סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 טום לייטון מנכ״ל אקמאי
מייסד ומנכ"ל אקמאי טום לייטון. "שום חברה לא יכולה לשמור על אחוזי גידול קבועים"

מנכ"ל אקמאי: "ההזדמנויות לרכישה יקרו כאשר שווי החברות ירד"

בשיחה עם כלכליסט סיפר טום לייטון על השפעות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ועל התחזיות לקראת 2023: "יש פסימיות, חברות רבות מוציאות פחות כספים"

במשך שנים אקמאי היתה ידועה כחברת ה־CDN (העברת תוכן מנקודה לנקודה) מובילה. אבל מסתבר שבזכות ישראל חלק משמעותי מהכנסותיה של החברה, שנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ־14 מיליארד דולר, מגיע מתחום הסייבר. מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה טום לייטון אומר בראיון ל"כלכליסט" שהמלחמה באירופה משפיעה באופן שלילי על הכלכלה וגורמת לחברות להיות מאופקות יותר בקבלת ההחלטות שלהן "זה יוצר אפקט שלילי על הכלכלה ועל האנרגיה".
לייטון מסביר שהמיתון שבפתח מעלה הרבה סימני שאלה על העתיד. "כשהסתכלנו קדימה בתחזיות על הפעילות העסקית של החברה ל־2023 נקטנו בשמרנות. יש פסימיות בקרב חברות ורבות מוציאות פחות כספים. אמנם יש תקווה שהשנה הבאה תהיה טובה יותר אבל כרגע יש בעיקר חוסר וודאות. יש חוסר שקט בגלל המלחמה בין רוסיה ואוקראינה וזה יוצר אפקט שלילי על הכלכלה ועל האנרגיה. התוצאה היא שחברות רבות מצמצמות הוצאות או שלוקח להן יותר זמן לקבל החלטות".
אקמאי אינה חברה צעירה והיא החלה את דרכה כבר ב־1998 על בסיס מחקר של החוקר הישראלי דניאל לוין, שהיה אחד ממייסדי החברה, לצידו של לייטון, ונספה באסון התאומים "דניאל לוין היה איש מדהים שאיבדנו באסון התאומים". החברה פועלת בכמאה מדינות באמצעות מערך של מאות אלפי חוות שרתים מבוזרות. תשתיות החברה משרתות כיום בין היתר את מיקרוסופט, אפל, גוגל, פייסבוק, טיקטוק, דיסני, ניקיי, אדידס וחברות תקשורת וטכנולוגיה נוספות רבות. מרכז הפיתוח הישראלי מונה 450 עובדים והוא עוסק בין היתר בפיתוח מוצרי סייבר של החברה. לחברה הכנסות בהיקף של כ־3.5 מיליארד דולר בשנה והיא נסחרת בנאסדק בשווי שוק של כ־14 מיליארד דולר.
בשנת 2021 רכשה אקמאי את חברת הסייבר הישראלית Guardicore והטמיעה את יכולותיה בסל פתרונות ה־Zero Trust שלה. פעילות הסייבר היא כיום מנוע הצמיחה המרכזי של אקמאי "אני מאמין שבקרוב מאוד הפתרונות שלנו בתחום האבטחה יהפכו להיות החלק המרכזי של ההכנסות שלנו", אמר לייטון. הפעילות הזו יוצרת כיום לחברה מכירות של מעל מיליארד וחצי דולר בשנה בתחום הסייבר בלבד. בשנת 2011 רכשה אקמאי את הסטארטאפ הישראלי קוטנדו תמורת 300 מיליון דולר. הטכנולוגיה שקוטנדו פיתחה מאפשרת לפתוח צווארי בקבוק דיגיטליים דרך השרתים שלה, ובכך מספקת לצרכנים הסופיים גלישה מהירה יותר. לפני כשלוש שנים רכשה אקמאי את הסטארטאפ הישראלי ChameleonX, בסכום שמוערך על ידי גורמים בשוק בכ־20 מיליון דולר. רכישת החברה הישראלית בידי אקמאי סיפקה לה פתרון להגנה על אתרים מפני הונאות וגניבת מידע מצדדים שלישיים.
בניגוד למחשבה שחברות רבות יחפשו כעת להירכש חושב לייטון שזה עדיין מוקדם לירידת מחירים של חברות. "המצב המאקרו כלכלי יוצר בעיה קשה להרבה חברות לגייס כספים וייתכן שבעתיד זה יצור הזדמנות לרכישות אבל אנחנו עדיין לא שם. להרבה חברות יש כסף. אני מאמין שההזדמנויות לרכישה יקרו כאשר שווי החברות ירד".
גם לייטון מודע לכך שהשנים הקודמות יצרו אשליה בעייתית של שוויים מנופחים. "חברות קיבלו שווי על בסיס צמיחה והכנסות צפויות והמצב יצר שווי שאין בו הגיון. שום חברה לא יכולה לשמור על אחוזי גידול קבועים. כאשר חברה גדלה יכולת הצמיחה שלה משתנה", אומר לייטון. "הרבה חברות קיבלו שווי גבוה וייתכן שהם לא יוכלו להחזיק בו אבל אם מישהו האמין בהם אז זה בסדר אבל אני לא מוכן לשלם שווי כזה".
לייטון לא חושב שיש הצפה בתחום הסייבר ואומר "בכל תחום מצליח קמות חברות מתחרות ומעתיקות. בסופו של דבר נשארות מעטות מאוד וכך יהיה גם בתחום הסייבר. השוק שלנו בתחום הסייבר גדול פי 10 מהפצת התכנים ויש לנו לא מעט תחומים שבהם אנחנו מובילים גם בסייבר".
לייטון טוען ש־2023 עומדת להיות שנה מאוד מאתגרת ולכן כאשר נשאל על האפשרות של פיטורים בחברה הוא אמר "אנחנו לא פיטרנו עובדים אבל הקפאנו כ־500 משרות שתכננו לגייס ואנחנו ממשיכים לגייס למשרות קריטיות. אבל אנחנו מודעים לכך שזו תקופה שונה". מאחר שישראל היא מרכז הסייבר של החברה, החברה ממשיכה לחפש כאן עובדים אבל בזהירות גדולה יותר.