סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

נשים בהייטק
"ישיבות הנהלה בשעות הערב מונעות מהורים להיות חלק בחברה"

נשים מהוות רק 30% מתעשיית ההייטק, אבל יש חברות שבהן חלקן של הנשים מגיע ל־50% ואפילו יותר. "מלכתחילה יצרנו תנאים אופטימליים שמתאימים להורים עובדים, וזה משך הרבה נשים לעבוד אצלנו", אומרת מנכ"לית האניבוק ישראל

ברוב חברות ההייטק בישראל שיעור הנשים מקרב העובדים הוא לכל היותר 30%. בתחום הפיתוח שיעור הנשים קטן משמעותית ויורד לעתים לאחוזים נמוכים. מצב חברות ההייטק הפרטיות בישראל בתחום אינו מזהיר במיוחד. על פי סקר של יוזמת Power in diversity, השיעור הממוצע של נשים בחברות ההייטק הפרטיות הוא 33%, כאשר בחברות צעירות חלקן של הנשים יורד ל־30%. שיעור הנשים בתפקידים טכנולוגיים עומד על 27% בלבד. בתפקידים ניהוליים מהוות הנשים 23.4% בלבד. כלומר, פחות מרבע ממקבלי ההחלטות בתעשייה הן נשים.


לדברי עינת גז, מנכ"לית ואחת ממייסדות פאפאיה גלובל, הפער מתחיל ביום הראשון של הקמת החברה. "כשאתה מקים חברה על בסיס גברי, העובדים מביאים את החברים שלהם. החברה בתחילתה מאוד גברית וקשה מאוד לאזן את זה", היא אומרת. לדבריה, הבעיה החמורה יותר היא חברות וקרנות הון סיכון שמנוהלות על ידי נשים אבל למרות זאת "אינן שמות את נושא העסקת נשים בראש האג'נדה".

לדברי גז, "חלק מהותי בהצלחת חברות הוא יצירת אווירה שמתאימה לכולם ולא רק לנשים, גברים, נשואים או רווקים. ישיבות הנהלה בשעות הערב פוסלות את היכולת של הורים או אימהות להיות חלק בחברה כזו. אם התרבות היא כזו שאחרי שעות העבודה יוצאים למסיבות ולשתות ביחד זה לא מתאים לנשואים ולהורים. אי אפשר לכפות על חברות ליצור שוויון כי כל דבר שעושים בכוח יוצא שבור. אבל צריך להפנים שחברות שלא מגוונות מפסידות הרבה טאלנטים".
גם חברות שמעסיקות פחות עובדים דוגמת האניבוק ובלנד רואות בשוויון דרך חיים. שתי החברות, שמעסיקות כ־150 עובדים, מעסיקות לפחות 50% נשים כאשר חלק משמעותי מהן בהנהלה. "המנכ"ל שלנו מאמין ביתרון של העסקת נשים. יש לנו הרבה נשים במספר רב של מחלקות", אומרת הילה שטרית, סמנכ"לית שיווק בבלנד.


"עם הקמת החברה וברוח המייסדים והמייסדת היה ברור שאצלנו יהיה שוויון בין נשים לגברים, הן בהנהלה והן בקרב העובדים", אומרת מאיה וולקון, מנהלת האניבוק ישראל. "מלכתחילה יצרנו תנאים אופטימליים עבור הורים וזה משך הרבה נשים לעבוד אצלנו. כמובן שתרמה לכך העובדה שאחת המייסדות היא אישה ושיש רוב נשי בהנהלת החברה. אם יש דמות בכירה בחברה שנשים יכולות להתייחס אליה זה מהווה גורם משיכה עבור נשים".
אחת החברות עם שיעור גבוה של נשים היא ורביט שמעסיקה יותר מ־1,000 עובדים, מהם 60% נשים. "אנחנו לא עושים את זה באופן מלאכותי, זה כישורים נטו", אומר המנכ"ל והמייסד טום ליבנה. "מחקרים מראים שהגיוון המגדרי חשוב מאוד לצמיחה ולתוצאות העסקיות".
גם חברות צעירות מאוד שמתפתחות בקצב אסטרונומי יכולות לשמור על שוויון מגדרי. דוגמה לכך היא יוניקורן הפינטק מליו שהוקם ב־2018 ומעסיק 470 עובדים, מחציתם נשים. גם מחצית מהנהלת החברה הן נשים. "החברה מגייסת באופן שווה. גייסנו לפחות 5 נשים בהריון מתקדם", אומרת סמדר ויצמן, VP People במליו. "כל מנהל מקבל על עצמו כמשימה לגייס נשים. חשוב לנו מאוד שיהיו לנו עוד מפתחות. אנחנו מעודדים את זה במבצעי 'חבר מביא חבר' ופונים לכל פורום אפשרי".
רחלי גנות, מנכ״לית ומייסדת חברת Rachip, שהדליקה משואה ביום העצמאות ה־70 על פועלה לשילוב נשים בהייטק, ובמיוחד נשים חרדיות, אומרת כי היא שואפת לשילוב מלא של נשים בהייטק. "הגיע הזמן לראות עוד חברות הייטק עם שילוב גבוה יותר של נשים עד שנגיע לשוויון מלא", אומרת גנות.