סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
תחרות אטלס -  תחרות סטארטאפים, חסות מדיה של כלכליסט תמונה של כל הזוכים
השופטים והחברה הזוכה (מימין לשמאל): שי בייליס, ענת אבני פאפו , ד"ר שרון שחם, טל דורי, בועז ארד מנכ״ל איין ראנד בישראל, מתיאו שפירא מייסד החברה הזוכה XTEND, גיל הוד, מייקל קאופמן, מושיק קוברסקי, ד"ר מיכל וקרט וולקין (צילום: יריב כץ)

הזוכה הגדולה בטקס פרסי אטלס: XTEND המפתחת מערכת הפעלה לרובוטים במשימות שטח

XTEND, שהוקמה ב-2018 על ידי אביב ומתיאו שפירא, רובי ליאני ואדיר טובי, פיתחה מערכת המאפשרת להפעיל רובוטים במשימות שטח מורכבות במקום לסכן חיילים; הזוכה בקטגוריית החדשנות: FORSIGHT שפיתחה פלטפורמה רובוטית לניתוחי עיניים. עוד זוכות: IMMUNAI בקטגוריית הבריאות, AI21 בקטגוריית הבינה המלאכותית, CLAROTY בחדשנות תעשייתית ו- OPTIBUS בתחום התחבורה

XTEND היא הזוכה הגדולה בטקס פרסי אטלס 2024 שנערך אתמול (ד') בבורסה לניירות ערך בתל אביב. פרס אטלס ניתן מדי שנה מטעם מרכז איין ראנד לחברות ישראליות אשר יוצרות רעיון, טכנולוגיה או מוצר שיש לו ערך יוצא דופן. פרסי אטלס ניתנים מאז 2016 במספר תחומים: בריאות ומדעי החיים, בינה מלאכותית ו-DEEP LEARNING, חדשנות תעשייתית, תחבורה ומיקרו מוביליות , וביטחון אישי, ביטחון אזרחי והגנה. השנה התווספה לתחרות קטגוריה נוספת: חדשנות.
בקטגוריית החדשנות זכתה FORSIGHT. החברה הוקמה בשנת 2020 על ידי פרופ׳ משה שוהם, ד״ר דניאל גלוזמן ודוקטור יוסי נתן, והיקף ההשקעות שבוצעו בה עד היום הוא כ-70 מיליון דולר. הפרס ניתן לחברה על פיתוח מערכת הרובוטיקה הרפואית "אור יום". המערכת היא הראשונה בעולם לניתוחי עיניים והראשונה בהיסטוריה שביצעה ניתוח קטרקט רובוטי מוצלח (בניסוי שנערך בחיות). FORSIGHT כבר ביצעה מעל 150 ניתוחי קטרקט רובוטיים מוצלחים עם המערכת.
לדברי ד"ר דניאל גלוזמן, מנכ"ל החברה: "כיום יותר ממיליארד איש סובלים מלקות ראיה הניתנת לטיפול בצורה רפואית, אולם עקב מחסור עולמי במנתחי עיניים, הניתוח אינו זמין למאות מיליונים הסובלים מהלקות. המערכת הרובוטית של פורסייט רובוטיקס מגשרת על פער זה, ומביאה פתרון עולמי למחסור הרופאים אשר תשפר את איכות החיים של אותם נזקקים".
המערכת הרובוטית של פורסייט כוללת טכנולוגיות מתקדמות של רובוטיקה ממוזערת, בינה מלאכותית, ראייה ממוחשבת, והדמיה מתקדמת, וצפויה להעלות את רמת הדיוק והביצועים של המנתחים בכל העולם.
XTEND, שכאמור זכתה בפרס הגדול של התחרות וגם בקטגוריית הביטחון האישי, הביטחון האזרחי וההגנה, הוקמה ב-2018 על ידי אביב ומתיאו שפירא, רובי ליאני ואדיר טובי. בחברה הושקעו עד היום כ-65 מיליון דולר.
XTEND קיבלה את הפרס בעקבות פיתוח מערכת הפעלה המשלבת בין בינה מלאכותית ובינה אנושית ומאפשרת הפעלת רובוטים שמסוגלים לבצע משימות שטח מורכבות במקום לסכן חיי חיילים.
לדברי מתיאו שפירא, מייסד שותף בחברה, "השינוי הגדול שאנו רואים הוא שכיום יש חשש שאינטיליגנציה מלאכותית תגזול את מקומנו, אבל אצלנו בני האדם במרכז. המערכות שלנו משלבות בין אינטיליגנציית מכונות ואינטיליגנציית בני האדם".
בקטגוריית הבריאות זכתה IMMUNAI. החברה נוסדה ב-2018 על ידי נועם סולומון המכהן כמנכ"ל ולואיס וולוך. מייסדים שותפים: דני וולס, אנסומאן ספאת'י ודן ליטמן. היקף ההשקעה בחברה: כ-295 מיליון דולר. החברה יצרה מאגר מידע עצום של תאי מערכת החיסון, בין הגדולים בעולם, שמאפשר מיפוי של המערכת באנשים חולים ובריאים ויצירת המלצות לשיפור וקיצור תהליכי פיתוח תרופות.
IMMUNAI קיבלה את הפרס בעקבות שיתוף פעולה עם ענקית הפארמה AstraZeneca לסיוע בקבלת החלטות בתהליך פיתוח תרופה ביולוגית חדשה לסרטן. לדברי נועם סולומון, "מערכת החיסון מעורבת בכל מצב של חולי ובריאות, אחראית לאופן שבו אנו מגיבים לתרופות ולהזדקנות. כאשר נפצח את קוד מערכת החיסון, נוכל לפתח תרופות בצורה טובה יותר, וגם לשמור על בריאותם של אנשים בצורה מיטבית".
בתחום הבינה המלאכותית וה-DEEP LEARNING זכתה AI21. החברה הוקמה ב-2017 על ידי פרופ' אמנון שעשוע, פרופ יואב שוהם ואורי גושן. פרופ' שוהם מכהן כמנכ"ל משותף לצד גושן. בחברה הושקעו עד כה כ-336 מיליון דולר.
AI21 מתמחה בבניית מודלי שפה אמינים ומתקדמים לצד מערכות בינה מלאכותית המעצימות עסקים ואנשי מקצוע. בנבדל מהשוק, החברה מציעה, בין היתר, מודלי שפה ספציפיים למשימות (TSMs), המפחיתים את עלויות ההטמעה, מגדילים את היעילות וחוסכים זמן, תוך שמירה על אמינות ודיוק.
החברה קיבלה את הפרס בעקבות השקת מודל שפה מהפכני בשם Jamba שביסס את AI21 כחברה הראשונה שהטמיעה את ארכיטקטורת Mamba החדשנית במודל שפה בגודל מסחרי. בחברה השקיעו תאגידי הטכנולוגיה המובילים בעולם דוגמת גוגל, אנבידה ואינטל.
לדברי שרון ארגוב, סמנכ"לית השיווק של החברה:"AI21 היא אחת מחמשת החברות המובילות בעולם בתחומה. אנו מתעקשים להישאר כאן, מתעקשים שהליבה שלנו תישאר כאן, זו גאווה מאוד גדולה להיות חלק מחברה כל כך מרשימה".
בתחום החדשנות התעשייתית זכתה CLAROTY. החברה הוקמה ב-2015 על ידי בני פורת, אמיר זילברשטיין וגלינה אנטובה . יניב ורדי מכהן כמנכ"ל החברה. בחברה הושקעו עד כה כ-700 מיליון דולר.
CLAROTY מאפשרת לארגונים ברחבי העולם לאבטח מערכות סייבר-פיזיות (Cyber-Physical Systems ), ומאפשרת חיבור בטוח בין עולם הסייבר לעולם הפיזי במגוון תעשיות: בסביבה התעשייתית ,(OT) במגזר הבריאות (IoMT) ובמגזר הארגוני (IoT) המהווים יחד את האינטרנט המורחב של הדברים (XIoT).
קלארוטי מספקת פלטפורמה אחת אחודה לאבטחת מערכות הארגון (One stop shop) אשר משתלבת עם תשתיות קיימות בארגונים ומספקת מגוון שלם של פתרונות וגישה מאובטחת מרחוק.
החברה קיבלה את הפרס לאחר שב-2023 עברה את רף ה-100 מיליון דולר בהכנסות חוזרות שנתיות ובנתה שותפויות טכנולוגיות אסטרטגיות עם חברות מובילות בתעשייה כגון CrowdStrike, ServiceNow ו-AWS. לדברי יניב ורדי, מנכ"ל החברה: "אם חושבים על התעשיה כיום, אפשר לומר שהיא תחת התקפה. לבתי חולים בארה"ב יש פריצות אבטחה ומטרתנו היא להגן על החברות. עלינו לוודא שחברות אלה יוכלו להמשיך לספק לנו שירותים מצילי חיים".
בתחום התחבורה זכתה חברת OPTIBUS. החברה נוסדה ב-2014 על ידי עמוס חג'אג' המכהן כמנכ"ל ואיתן ינובסקי. עד כה גייסה החברה כ-260 מיליון דולר. אופטיבוס מתמחה בפיתוח תוכנה אחידה לביצוע אופטימיזציה של שירותי תחבורה ציבורית, מתכנון נתיבי תחבורה אופטימליים ועד וידוא אמינות של זמני הגעה של תחבורה ציבורית. ההישג שבגינו קיבלה החברה את הפרס הוא הגעה לשווי של מיליארד דולר.
לדברי חג'אג', "מדי יום מאות מיליונים משתמשים בתחבורה הציבורית ואנו מנהלים אותה יותר טוב. המערכות משתפרות, זמני ההגעה מתקצרים, זיהום האוויר יורד והערים מתנקות".
"התחרות השנה הייתה קשה במיוחד", אמר מושיק קוברסקי, יו"ר ועדת השיפוט, "107 חברות עמדו בקריטריונים המחמירים, ולאחר בחינה של נתוניהן הכמותיים והאיכותיים עלו 17 חברות לשלב הסופי במסגרתו נפגשה ועדת השיפוט עם החברות ושמעה על ההזדמנויות והאתגרים העומדים בפניהן.
"הגורם הדומיננטי השנה היה טכנולוגיית ה-AI שכמעט כל החברות משתמשות בה לשדרוג המוצר שלהן, כולל הזוכה, XTEND. בקטגורייה המובחנת של AI ולמידה עמוקה חיפשנו חברות שיוצרות תשתיות וכלים לפיתוח ושיפור מודלים, והחברה שנבחרה בקטגוריה זו, AI21, היא דוגמא בולטת להצלחה בתחום הזה".