסטרימינג - אולי אפילו עידן הזהב הנוכחי של הטלוויזיה - נמצא על סף התרסקות. "משבר קיומי" של שירותי הסטרימינג, תיארו את זה בוושינגטון פוסט.
ההתרחשויות בשלב זה לא דרמטיות. אין שירותים שקורסים, נסגרים או נמצאים על סף פשיטת רגל. עדיין לא שמענו גם על פיטורים המוניים או על צמצום מאסיבי של הפקות יקרות. מצד שני, תמרורי האזהרה כבר כאן: סדרות בפרופיל נמוך יחסית נעלמות פתאום משירותי הסטרימינג, ללא התראה מראש וללא הסבר. לפני כמה שבועות HBO Max, שירות הסטרימינג של התאגיד הטרי וורנר-דיסקברי, העלים במפתיע כמה סדרות בלי לעדכן אפילו את יוצריהן.
לינדסי קאטאי, היוצרת של סדרת האנימציה המוערכת Infinity Train, שמעה שהסדרה ירדה מהשירות דרך טוויטר. "פעם סדרות היו משודרות בכבלים או ברשת ואז הן היו יכולות להיעלם לנצח, אבל חשבנו שאנחנו מוגנים מזה בגלל הסטרימינג", היא אמרה לוושינגטון פוסט. "זו תמיד היתה מעין נחמה, כי לא קיבלנו על זה הרבה כסף. לא קיבלנו תמלוגים. מה שקורה עכשיו הוא תוצאה של הליך קבלת החלטות מונע שורה תחתונה שממקסם רווחים על חשבון כל קול אמנותי".
3 צפייה בגלריה
פנאי סצנה מתוך סרט המנדלוריאן
פנאי סצנה מתוך סרט המנדלוריאן
המנדלוריאן. מיליוני דולרים לפרק
(צילום: אי.פי)
הסרת הסדרות מהספרייה של HBO Max היא חלק ממהלך לצמצמום הוצאות בסך 3 מיליארד דולר, כהכנה למיזוג של השירות, שממוקד בתוכן עליליתי, עם דיסקברי+, שממוקד יותר בתעודה וריאלטי. נטפליקס, מצדה, כבר הודיעה על כוונה להשיק מסלול נתמך פרסומות בתגובה לנטישת המנויים שרשמה בחציון הראשון של 2022. ודיסני מעלה את המחירים בשלושת שירותי הסטרימינג שלה – דיסני+, הולו ו-ESPN+, אחרי שהסבו לה הפסד תפעולי של 1.1 מיליארד דולר ברבעון יוני. במקביל, ייתכן שיוצעו בקרוב באנדלים של שירותים במחיר משולב נמוך יותר – תרחיש שמזכיר את ימי השיא של כבלי הפרימיום.
"שירותי הסטרימינג הופכים ליותר ויותר דומים לרשתת הברודקאסט והכבלים שהתקיימו לפניהם", אמר לוושינגטון פוסט התסריטאי והמפיק טים דויל, שכתב בין השאר ל"רוזאן", "אלן" ו"תיאוריית המפץ הגדול". "פתאום יש להם רעיון גאוני שאם תשלב פרסומות תוכל להרוויח כסף ממכירת פרסומות. הם נסוגים בחזרה למה שהם מכירים".
להערכת דויל, המיקוד של השירותים בהקטנת עלויות וצמצום הרווחים צפוי להתבטא בפגיעה באיכות הסדרות. "הדגש של שירותי הסטרימינג היה על מוצרי פרימיום. יש פרק של המנדלוריאן שעלה מיליוני דולרים להפיק. אי אפשר להשוות את זה לפרק של NCIS מבחינת תקציב. אבל אם רוב השירותים מפסידים כסף, תקציבים כאלה אינם בני-קיימא. אני חושד שחלק מהסדרות הבאות תהיינה גרועות יותר".
הקומקאי אדם קונובר, שיצר סדרות הן לנטפליקס והן לערוץ הכבלים TruTv, הביע חשש כי תעשיית הסטרימינג נמצאת בדרכה למקום "גרוע יותר מהכבלים". "זה הפחד שלי - ואני חושב שאנחנו נגיע לשם מהר", הוא אמר לוושינגטון פוסט. "ההבטחה של הסטרימינג היתה פנטזיה או שקר. אנחנו עוברים לתעשיית בידור גרועה יותר עבור כולם. כולם, כולל בעלי המניות של החברות הללו. היחידים שירוויחו יהיו כמה מנכ"לים בפסגה שסוגרים עסקאות, אבל כל השאר יפסידו".
בין המפסידים הבולטים ביותר, כבר עכשיו, מונה קונובר את יוצרי הסדרות, שכבר לא יכולים לגרוף תמלוגים מסינדיקציה או משידורים חוזרים ומרוויחים פחות ופחות כסף (בהנחה שהם לא סופר-סטארים כמו שונדה ריימס). גם תסריטאים, מפיקים, מאיירים וצוותי הפקה משתכרים פחות ומכיוון שעונות של סדרות סטרימינג קצרות יחסית יש גם פחות עבודה. "שירותי הסטרימינג גדולים כמו שהיו רשתות הברודקאסט בניינטיז, אבל הם משלמים שבריר ממה שהרשתות שלמו", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
פנאי רוזאן 2018
פנאי רוזאן 2018
רוזאן. נוסטלגיה לימים נטולי בינג'
(צילום: Adam Rose)
גם יחסי העבודה בין השירותים ליוצרים השתנו. עד לא מזמן סיפקו השירותים חופש אמנותי מלא - גישה שייסדה נטפליקס וסייעה להצלחות מוקדמות כמו "בית הקלפים" ו"כתום זה השחור החדש" - אבל גם זה משתנה. "הם דורשים המון שינויים, כי הם חוששים מסיכון", אמר גורם ותיק בתעשייה שביקש להישאר בעילום שם. "הם מנסים לפתח טלוויזיה פחות מעניינת. כולם רוצים תכנים בסגנון של הרשתות. האירוניה מבחינתי היא שהרשתות הרסו את עצמן עם תוכן תפל ותבניתי, ואנשים הפסיקו לצפות בהן, ואז הגיע הסטרימינג, במיוחד נטפליקס, עם דברים ממש מעניינים, אבל עכשיו אני חושב שנטפליקס ושאר רשתות הסטרימינג החליטו שהם רוצים שהדברים שלהם יראו יותר כמו ברשת ברודקאסט. אני חושב שבתפיסה שלהן זה הופך אותן לנגישות יותר, אבל מבחינת הקהל זה פחות מעניין".
התהליך לא צריך להפתיע אף אחד. בראשית הדרך, כשאתה שחקן יחיד או אחד מהיחידים בתחום, אתה לא יכול להסתפק בתוכן נוסחתי. צריך להפתיע, לחדש, להביא למסך משהו שאף אחד לא שמע עליו קודם. תוכן מטלטל עד כדי כך שכולם ידברו עליו. זה לא מפתיע שכמה מסדרות הסטרימינג הבולטות ביותר נולדו בימי הפריצה הראשונים של שירותי הסטרימינג. אבל ככל שהתעשייה מתבגרת, קהל הצופים מתגבש והתחרות הופכת לנחושה יותר, כך יש חשש לאבד את הקהל הקיים ורצון לספק את הצרכים שלו - מה שכרוך בפנייה למכנה המשותף הרחב ביותר, שהוא פחות נוטה לחדשנות ויותר לשמרנות, או לפחות למה שבטוח.
אמזון פריים וידיאו הוא דוגמה מצוינת. אחת ההצלחות הבולטות הראשונות של השירות היתה "האיש במצודה הרמה" - סדרת מציאות חלופית כבדה ושכלתנית, עמוסה בעלילה ודמויות מורכבות על עולם שבו הנאצים ניצחו במלחמת העולם השנייה ומבוססת על רומן של פיליפ ק. דיק שהיה כמעט אלמוני מחוץ לחוג חובבי המדע הבדיוני. עתה, סדרת הדגל של השירות היא "שר הטבעות: טבעות הכוח" - סדרת פנטזיה יקרה אך נוסחתית, עם דמויות חד-גוניות ועלילה צפויה ומשעממת עד כדי ייאוש.
שירותי הסטירמינג נמצאים היום במערכה שבה יש להם הוצאות גדולות שנחוצות על מנת לבסס את עצמם, תחרות סוערת מצד שחקנים ותיקים וחדשים בתעשייה, וקהל צופים שמתחיל לחוש עומס ממגוון השירותים הזמין והתכנים המוצעים בהם. ואף על פי שיותר כסף מבעבר נשפך כיום על תכני טלוויזיה, עם סדרות שמופקות בתקציבים גדולים יותר מאלה של סרטי קולנוע יוקרתיים, התחושה היא שמבחר התכנים האיכותיים, הראוי לצפייה, דווקא נמצא בירידה.
3 צפייה בגלריה
קווין ספייסי שחקן בית הקלפים
קווין ספייסי שחקן בית הקלפים
בית הקלפים. להיט מדור הסטרימינג הראשון
(צילום: נטפליקס)
משתמשים כבר החלו לבטל מנויים בצורה גורפת - במיוחד לשירותים שהגיעו למיצוי פוטנציאל הצמיחה הראשוני שלהם כמו נטפליקס וכאלה שלא מצליחים להתבלט עם תכנים ייחודיים ומדוברים (מתי לאחרונה שמעתם על סדרה של פאראמאונט+, שהיא לא מהיקום של "מסע בין כוכבים"?). במקביל, מזוהה עלייה בפנייה לתכנים פיראטיים אחרי שנים של ירידה - מה שרק יקשה על השירותים לשמר צופים.
הסדקים רק צפויים להתרחב, להפוך את התוכן הקיים לפחות מעניין ופחות מקורי, ולמשוך לעולם הסטרימינג פחות יוצרים מוכשרים ופורצי דרך. מתישהו הסדקים כבר יהיו רחבים ועמוקים מספיק שעניינים יתחילו לקרוס - בין אם בדמות סגירה של שירותים (כפי שכבר ראינו עם קוויבי ו-CNN+) ובין אם בדמות איחודים ומיזוגים (דוגמת וורנר-דיסקברי, אמזון-MGM ומוקדם יותר דיסני-פוקס). בכל מקרה, גם העלילה הזאת, כמו זו של "שר הטבעות", די צפויה.