סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רובלוקס Grow A Garden
(צילום: אילוסטרציה)

משך בגזר: כך הפך משחק גינון שפיתח נער אנונימי בן 16 - ללהיט עולמי

Grow a Garden הוא משחק גינון פשוט ומונוטוני ברובלוקס, שהתגלה כפתרון מושלם לימים סוערים. המשחק הפך בתוך שלושה חודשים לסיפור הצלחה עולמי, שבר שיא של 21 מיליון שחקנים בו־זמנית, ומכניס עשרות מיליוני דולרים (לא כולל שוק שחור של זרעים נדירים של דובי קוטב) 

מחפשים קצת אסקפיזם לימים סוערים? אולי תמצאו אותו ב־Grow a Garden, סימולטור גינון צנוע בפלטפורמת רובלוקס (Roblox), שהפך בתוך חודשים ספורים מתוצר של נער בן 16 למשחק המחשב הפופולרי בעולם, ששובר שיאים ומטלטל את תעשיית הגיימינג.
Grow a Garden הוא משחק סימולציה חקלאית, שבו שחקנים מתחילים עם חלקת אדמה קטנה ותקציב בסיסי. השחקנים שותלים ירקות, קוצרים, מוכרים, ומשקיעים מחדש כדי להרחיב את הגינה ולרכוש ציוד, חיות וזרעים מתקדמים. המשחק בנוי סביב התקדמות איטית ומדורגת, כשכל גידול עשוי להתפתח ולהפוך לגרסה נדירה ויקרה יותר (מוטציה). בנוסף לטיפוח הגינה, המשחק כולל גם משימות יומיות ואירועים עונתיים שמוסיפים גיוון ואתגר לשגרה החקלאית.
למרות הקצב האיטי, ולעתים מונוטוני, המשחק זכה לפופולריות עצומה: נכון ליוני 2025, מדווח על כ־2 מיליון שחקנים פעילים בממוצע בכל רגע נתון, ויותר מ־10 מיליארד ביקורים בסך הכל. ב־21 ביוני 2025 רשם המשחק שיא יוצא דופן של 21.3 מיליון שחקנים מחוברים בו־זמנית, נתון שעקף לא רק את פורטנייט אלא גם את כלל משחקי המחשב בהיסטוריה. רק שבוע קודם לכן נשבר השיא הקודם, 16.4 מיליון, על ידי אותו משחק עצמו.
המספרים המדהימים הופכים את Grow a Garden למשחק בעל כמות השחקנים בו־זמנית הגבוהה ביותר אי פעם, כשהוא משאיר מאחור גם את טבלת 10 הגדולים של Steam. בהתחשב בעובדה שהמשחק עלה לרובלוקס רק במרץ 2025, ההצלחה נתפסת כתופעה חסרת תקדים.

שוק שחור וירטואלי

הגרסה הראשונית של Grow a Garden נבנתה בתוך ימים ספורים בלבד על ידי נער אנונימי בן 16, שפועל ברובלוקס תחת הכינוי BMWLux. במהרה זוהה הפוטנציאל העצום של המשחק על ידי יאנזן (ג'נדל) מדסן, מייסד סטודיו הפיתוח Splitting Point Studios ומפתח ותיק בקהילת רובלוקס. מדסן רכש חלק מהזכויות, הצטרף לפיתוח והרחיב את הצוות. בהמשך הצטרפה גם חברת Do Big Studios מפלורידה כשותפה לפיתוח ולהפצה.
לפי ההערכות, המייסד המקורי עדיין מחזיק במחצית מהמשחק. ובינתיים הקבוצה המורחבת שמאחורי Grow a Garden רושמת רווחים בלתי נתפסים: במאי 2025 לבדו הכניס המשחק 12 מיליון דולר ממכירת פריטים וירטואליים. מדובר, בין השאר, בזרעים, שדרוגים וחיות נדירות, שנקנים באמצעות Robux, המטבע הווירטואלי של רובלוקס.
לצד ההכנסות הרשמיות מהמשחק, Grow a Garden הוליד גם כלכלה אלטרנטיבית ענפה: שוק לא מפוקח שבו שחקנים קונים ומוכרים פריטים נדירים מהמשחק, כמו חיות מחמד או פירות מיוחדים, בכסף אמיתי. מדובר, למעשה, בשוק שחור וירטואלי, שפועל מחוץ לפלטפורמה של רובלוקס ובניגוד לתקנון שלה.
השחקנים משתמשים בקבוצות דיסקורד ובאתרים ייעודיים כדי לבצע עסקאות. חלק מהשחקנים משתמשים בבוטים ובסקריפטים אוטומטיים כדי "לגדל" כמויות אדירות של פריטים וירטואליים, תהליך שמדמה חקלאות תעשייתית אוטומטית.
כך נוצר מלאי עצום של סחורה נדירה, שנמכרת בהיקפים מסחריים. המחירים נעים בין סנטים בודדים לפריטים נפוצים ועד מאות דולרים לזרעים נדירים במיוחד כמו חיית מחמד מסוג דוב קוטב, שיכולה להימכר ביותר מ־200 דולר. לפי הערכות, מיליוני דולרים מחליפים ידיים בשוק הזה מדי שבוע. רובלוקס מצידה מנסה לחסום חשבונות וסקריפטים שמפרים את הכללים, אך ההתארגנות המבוזרת והביקוש הגבוה מקשים על אכיפה מלאה.

פלטפורמת יצירה

בעשור האחרון הפכה רובלוקס מאפליקציית משחקים לילדים לפלטפורמת יצירה טכנולוגית וכלכלית עוצמתית, שמאפשרת לכל משתמש, החל מילד בן 10 ועד סטודיו עצמאי, לבנות, להשיק ולהרוויח ממשחקים ומעולמות וירטואליים פרי דמיונם. רובלוקס אינה מפתחת את המשחקים בפלטפורמה בעצמה, אלא מספקת את התשתית, Roblox Studio, שבה קהילת יוצרים עצמאית מייצרת את רוב התוכן.
כיום פועלים על הפלטפורמה מעל 15 מיליון מפתחים פעילים, ואלפי משחקים מייצרים הכנסות חודשיות של עשרות ואף מאות אלפי דולרים. רובלוקס גובה עמלה על עסקאות שמתבצעות באמצעות המטבע הווירטואלי שלה, Robux, ומשאירה את שאר הרווח בידי היוצרים.
בהתייחס להצלחה המטאורית של Grow a Garden, קהילת הגיימינג מתקשה להישאר אדישה, והתגובות נעות בין הערכה לספקנות. מפתחים ותיקים ברובלוקס מציינים את ההישג המרשים, אך תוהים האם מדובר במקרה יוצא דופן של מזל. שחקנים רבים מדווחים על חוויית משחק איטית, חזרתית ולעתים אף מונוטונית, בעוד אחרים משבחים את הפשטות ואת הסיפוק שבהתבוננות בגינה שצומחת בהדרגה.

FarmVille של דור האלפא

בעיני רבים בתעשיית הגיימינג, Grow a Garden הוא לא פחות מ־FarmVille של דור האלפא. שניהם משחקי סימולציה חקלאית עם קצב משחק איטי, התקדמות מדורגת ותלות בסבלנות או במיקרו־רכישות בתוך המשחק, אך הדמיון מסתיים כאן.
בעוד FarmVille פעל בתוך פייסבוק והשתמש ברשת החברתית כפלטפורמת הפצה, Grow a Garden הוא תוצר של רובלוקס, אקוסיסטם פתוח שבו כל שחקן הוא גם צרכן וגם יוצר פוטנציאלי.
בניגוד לפארמוויל, שהיה מבוסס על מודל מוניטיזציה שכוון בעיקר למבוגרים מזדמנים, גארדן פונה לקהל צעיר יותר ומתוחכם יותר, ומתקיים בתוך פלטפורמה שבה הכלכלה היא חלק מהחוויה המשחקית. אם פארמוויל סימן את הפריצה של משחקי הדפדפן החברתיים, גארדן מסמן את השלב הבא: כלכלה מבוזרת, יצירה דיגיטלית עצמאית, וקהילת שחקנים פעילה שמעצבת את גבולות המשחק ולעתים גם את גבולות החוק.