סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מוסף שבועי 24.3.22 יורם הכהן מנכל איגוד האינטרנט ומייסד הרשות להגנת הפרטיות
יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט. להדביק פערים (צילום: אוראל כהן)

מדד האינטרנט: הישראלים צורכים יותר וידאו, אבל התשתית איטית ביחס ל-OECD

על פי מדד המקיף שפרסם איגוד האינטרנט הישראלי, הגידול המשמעותי שחל ב-2022 בצריכת תכני וידאו בקרב ישראלים בא לידי ביטוי במיוחד בטיקטוק ובנטפליקס. מנכ"ל האיגוד יורם הכהן: "השימוש ברשת עולה בקצב מהיר ועל המדינה לוודא כי התשתיות עומדות בביקוש"

הישראלים אוהבים לגלוש ביוטיוב, לראות סדרות בנטפליקס, להקשיב למוזיקה בספוטיפיי ולדבר בווטסאפ, אך עושים זאת על תשתית אינטרנט קווי מיושנת ואיטית ביחס לממוצע מדינות OECD – כך לפי מדד האינטרנט של איגוד האינטנרט הישראלי, שהתפרסם היום לראשונה ומסכם את הרגלי השימוש ואת איכות התשתיות של האינטרנט בישראל.
"ניתן לראות באופן בולט את הגידול המהיר שחל במהלך השנה האחרונה בצריכת תכני וידאו שונים בקרב ישראלים - אם זה בשימוש בטיקטוק ואם בצריכת סדרות בנטפליקס", אמר מנכ"ל איגוד האינטרנט, יורם הכהן, בהודעה לעיתונות. "ככלל, הרשת הפכה למקור המרכזי של צריכת תקשורת ופנאי – טלוויזיה, סדרות ומוזיקה. עוד מלמד הסקר כי התלות ההולכת וגוברת ברשת מחייבת 'להדביק את הפער' בקצב מהיר יותר בכל מה שנוגע לתשתיות – סיב אופטי ומהירות הגלישה ברשת. השימוש ברשת עולה בקצב מהיר ועל המדינה לוודא כי התשתיות עומדות בביקוש ואף מוכנות להתפתחויות עתידיות".
חלקו הראשון של המדד עוסק בתשתיות האינטרנט בישראל. לפי נתוני האיגוד, בתחילת השנה רק 35% ממשקי הבית בישראל היו מחוברים לסיב אופטי - נמוך במעט ממוצע ה-OECD שעומד על 36% ונמוך משמעותית ממדינות כמו נורבגיה (68%), ספרד (81%) או קוריאה הדרומית (87%). מהירות ההורדה הממוצעת בישראל היא 100.65 מ"ב לשנייה באינטרנט בייתי נכון לדצמבר 2022 - גידול של 10.1% לעומת מרץ 2022.
באיטנרנט סלולרי, ישראל נמצאת במקום השביעי ברשימת המדינות עם מספר המנויים הגדול ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה, עם 139.9 מנויי סלולר לכל 100 תושבים (ליפן, שבמקום הראשון, יש 190.5 מנויים לכל 100 תושבים). למנויים אלה יש, בגדול, גישה כמעט מלאה לרשתות סלולר בדור הרביעי, כשכל 4 הספקיות הגדולות – פלאפון, סלקום, פרטנר והוט – מגיעות לכיסוי ארצי של 97% לפחות עם מהירות הורדה של בין 21 ל-22 מ"ב לשנייה (פרט לפלאפון שמספקת מהירות הורדה של 27.2 מ"ב). המדד לא סיפק נתונים על היקף הכיסוי הארצי של דור חמישי.
בשוק ספקיות האינטרנט שולטות נכון להיום ארבע שחקניות גדולות שאחראיות ל-83% מכלל התעבורה בישראל: קבוצת בזק, שכוללת את פלאפון ובזק בינלאומי, היא הספקית הגדולה ביותר עם 27.39% מהתעבורה, ואחריה פרטנר (23.07%), סלקום (18.66%) והוטנט (13.45%).
מבחינת הרגלי שימוש, במהלך 2022 הגלישה התחלקה באופן שווה בין מכשירים ניידים, כמו סמארטפונים וטאבלטים, למכשירים נייחים. במובייל, הדפדפן הפופולרי ביותר הוא כרום של גוגל עם 29.82% מהיקף התעבורה, ואחריו ספארי של אפל (10.26%), דפדפן סמסונג (3.59%) ופייסבוק (3.4%; כשלוחצים על קישור באפליקציית המובייל של פייסבוק הוא נפתח בדפדפן פנימי). במחשבים הדומיננטיות של כרום מובהקת עוד יותר עם 40.76% מהיקף הגלישה, ואחריו ספארי (4.23), אדג' של מיקרוסופט (3.41%) ופיירפוקס (3.16%).
האתר הישראלי הפופולרי ביותר לפי המדד, שמתבסס על נתוני סימיליארווב, היה ynet, ואחריו וואלה, מאקו, הארץ ו-one. את רשימת האתרים הזרים מובילים גוגל, יוטיוב של גוגל, פייסבוק, וויקיפדיה, ווטסאפ וטוויטר.
מבחינת השירותים שבהם משתמשים גולשים ישראלים, בסקר שערך איגוד האינטרנט לצורך גיבוש המדד 97% אמרו שהם עושים שימוש ביוטיוב, 95% בווטסאפ, 90% בפייסבווק, 70% באיננסטגרם ובפייסבוק מסנג'ר, 54% בטלגרם, 49% בטיקטוק, 35% בטוויטר ו-30% בלינקדאין.
בבחינת החדירה של שירותי סטרימינג, 60% הצהירו שהם מנויים לנטפליקס, 10% מנויים לדיסני+, 7% מנויים למסלול בתשלום ביוטיוב, 5% לאפל TV+, ו-3% לאמזון פריים. 30% אמרו שלא מנויים לאף שירות סטרימינג. בטלוויזיה רב ערוצית, הוט היא המובילה, כש-22% אמרו שהם מנויים לאחד השירותים שלה, ואחריה יס עם 18%, וסלקום ופרטנר עם 11% כל אחת. 6% מנויים ליותר מספקית אחת ול-23% אין אף ספקית רב ערוצית. במוזיקה בסטרימינג ספוטיפיי מובילה עם 28% ואחריה אפל מיוזיק עם 8%. 43% לא מנויים לשום