סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק X 24.7.23
אלון מאסק (Photo: Alain Jocard/ AFP)

ברקע נטישת המפרסמים: פידלטי שוב מורידה את שווי האחזקה ב-X

הענקית הפיננסית הפחיתה בדוחותיה את ערך אחזקותיה ברשת החברתית של אלון מאסק ב-10% בחודש נובמבר, כלומר לשווי של 13 מיליארד דולר לחברה כולה; שורת מפרסמים שבה אפל ודיסני הפסיקה לפרסם ב-X בנובמבר, בשל האשמות כי החברה מאפשרת הפצה של דיסאינפורמציה ואנטישמיות

פידליטי, אחת המשקיעות בטוויטר (היום X) של אלון מאסק, הפחיתה בדוחותיה האחרונים את שווי אחזקותיה ברשת החברתית בכ-10%, מה שמעניק ל-X שווי של כ-13 מיליארד דולר.
לפי הענקית הפיננסית, שוויה של X ירד ב-70% מאז שרכש מאסק את החברה והפך אותה לפרטית לפי שווי של 44 מיליארד דולר. בסוף אוקטובר, תוכנית תגמול לעובדי החברה העניקה ל-X שווי של 19 מיליארד דולר.
פידלטי מעריכה את שווי האחזקות שבידיה ומפרסמת את דוחותיה כל חודש, ולא מסבירה את האופן שבו היא מבצעת את הערכותיה. ההפחתה האחרונה מבטאת את ירידת השווי של X במהלך חודש נובמבר. במהלך חודש זה X ומאסק כבעלי החברה הואשמו כי הם מאפשרים שגשוג והפצה של דיסאינפורמציה ודיבור שנאה, ובאופן ספציפי אנטישמיות.
בתגובה לכך, שורה של מפרסמים, לרבות אפל ודיסני, נסוגו מהפלטפורמה. מאסק בתגובה אמר בכנס של הניו יורק טיימס באותו החודש כי לא יסחטו אותו בכסף ותקף את אותם המפרסמים במילים גסות.
פידלטי עצמה השקיעה 300 מיליון דולר בעסקת הרכישה שהוביל מאסק והושלמה באוקטובר 2022. תהליך ההשתלטות העוינת על טוויטר התחיל עוד באפריל של אותה השנהף בזמן שמניית החברה נסחרה בשווי נמוך מ-40 דולר למניה.
לטענתו, מאסק ביצע את המהלך משיקולים אידיאולוגיים, לא כלכליים. "השקעתי בטוויטר כיוון שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות פלטפורמה לחופש הביטוי ברחבי העולם, ואני מאמין שחופש הביטוי הוא ציווי חברתי לדמוקרטיה מתפקדת", כתב במסמך שהגיש לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC).
זמן קצר אחר כך, וברקע נפילות עמוקות במחירי מניות הטכנולוגיה ניסה לסגת מהעסקה, טוויטר תבעה אותו והוא לבסוף השלים אותה במחיר הנקוב המקורי של 54 דולר למניה.
בחודשים יוני ויולי העלתה פידלטי את שווי אחזקתה בחברה שאז עוד נקראה טוויטר בדוחותיה. באותה העת מאסק השלים פיטורים המוניים של כ-75% מעובדי החברה ומינה את ליסה יאקרינו, שהייתה בכירה ב-NBC יוניברסל, לשמש מנכ"לית.
יאקרינו הגיעה ל-X כדי לחזק את עסקי הפרסום הדועכים. עם זאת מאז הקיץ מפחיתה פידלטי בעקביות את שווי X בדוחותיה. הפחתות אלו בהלימה עם עזיבות מתמשכות של מפרסמים בשל מדיניות ניהול התוכן המשוחררת שמוביל מאסק, שכוללת בין היתר החזרת משתמשים שהושעו מהפלטפורמה בשל פעילותם כמפיצי תיאוריות קונספירציה ודיבור שנאה.
בתחילת דצמבר דיווח של בלומברג ציטט מקורות פנימיים בחברה לפיה הכנסות החברה נפלו במהלך 2023 בכ-1.5 מיליארד דולר ל-2.5 מיליארד דולר. אותם מקורות ציינו כי ב-2022 רשמה טוויטר מעל למיליארד דולר בהכנסות מפרסום, כל רבעון. אך בכל אחד משלושת הרבעונים הראשונים של 2023, X הצליחה לייצר רק "קצת יותר מ-600 מיליון דולר". נטישת המפרסמים בחודש נובמבר האחרון לבדו עלו לחברה, לפי הערכות, בכ-75 מיליון דולר בהכנסות.