סגור
גג עמוד techtalk דסק
כנס הגיוון בתעשיית ההייטק 2023 עו"ד איתי פרישמן וידאו
עו"ד איתי פרישמן (צילום: אוראל כהן)

TechTalk
המזוודות כבר ארוזות: אם עובדי ההייטק יעזבו, כולם יעזבו אחריהם

השיח על רילוקיישן במסדרונות הסטארט-אפים הישראליים הולך וצובר תאוצה. יש בערך 150 אלף מהנדסי תוכנה בארץ. עו"ד איתי פרישמן ממשרד מיתר, מזהיר כי אם 30 אלף מתוכם יעזבו, הסיפור גמור, אבל באמת גמור. הממשלה חייבת להתעשת

החשש לסוף המדינה בשל מלחמת אחים בין תומכי ליכוד לתומכי גנץ או לפיד הוא חשש מופרך. המדינה לא תתפורר בגלל אחים שילחמו. המדינה תתפורר בגלל אחים שיעזבו משני המחנות. רוב הישראלים מכל גווני הקשת אוהבים את המדינה כי המדינה טובה להם. טוב להם כלכלית (מי יותר ומי פחות) והם אוהבים את המוזיקה, את האוכל, את השמש - וכן, גם את האנשים. הם אוהבים את המדינה.
אקורד הסיום של האפיזודה הפוליטית הנוכחית ישפיע על עתידה של ישראל. המשך החקיקה שלא בהסכמה מחד או נטישת החקיקה בשל המחאה מאידך, יסתיים באסון למדינה. אם הממשלה תנטוש את החקיקה לגמרי, חלק גדול מבוחרי הליכוד והציונות הדתית ירגישו שדרסו אותם ולא ספרו אותם. כל ממשלת מרכז/שמאל שתיבחר תתגעגע להפגנות שהיו נגד ממשלת בנט/לפיד. הקרע בעם יחריף.
מאידך, אם הממשלה ממשיכה בחקיקה, היא מאבדת את אמון בקרב חלק גדול מהעם. תחושה קשה שהממשלה בגדה בהם ושברון לב אמיתי. תעשיית ההיטק עברה להיות תעשייה על מזוודות. הסטארט-אפים החדשים שמצליחים לגייס כסף מוקמים כחברות אמריקאיות כדי שיוכלו להעביר פעילות מעבר לים. סטארט-אפים אחרים, עם תוכניות גדולות, נמצאים עכשיו על המדף עם מחירים נמוכים.
חלק לא קטן מהמייסדים מיואשים מהמשבר בתעשייה שמועצם בישראל בגלל המצב הפוליטי. זה לא אולי יקרה. זה כבר קורה. השיח בהרבה חברות הוא רילוקיישן. זה אמיתי. יש בערך 150,000 מהנדסי תוכנה בישראל. מספיק ש-30,000 יבקשו ויזות עבודה מארה״ב והסיפור גמור. אחריהם יעברו רוב המועסקים בהייטק כי לא תהיה להם פרנסה וההצעות מעבר לים תהיינה מפתות. כך גם הרופאים וחלקים מהאקדמיה.
הקבוצה הבאה לא תעבור בגלל החקיקה. היא תעבור בגלל הפרנסה. לא לכל אחד יש מחליף ולא כולם יחכו שהתעשייה תתאושש. גלים נוספים יצטרפו כי עזיבה של ההייטק תשפיע על כולם: מסעדנים, קבלנים, בעלי חנויות, יבואנים, ומקצועות חופשים. העוזבים יהיו מימין ומשמאל. מי שחושב שזה לא ישפיע עליו כי החקיקה טובה מבחינתו לא מבין את גודל האירוע. אחרונים שישארו הם כנראה ״אחים לנשק״, המתנחלים וכמה ס״ט ירושלמים. האידאליסטים האחרונים.
הפתרון והאחריות היא על הממשלה הנבחרת לשמור על אחדות העם. לקחת החלטה היסטורית עכשיו. הוויכוח עצמו מתיש את העם והורס את הכלכלה. יש לנטוש את שיטת הסלמי. בלי טריקים ובלי שטיקים. ראש הממשלה ושרי הממשלה אומרים במפורש ש״סבירות״ זו רק ההתחלה. אין לזלזל בציבור. האנשים ברחובות מבינים את זה.
יש רצון של האופוזיציה לפשרה, אבל בצדק הם ורוב המפגינים דורשים עסקה שלמה. יש להגיע להסכמה על כל הנקודות (לרבות סבירות, הרכב הוועדה למינוי שופטים ומעמד הייעוץ המשפטי) ולקבוע שמעכשיו כל שינוי בחוקי יסוד או חיקוק חוק יסוד חדש מצריך רוב שכולל גם את הקואליציה וגם את האופוזיציה. כל ניסיון להשאיר פתחים, חורים או אופציות לחקיקת חוקי יסוד נוספים במעמד צד אחד יכשלו. רוב העם רוצה פתרון וסוף לסכסוך. זה מה שהעם צריך לעכשיו וגם לעתיד.
הטור מציג את דעתו האישית של הכותב בלבד, ולא את דעת המשרד בו הוא שותף