סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בלעדי
אפסגון עצרה גיוס של עשרות מיליוני דולר כדי להימכר לסיסקו

חברת הסטארט־אפ, שפיתחה פלטפורמה לתיקון מהיר של תקלות בענן, קיבלה הצעת רכישה ב־500 מיליון דולר, בעת שכבר היתה לקראת סגירה סבב B לפי שווי של 200 מיליון דולר. החברה הכפילה את שווייה במכירה פי חמישה מאז הגיוס לפני שנה

באחד האקזיטים המרשימים של השנים האחרונות נמכר ביום שישי הסטארט־אפ אפסגון תמורת 500 מיליון דולר לחברת סיסקו. אפסגון הגיע לשווי הזה ארבע שנים בלבד לאחר שהוקם על ידי ניצן שפירא (33) ורן רבנזפט (30), יוצאי היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין. העסקה, שנחשפה ב"כלכליסט", הופכת את מרבית עובדי אפסגון למיליונרים במונחים דולריים. סיסקו לא ציינה את סכום הרכישה בהודעה לעיתונות ואם העסקה היא במניות או במזומן.

למעשה חברת אפסגון היתה כבר לקראת סגירה של גיוס סבב B במהלך החודשים האחרונים, לפי שווי של 200 מיליון דולר, והבטיחה גיוס של עשרות מיליוני דולרים. ההצעה מסיסקו גרמה לעצירת המהלך לאחר התלבטות לא קטנה אם להמשיך את הגיוס. ההחלטה להימכר התקבלה בשל היכולת לייצר אימפקט גלובלי ולהגדיל עוד יותר את מספר הלקוחות של החברה, כחלק מתאגיד גלובלי גדול, ובמקביל להפגיש את עובדי החברה עם סכומים ניכרים, כאשר חלקם צפויים לקבל מיליוני דולרים בעקבות המכירה.
אפסגון פיתחה שירות של ניתוח, ניטור, זיהוי ותיקון בתוך דקות תקלות השונות בענן. פלטפורמת ה־Applied Observability שפיתחה מייעלת את עבודת צוותי פיתוח ומחקר ומקצרת את הזמן לפתרון תקלות בקוד ב־90%. תהליכים שארכו בעבר ימים ושבועות מקוצרים באמצעות הפיתוח של אפסגון לדקות ספורות. כך יכולים אנשי הפיתוח בחברות שמשתמשות בפתרון להתמקד בתהליכים העסקיים במקום באיתור תקלות שוטף.
עד היום גייסה החברה כ־30 מיליון דולר בלבד מהקרנות DTCP, USVP, Lightspeed Venture Partners ו־StageOne Ventures. משקיעים נוספים בחברה הם יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס, והמשקיע הסדרתי אריאל מייסלוס. הקרנות שהשקיעו בחברה ירשמו רווח של פי 10 ויותר על ההשקעה.
מאז 2020 שילשה אפסגון את מספר העובדים שלה ל־60, לאחר שביצעה שני גיוסים באותה שנה, של 16 ו־10 מיליון דולר. גיוסים אלה נעשו לפי שווי של 100 מיליון דולר, כך שהחברה הכפילה את שווייה במכירה פי חמישה מאז הגיוס האחרון ובתוך שנה, מה שהקל על היזמים והדירקטוריון את ההחלטה להפסיק את הגיוס ולהימכר. הצמיחה המהירה מיוחסת לעלייה החדה בשימוש בשירותי ענן בתקופת הקורונה, שהביאה לעלייה משמעותית בהיקף הלקוחות והכנסות החברה. כ־35 מעובדי החברה פועלים ממרכז הפיתוח בתל אביב והיתר במטה בניו יורק.


1 צפייה בגלריה
מייסדי אפסגון Epsagon רן רבנזפט ו ניצן שפירא
מייסדי אפסגון Epsagon רן רבנזפט ו ניצן שפירא
מייסדי אפסגון, מימין: רן רבנזפט ניצן שפירא. עד היום גייסו כ־30 מיליון דולר
(יח"צ)



החברה חוותה צמיחה מהירה גם במספר הלקוחות, חלקם תאגידים גדולים וחלקם סטארט־אפים ישראליים המתמודדים עם כמויות גדולות של דאטה. עם מאות הלקוחות של החברה נמנות חברות ענק כמו Deloitte ו־Toyota, וגם חברות טכנולוגיה כמו Via הישראלית.
לסיסקו יש יכולות משלה בזיהוי תקלות שונות בענן, אבל היכולת של אפסגון גם לתקן את התקלות ובמהירות הביאה להצעת הרכישה. סיסקו תוכל עתה לספק שירות מקצה לקצה — מעקב אחרי אפליקציות בענן, זיהוי תקלות ותיקון אוטומטי שלהן במקום.
בין סיסקו לאפסגון קיימת היכרות של שנתיים. בהודעה שלה לתקשורת הדגישה סיסקו את החשיבות שמייחס הלקוח לחוויה דיגיטלית חלקה ושוטפת בכל אינטראקציה עם האפליקציה ולהבטחת מצב שבו כל רכיבי האפליקציה ירוצו באופן חלק וללא שיבושים.
הרכישה הקודמת של סיסקו בישראל היתה של חברת סדונה בחודש מאי תמורת כ־100 מיליון דולר. עד כה השקיעה סיסקו 7.2 מיליארד דולר ברכישת חברות בישראל. סיסקו החלה את מסע הרכישות ביוני 1998, כשרכשה את קלאס דאטה ב־50 מיליון דולר. עם החברות שרכשה עד היום נמנות קלאודלוק, ליבה סמיקונדקטור, פי קיוב ואינטוסל. העסקה הגדולה ביותר של סיסקו היתה ב־2012 כשרכשה את NDS תמורת 5 מיליארד דולר.
אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל, אמר בהודעה לעיתונות: "אנחנו ממשיכים את ההתעצמות של סיסקו בישראל על ידי רכישות של חברות ייחודיות, תוך הבעת אמון בחדשנות הישראלית ובמוחות הישראליים".