סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט?
מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט (צילום: mundissima / Shutterstock.)

מיקרוסופט תשלב את ChatGPT במנוע החיפוש בינג - בגוגל עדיין מהססים

ענקית התוכנה תשיק גרסה של מנוע החיפוש שלה עם פלטפורמת הבינה המלאכותית; לעומתה, גוגל הודיעה באחרונה כי היא נזהרת מאוד משילוב של בינה מלאכותית בפלטפורמת החיפוש שלה בגלל "בעיות אמינות וסכנה למוניטין"

מיקרוסופט מתכננת להשיק גרסה של מנוע החיפוש שלה בינג שתשלב ממשק עם פלטפורמת הבינה המלאכותית ChatGPT כדי לסייע לחיפושי הגולשים. על פי דיווח של The Information מהיום, ההשקה מתוכננת לסביבות מרץ הקרוב.
גוגל כבר הצהירה לפני כמה שבועות שהיא נזהרת מאוד בינתיים משילוב של בינה מלאכותית בפלטפורמת החיפוש שלה בגלל "בעיות אמינות וסכנה למוניטין" שלה. לדבריה, לבינה מלאכותית יש עדיין הטיות מובנות וחוסר יכולת להציג תוצאות אמינות מבחינה עובדתית. עם זאת היא גם משתמשת בשלל מודלים של בינה מלאכותית לשיפור תוצאות החיפוש שהיא מציגה לגולשים.
הבחירה של מיקרוסופט ב-ChatGPT אינה מפתיעה. החברה השקיעה ב-OpenAI, שעומדת מאחורי פיתוח הבינה המלאכותית של מנוע הצ'אט, כמיליארד דולר ב-2019. למעשה, חוץ מאילון מאסק, מיקרוסופט היא הגורם העיקרי מאחורי הפיתוחים של OpenAI. היא כבר הודיעה שתוסיף את DALL-E 2 לפלטפורמת אופיס 365 באפליקציית Microsoft Designer כדי לאפשר למשתמשים להזין את התיאורים לעיצובים שהם מעוניינים לקבל. בנוסף לרדמונד יש בלעדיות על שילוב טכנולוגיית יצירת הטקסטים AI GPT-3.
מיקרוסופט מקווה מאוד שהשילוב של ChatGPT בבינג תסייע לה לתפוס יותר נתח שוק בתחום החיפוש. גוגל מחזיקה כ-95% ממנו בעולם והוא מאבני היסוד של הצלחתה. בינג לעומת זאת נמצא בשימוש מועט אם בכלל. אמנם מיקרוסופט מקדמת אותו במוצריה - בעיקר בווינדוס ואופיס - אבל רוב המשתמשים מעדיפים עדיין את גוגל. ועדיין, אם בינג יזכה לשיפור בזכות ChatGPT זה יהיה בעיקר ברמת הממשק שיוכל לספק לגולשים תשובות שנשמעות ונראות יותר כמו משהו שאדם יענה ופחות רשימה של קישורים לאתרים שלפעמים לא ברור מה הקשר ביניהם לשאילתה.
גוגל מנסה כבר שנים לייעל את התוצאות שמקבלים הגולשים. בין השאר היא הוסיפה חלונית בשם "אנשים שואלים גם" המיועדת להרחיב את התשובות המתקבלות לשאלות החיפוש. היא גם מוסיפה מילות חיפוש שקרובות לנושא החיפוש, ואם חיפשתם מוצר היא גם תציג לכם מוצרים עם קישור לאתרי הסחר שמוכרים אותם.
אבל כל זאת לא מונע את הטענות שהחיפוש בגוגל "שבור" כפי שטוענים לא מעט משתמשים ותיקים כבר כמה שנים. השילוב של חוסר שביעות הרצון מגוגל והרצון להתנסות בבינה מלאכותית ותוצריה עשוי להיות בדיוק מה שמיקרוסופט זקוקה לו כדי להכות ביריבתה הוותיקה.
ChatGPT יכול לשמש אותה כדי להתחרות ב-Knowledge Graph של גוגל, המנוע שמספק לחיפוש שלה גישה לתשובות מהירות. המנוע של גוגל מתעדכן תדיר בתכנים שמועלים לרשת ודרך פידבק של גולשים. שימוש ב-AI יכול לספק למיקרוסופט טכנולוגיה דומה ואולי אף להציע לגולשים תכונות שהם לא ימצאו במקומות אחרים.
אבל השימוש העיקרי ב-ChatGPT הוא כנראה בעיצוב תשובות דומות למשהו שבן אנוש כתב. הבינה המלאכותית הרשימה מאוד ביכולות שלה לחקות ניסוחים אנושיים, אבל גם ספגה ביקורת על נטייה לגזענות ולהצגה של מידע לא נכון כעובדה מאומתת.
אפילו ב-OpenAI הזהירו משימוש מסחרי בפלטפורמה. מנכ''ל החברה סם אלטמן אף אמר ש"זו תהיה טעות להתבסס על ChatGPT לביצוע מטלות חשובות כיום". אבל נראה שבמיקרוסופט לא חושבים ששילוב של ChatGPT בינג הוא מטלה חשובה. עם זאת סביר להניח שהחברה תתנסה בהטמעה שלו לפני שתשחרר אותו לשימוש פומבי.
מנגד גוגל לא תשיק תכונה דומה כל כך מהר. המנכ"ל סונדאר פיצ'אי כבר אמר שהוא מאוד נזהר מבינה מלאכותית, גישה שכנראה התחזקה לאחר שמהנדס של גוגל טען שזיהה סימני תבוניות במקבילה שלה ל-ChatGPT, מנוע הצ'אט LaMDA.
מיקרוסופט עוסקת כבר שנים רבות בשילוב של בינה מלאכותית במוצריה. היא אפילו השיקה פלטפורמת שיחה במסגרת מערך מחשוב הענן שלה עוד ב-2016. המנכ"ל סאטיה נאדלה מספר על העתיד של בינה מלאכותית במוצרי החברה לפחות מ-2015, כלומר שנה לאחר שנכנס לתפקידו. בהובלתו, מיקרוסופט מנסה כבר זמנן רב להפוך את הממשקים והאפליקציות שלה למבוססי צ'אט. כעת עם השילוב של ChatGPT היא עשויה להיות קרובה להשגת המטרה הזו יותר מאי-פעם.