סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טלגרם
טלגרם (צילום: AP)

בעקבות איום של גוגל: טלגרם חסמה כמה ערוצי חמאס באנדרואיד

לאחר שגוגל הזהירה את שירות המסרים המיידיים מפני מתן פלטפורמה לערוצים של ארגון הטרור הרצחני מעזה, נאותה אפליקציית המסרונים המיידיים של פאבל דורוב לחסום כמה כאלה, לרבות הערוץ הרשמי של הזרוע הצבאית של הארגון. לא מדובר, כפי הנראה, בשינוי מדיניות גורף

טלגרם חסמה ערוצים של חמאס בגרסת האנדרואיד של שירות המסרים המידיים. זאת, שבועיים וחצי אחרי תחילת המלחמה ועל רקע לחץ בינלאומי ניכר על פלטפורמות מדיה חברתית להגביל או לחסום לחלוטין את פעילות התעמולה של ארגון הטרור הרצחני. לא מדובר, כפי הנראה, בשינוי במדיניות התוכן המתירנית של האפליקציה אלא בכניעה ללחץ שהפעילה עליה גוגל.
מאז תחילת המלחמה משמשת טלגרם את חמאס כפלטפורמה מרכזית להפצת התעמולה שלו. זאת, על רקע מדיניות החברה שנמנעת כמעט לחלוטין מצנזורת תוכן, גם במקרים קיצוניים כשמדובר בארגון טרור רצחני, המשתווה באכזריותו לנאצים. מומחים אמרו בשבוע שעבר לניו יורק טיימס כי מאז פרוץ המלחמה הפכה טלגרם לנקודת המוצא הבולטת ביותר של מסרי פרו-חאמס, כשבין השאר היא מארחת ערוץ רשמי של הזרוע הצבאית של הארגון שמספר העוקבים שלו גדל פי 3 מאז פרוץ העימות.
בשבוע שעבר, מנכ"ל טלגרם פאבל דורוב, אמר שאף שהוסרו מיליוני פרסומים עם תוכן מזיק, אין לפלטפורמה כוונה לחסום את פעילות חמאס בצורה גורפת. "מוקדם יותר השבוע חמאס השתמש בטלגרם כדי להזהיר אזרחים באשקלון לעזוב את האזור לפני מתקפת טילים", כתב. "האם סגירת הערוץ תסייע להציל חיים או תסכן יותר חיים?" הוא כתב, אף שברור כי מטרת ההודעה של חמאס לא היתה הצלת חיים אלא זריעת חרדה ופאניקה, בחסות טלגרם.
דורוב טען עוד כי מכיוון שבטלגרם משתמשים נחשפים רק לתוכן בערוצים שהם הצטרפו אליהם ולא דרך פיד אלגוריתמי, אי אפשר להשתמש באפליקציה להגברה משמעותית של תעמולה. טענה זו מתעלמת מכך שטלגרם משמשת כמוקד הפצה מרכזי של מידע, כשעוקבים בערוץ חמאס נחשפים לתכנים שהם לא היו בהכרח מגיעים אליהם בדרך אחרת ושאותם הם לוקחים ומקדמים בערוצים ובפלטפורמות אחרים.
ואולם, כאמור, עתה נאלצה טלגרם לבצע פניית פרסה חלקית וחסמה חלק מערוצי חמאס למשתמשי אנדרואיד, בהם הערוץ הרשמי של הזרוע הצבאית שלו יותר מ-768 אלף עוקבים וערוץ נוסף עם קרוב ל-170 אלף עוקבים. "ייתכן שהגישה לחלק מהשירותים שאתם רשומים אליהם הוגבלה בגרסה זו של טלגרם, בהתאם לכללי חנות גוגל פליי", נכתב בהודעה שהוצגה למשתמשים. טלגרם מציעה להתקין את האפליקציה ישירות מאתר החברה, במקום מפליי, כדי לגשת לערוצים החסומים. במקביל, הערוצים עדיין זמינים בגרסאות האייפון והמחשב של טלגרם.
העובדה שהחסימה לא נעשתה רק באנדרואיד מצביעות על כך שלא מדובר בבחירה של טלגרם, אלא בדרישה של גוגל שכנראה איימה על החברה בהוצאה מחנות פליי אם לא יחסמו החשבונות הרשמיים של חמאס. אף שראוי היה שטלגרם תשנה את המדיניות המסוכנת שלה ותחסום את חמאס מבחירתה ולחלוטין, מדובר עדיין בצעד חיובי שיגביל את תפוצת המסרים של חמאס. עכשיו אפשר לפנות לאפל בבקשה שתציב לטלגרם דרישה דומה ותביא להסרת חמאס גם מגרסאות האפליקציה לאייפון.