סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

ענקיות הטק רוצות נתח משוק הגיימינג, לא תמיד בהצלחה

הנסיקה בהכנסות ממשחקים המשיכה גם ב־2021. המשפט המתוקשר בין אפל שמציעה פלטפורמת מובייל, לאפיק גיימס, יצרנית המשחק פורטנייט, הדגיש את מאבקי הכוחות בתחום ואת הקושי של הענקיות לייצר משחקים

תעשיית הגיימינג גלגלה ב־2021 יותר מ־180 מיליארד דולר, כך על פי דו"ח של חברת המחקר Newzoo. הדו"ח צופה כי בעוד שנתיים הכנסות התעשייה כבר יעלו על 200 מיליארד דולר. אין פלא, אם כך, שחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם - אמזון, נטפליקס, גוגל ואפל - רוצות נתח מהעוגה, ההולכת ותופחת. ב־2021 כל אחת מהחברות הללו חוותה קשיים משלה בתעשיית הגיימינג.
אפל היא אחת משתי השליטות הבלתי מעורערות של שוק משחקי המובייל. על פי הערכות, היא מרוויחה מדי שנה 8.5 מיליארד דולר ממשחקי מובייל - בכל רכישה אפל גובה 30% עמלת תיווך והיא הפכה לאחת השחקניות הגדולות בשוק, בלי שהוציאה משחק אחד תחת ידה. אפיק גיימס (Epic Games), יצרנית פורטנייט, התעצבנה ותבעה את אפל. שתיהן הפסידו. בית המשפט קבע שאפיק לא הצליחה להוכיח שאפל היא מונופול. מנגד, הפסיקה הכריעה כי יצרנית האייפון חייבת לאפשר ללקוחותיה לעקוף את מערכת התשלום שלה. כלומר, פסק הדין מעמיד בסכנה את המיליארדים שאפל גורפת מדי שנה.
שתי החברות ערערו על פסק הדין - ויכול להיות שיעברו עוד שנים עד שנראה שינוי בשוק האפליקציות, אם בכלל. עבור אפל הקרב על האפסטור אידיאולוגי בחלקו. החברה מאמינה שהיא יודעת טוב מכולם איך לנהל את השוק - לא הממשלה, לא המתחרות שלה ולא לקוחותיה.
גוגל נסוגה השנה מעט משוק הגיימינג. שירות הענן שלה, סטאדיה (Stadia), הוכרז בקול תרועה ב־2019, אבל מאז נדחק הצידה. בפברואר, היא סגרה את אולפני המשחקים שהקימה. במקום להתמקד במשחקים מקוריים ואקסקלוסיביים, גוגל כנראה תציע את סטאדיה ליצרניות משחקים שרוצות להשיק שירות ענן, מבלי לפתח אחד משלהן.
לאמזון היתה שנה מאתגרת למדי: לאורך השנים, החברה שרפה מאות מיליוני דולרים בשנה על פיתוח משחקים שלבסוף נגנזו. בספטמבר היא זכתה להצלחה ראשונה כשהשיקה את ה־MMO (משחק רב־משתתפים מקוון) "ניו וורלד" (New World). אלא שמאז, כמעט בכל שבוע מתגלה באג מביך חדש שמעיב על חווית המשחק. משחקי MMO אמורים לפעול במשך שנים רבות. צריך לחכות ולראות האם התקלות יגרמו למשתמשים לנטוש את הספינה.
נטפליקס העידה לפני שנתיים שהיא "מתחרה עם 'פורטנייט' (ומפסידה) יותר משהיא מתחרה עם HBO" - והשנה נכנסה גם היא בצעדים קטנים לשוק הגיימינג ואפשר למצוא מבחר מצומצם של משחקים חינמיים באפליקציה שלה. זה שיפור חביב, אבל זה ממש לא "הנטפליקס של הגיימינג". בספטמבר היא רכשה חברה ראשונה בתחום הגיימינג - נייט סקול (Night School), מפתחת משחקים עצמאית קטנה. אולי ב־2022 נטפליקס תפסיק לטבול אצבעות במים ותצלול פנימה.