סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סם אלטמן מנכ"ל OpenAI
סם אלטמן מנכ"ל OpenAI (צילום: AFP)

עוד תביעה לאוסף: ג'ון גרישם וסופרים נוספים תובעים את OpenAI

התובעים, ביניהם גם ג'ודי פיקו וג'ונתן פרנזן, טוענים כי החברה הכשירה את ChatGPT על יצירות שלהם ללא הסכמתם. "חשוב ביותר שנעצור את הגניבה הזו אחרת נהרוס את התרבות הספרותית המדהימה שלנו". תביעות דומות כבר הוגשו על ידי כותבים ואמנים כמו שרה סילברמן

קבוצה של סופרים אמריקאיים מובילים, ביניהם ג'ון גרישם, ג'ודי פיקו, מחבר סדרת שיר על אש וקרח ג'ורג' ר. ר. מרטין וג'ונתן פרנזן, הגישו תביעה נגד OpenAI בטענה ל"גניבה מערכתית בקנה מידה המוני". הסופרים מאשימים כי החברה מכשירה את הצ'טבוט מבוסס הבינה מלאכותית שלה ChatGPT על יצירות שלהם ללא הסכמתם.
בסוכנות רויטרס דיווחו כי התביעה הוגשה ביום שלישי בבית המשפט הפדרלי במנהטן בידי גילדת הסופרים, והיא מצטרפת לתביעות דומות שהגישו כותבים ואמנים, ביניהם הקומיקאית שרה סילברמן, נגד מפתחות של מודלי בינה מלאכותית גנרטיבית. סופרים נוספים הכלולים בתביעה הם דיוויד בלדאצ'י ומייקל קונלי.
"חשוב ביותר שנעצור את הגניבה הזו אחרת נהרוס את התרבות הספרותית המדהימה שלנו, שמזינה תעשיות יצירתיות רבות נוספות בארה"ב", מסרה בהצהרה מנכ"לית האיגוד מארי רזנברגר. "ספרים מעולים נכתבים לרוב בידי אנשים שמשקיעים את הקריירות שלהם ואת כל חייהם בלימוד ושיפור האמנות שלהם. כדי לשמור על הספרות שלנו, הסופרים חייבים שתהיה להם היכולת לשלוט מתי ואיך משתמשים ביצירות שלהם על ידי בינה מלאכותית גנרטיבית".
הטענה העיקרית היא שמאגרי הנתונים ששימשו להכשרת מודלי השפה עליהם מבוסס הצ'טבוט כללו פרקים מספרים שייתכן והורדו באופן לא חוקי מאתרי ספרים פיראטיים.
ב-OpenAI טוענים, לעומת זאת, כי השימוש שלהם במידע הנלקח מהאינטרנט תואם לחוקי זכויות היוצרים בארה"ב. דובר החברה מסר בתגובה לתביעת הסופרים כי החברה מכבדת את הזכויות שלהם ו"מנהלת שיח פורה עם יוצרים רבים ברחבי העולם, כולל גילדת הסופרים".
הסופרים הביעו חשש גם שניתן יהיה להחליף סופרים במערכות כמו ChatGPT "המייצרות ספרים באיכות נמוכה, מחקות סופרים ומחליפות ספרים שנכתבו בידי סופרים אנושיים".