סגור
קניין רוחני

סימני מסחר – מהם האלמנטים שאפשר לכתוב עליהם סימן מסחר? ואיך מוודאים הגנה מיטבית?

בפרק החדש של פודקאסט 'קניין רוחני', משוחח המנחה מאור שלום סוויסה עם עו"ד יהודה נויבואר, ראש הזרוע המשפטית בקבוצת ארליך, ליטיגציית קניין רוחני, סימני מסחר ועיצובים, לשיחה על יכולת ההגנה ועל הדרך למיצוי אופטימלי של סימני מסחר


בינואר 2024 נפל דבר - זכויות היוצרים על הדמות המקורית של מיקי מאוס, העכבר המפורסם של דיסני, פגו לאחר שהחברה הגנה עליהן בקנאות במשך עשרות שנים. האם נוכל להשתמש במיקי מאוס בסרט הבא שלנו? והאם אילון מאסק יכול לרשום את האות X בתור סימן מסחר?
עו"ד יהודה נויבואר, ראש הזרוע המשפטית בקבוצת ארליך, ליטיגציית קניין רוחני, סימני מסחר ועיצובים, מדבר על הקשר בין אפל לשוק הפירות הגלובלי, ועל הטיפים לעסק שרוצה לקבל הגנה על השם החדש שלו.
אם כן, עו"ד נויבואר מסביר בפרק כי סימן מסחרי הוא לרוב מילה או לוגו, שמאפשר לנו הצרכנים להסתכל ולהגיג שהוא שייך למוצר מסוים. לדבריו, אפשר לכתוב כיום סימני מסחר על צליל ויש גם מדינות בהן אפשר להגיש סימני מסחר לריחות.
סימן מסחר רשום מוביל לכך שאף אחד לא יכול להשתמש בו ללא רשות הבעלים לגבי סוג המוצרים והשירותים שלגביהם נרשם הסימן. לדוגמה, יצרני התפוחים יכולים להמשיך למכור תפוחים ברחבי העולם, אך בתחום המחשבים, ל-Apple יש מונופול בעקבות סימן המסחר על המילה.
לדברי עו"ד נויבואר, ישנו גם 'סימן מסחר ידוע היטב', שהוא משהו שכולם מכירים ומקבל הגנה לא רק לגבי קטגוריית המוצרים שלגביה נרשם הסימן המסחרי. "למשל, אם מישהו ישווק מוצר בשם קוקה קולה, לא משנה באיזה תחום, כולם יחשבו שיש זיקה בינו לבין חברת קוקה קולה", אומר עו"ד נויבואר.
"לפני שמקימים חברה ורושמים סימן מסחרי על השם שלה – חובה לעשות שני דברים מרכזיים"
לפני שמקימים חברה, עו"ד נויבואר אומר כי יש לבדוק האם לא מפרים זכויות של חברה אחרת. "חבל להשקיע הרבה כסף בהשקה ובמיתוג ואז לקבל מכתב התרעה מעורך דין ולהיאלץ להחליף את השם" אומר עו"ד נויבואר.
שנית, אם רוצים להגן על השם ושלא יפרו את הזכויות עליו, יש להגיש בקשה למרשם סימני המסחר, הפועל במסגרת רשות הפטנטים של ישראל. "רשם סימני המסחר יכול להחליט כי סימן המסחר לא כשיר לרישום, בעקבות קיום של סימן מסחר אחר זהה\דומה, או סימנים שלא כשירים להיות סימני מסחר, כמו דגלים או קללות", מספר עו"ד נויבואר. בנוסף, על מנת שהציבור לא יוטעה, לא ניתן להכניס לסימן המסחרי שם של מדינה או מקום, אם המוצר לא בא המדינה הזו.
"ככל שהשם מתאר בצורה מפורשת את פעילות החברה, כך קשה לקבל הגנה מקיפה"
עו"ד נויבואר אומר כי חברות רבות רוצות לתת לעצמן שם שמתאר את מה שהחברה עושה, "וזה רע מבחינת סימני מסחר, משום שקשה לקבל על השם הגנה, ואם כבר מצליחים, היא תהיה מוגבלת".
לדבריו, ישנן מספר רמות של תיאוריות: מילה מומצאת לחלוטין תוכל לקבל הגנה מלאה בתור סימן מסחרי. מילה כמו אפל, למשל, תוכל לקבל סימן מסחרי בעולם התוכן של המחשבים. חברה כמו אל על בחרה בסימן המרמז על תחום התעופה אך באופן כללי. לעומת זאת, חברות כמו American Airlines, History Channel, או דלק, מתארות באופן ישיר את פעילות החברה, ולכן יתקשו לקבל הגנה שאינה מצומצמת. "ככל שאהיה רחוק יותר מהתיאור הישיר, כך אקבל יותר הגנה ואבלוט בשוק מבחינה מותגית. אנשים רבים שוכחים את זה", מציין עו"ד נויבואר.
"לזכויות יוצרים יש תוקף, סימן מסחר אפשר לחדש לנצח"
בכל הנוגע למיקי מאוס, עו"ד נויבואר אומר כי "זכויות היוצרים על הדמות הראשונית של מיקי מאוס פקעה, כי עברו מספיק שנים. דיסני הצליחו להאריך את הזכויות עד לקצה". בישראל, לדבריו, זכות יוצרים נשמרת עד 70 שנה לאחר מות המחבר, תקופה מכובדת ללא ספק. "עם זאת, דיסני רושמת גם סימני מסחר, ולסימני מסחר אין תוקף, אפשר לרשום ולחדש אותם לנצח", אומר עו"ד נויבואר.
באשר לשאלה האם אפשר לרשום סימן מסחר על אות, כמו X של אילון מאסק, עו"ד נויבואר אומר כי "כל דבר שמפריד אותי מהאחרים, יכול לקבל סימן מסחר. בעבר עבדתי במשרד ייצג את קודאק בנוגע לסימן מסחר על הצבע הצהוב שלה, כדי למנוע מחנויות להשתמש בו בשלטים שלהן, למשל".
לדבריו, צריך להפריד בין רישום לשימוש בסימן מסחר. על פי לשכת עורכי הדין ורשות הפטנטים, אי אפשר לקבל סימן מסחר בישראל על אות מסוימת. "אבל אפשר לעשות אותה מעוצבת ולקבל סימן מסחר על הלוגו, ואפשר להשתמש בה כסימן מסחר, גם אם לא מצליחים לרשות אותה, ואז היא זוכה להגנה", מסכם עו"ד נויבואר.