סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 שי לוי סמנכ"ל טכנולוגיה ו עוז גולן מנכ"ל Noname Security
מייסדי Noname Security שי לוי (מימין) ועוז גולן. שווי של מיליארד דולר (צילום: יוסי זליגר)

פרשנות
תעשיית הסייבר המקומית רותחת - ומתנתקת מענף ההייטק

הרבעון הראשון של 2024 מציג את ההיפרדות של הסייבר מענף ההייטק, שעדיין צריך לעבוד קשה כדי לגייס כספים. מרוץ חימוש בין ענקיות הסייבר לצד השיבוש שיוצר ה־AI, מעלים את מחירי החברות, משפרים את האקזיטים ומזניקים שוויים

הרכישה המסתמנת של יוניקורן הסייבר הישראלי Noname security על ידי חברת אקמאי בכחצי מיליארד דולר הוא עוד אחד מסימני ההיפרדות של תעשיית הסייבר המקומית מההייטק הישראלי.
בעוד ששאר תעשיית ההייטק נאבקת להשיג גיוסי הון, בתעשיית הסייבר נראה שאינסוף ליכולות. אמנם Noname security עומדת להימכר בכמחצית משווייה בגיוס הקודם, אך חברה אחרת – סיארה (Cyera) מדווחת על גיוס 300 מיליון דולר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר ומזכיר לנו שייתכן ששנות הבועות חוזרות לסייבר.
סיארה היא יוניקורן הסייבר הראשון ב־2024, ונראה מדבריו של יותם שגב, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, שהוא מאמין שעכשיו זו התקופה של הסייבר לרוץ קדימה ולא לפחד לגייס סכומי עתק או לבקש – ולקבל – שוויים גבוהים, המזכירים לרבים את עידן היוניקורנים. "בעבר חשבנו שחברת סייבר בשווי 10 מיליארד דולר היא ענקית. היום זה רק עוד חברת סייבר" אמר שגב. נכון שסיארה הציגה סבב גיוס חריג לעת עתה בשוק, אך הדברים של שגב לא מעידים בהכרח על שחצנות, אלא בעיקר על הבנה שהסייבר נמצא בשוק של ביקוש.
על פי נתוני חברת המחקר IVC, שנאספו לרגל ועידת סייברטק, ברבעון הראשון של 2024 נרשמו אקזיטים של חברות סייבר ישראליות בסך 985 מיליון דולר, למרות המלחמה. סכומי האקזיטים של חברות סייבר ישראליות ב־2023 שברו שיא ועלו על 7.1 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 65% לעומת 2.45 מיליארד דולר ב־2022, ועלייה של 22.5% לעומת 5.5 מיליארד דולר ב־2021.
שי ניסן מישל, שותף במרלין ונצ'רס המשקיעה בחברות סייבר בשלבים ראשונים, מאמין שנראה בשנה הקרובה עוד הרבה אקזיטים ומי שיצליח לגייס בקלות הם בעיקר יזמים ששנמצאים כבר הסיבוב השני שלהם. "בהתבוננות קדימה ל־2024, היזמים יצליחו לגייס בפעם השנייה והלאה הון ראשוני בשווי גבוה. להם גם קל יחסית להגיע ללקוחות ולגייס עובדים. אני מאמין שגם ב־2024 נראה המשך מגמה של אקזיטים רבים בסייבר, בין אם בשווי נמוך בקרב אותן חברות שקמו לפני כמה שנים ועכשיו הן בקשיים, ובין של אלה שנמצאות במצב עסקי מצוין".

מירוץ החימוש לרכישת חברות

מבחינת חברות הסייבר מדובר עכשיו היא ב"תקופת הפלטפורמות". חברת סייבר אשר רוצה לשמור על מעמדה כחברה גדולה, בין אם היא פאלו אלטו, קראוד סטרייק, זיסקלר, ובין אם הן שחקניות קטנות וחדשות יותר, דוגמת Wiz הישראלית, לא יכולות להסתפק בחדשנות הפנימית שלהן ולחפש כל הזמן אחר הטכנולוגיה הבאה ועל כן הן נכנסות למירוץ חימוש של רכישות. את האות למירוץ נתנה חברת הסייבר הגדולה ביותר כיום בענף, פאלו אלטו נטוורקס, שהוקמה על ידי היזם הישראלי ניר צוק ונסחרת כיום בשווי של 90 מיליארד דולר. במצגת שהוציאה החברה לאחר פרסום הדו"ח השנתי שלה היא סימנה יעדים חדשים לשנה הבאה, וסימנה את התחומים שבהם היא רוצה "להתרחב", כלומר לרכוש חברות. פאלו אלטו גם שוקלת להציע חלק מהטכנולוגיות בחינם. זמן לא רב אחרי ההצהרות, פאלו אלטו רכשה שתי חברות ישראליות בכ־850 מיליון דולר. הראשונה טאלון סקיוריטי בכ־600 מיליון דולר והשנייה היא דיג סקיוריטי בכ־250 מיליון דולר.
רכישות אלו הציתו מסע רכישות מצד המתחרות בעמק הסיליקון. קראוד סטרייק, הנחשבת כיום לחברה השנייה בגודלה ואשר עד כה לא היתה ידועה כרוכשת, מיהרה לבצע כאן רכישות נוספות בסכומים לא מבוטלים, למשל את Flow Security לפני כחודש בכ־200 מיליון דולר ובספטמבר אשתקד את ביוניק ב־350 מיליון דולר. זיסקלייר, הקטנה משמעותית משתיהן, רכשה את חברת אבאלור בכ־350 מיליון דולר.
מירוץ חימוש זה החזיר את תעשיית הסייבר במידה מסויימת שנים לאחור. החברות בענף טענו במשך שנים שאינן רוצות להימכר בשלב מוקדם, אלא לבנות חברות משמעותיות לעתיד, אבל הכרזות לחוד ומציאות לחוד. מרבית החברות שנמכרו נקטפו עוד לפני שניסו למכור באופן משמעותי, עוד לא הקימו ארגוני מכירות משמעותיים ורוב ההכנסות שלהן היו בשלבים ראשוניים מאוד. בחלק גדול מהמקרים ההחזרים ליזמים ולמשקיעים היו גבוהים מאוד לנוכח העובדה שהן הוקמו רק לפני שנתיים לכל היותר, ולא הספיקו להיות מדוללים מאחזקותיהם.

מאיץ נוסף – בינה מלאכותית גנרטיבית

במרץ השנה נרכשה Gem הישראלית על ידי יוניקורן הסייבר הישראלי Wiz בכ־350 מיליון דולר, כאשר חלק משמעותי מסכום הרכישה היה דמי שימור של עובדי החברה ומייסדיה. כאשר נשאלו יזמי Gem מדוע נרכשו בשלב כה מוקדם, לא התביישו להגיד שלשיקול הכספי והתגמול היה משקל משמעותי בהחלטה. החברה, אשר הוקמה רק לפני שנתיים, גייסה 30 מיליון דולר בלבד ונמכרה בסכום אשר השאיר לכל אחד מיזמיה עשרות רבות של מיליוני דולרים בכיס ועדיין מבטיח עתיד לחברה שהקימו ולטכנולוגיה שפיתחו.
עובדה זו חשובה להרבה יזמים, אשר מבינים שהדרך היחידה שהטכנולוגיה שלהם תהפוך להיות משמעותית היא אם יחברו לגוף משמעותי, אשר יוכל להאיץ או להוציא לדרך מכירות משמעותיות של הטכנולוגיה שלהם. כך במקרה גם של חברת טאלון סקיוריטי, שפיתחה דפדפן מאובטח ונרכשה על ידי פאלו אלטו, שלמעשה תוכל להציע אותו לכל לקוחותיה, ייתכן שבשלב זה אפילו בחינם.
אם יש גורם נוסף שעוד יכול לזעזע השנה את תעשיית הסייבר ולהאיץ את מירוץ החימוש הוא כניסת הבינה המלאכותית, ובעיקר הגנרטיבית. היכולות שמציעה תעשייה זו, שכרגע נמצאת אמנם בראשית דרכה אבל במירוץ אימוץ מהיר מאוד של כל החברות בעולם, מעיד על כך שלצד היותה טכנולוגיה משבשת היא גם יוצרת איומי סייבר חדשים שמחייבים היערכות מחודשת. בכירים בתעשייה העידו לאחרונה שהרבה חברות רצות להכניס מערכות מבוססות בינה מלאכותית ולחפש איך להיות חלק מהמהפכה, אך הן אינן טורחות לחפש הגנה לאותן מערכות. כך הן יוצרות גן עדן לתוקפים, שגם הם לא טומנים ידם בצלחת ומחכים להזדמנויות החדשות שנוצרות. כבר כיום קמות בישראל ובעולם מספר רב של חברות סייבר שמעידות שכל מטרתן הוא הגנה על אותן מערכות חדשות.