סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה חברת אפל קופרטינו קליפורניה
מטה חברת אפל בקופרטינו קליפורניה (צילום: ויקיפדיה )

אפל מתכוננת להאטה: עוצרת גיוסים ומצמצמת הוצאות בחלק מהחטיבות

לפי דיווח בבלומברג, יצרנית האייפון תנקוט צעדים ב-2023 כדי להתמודד עם מיתון אפשרי. בכך היא מצטרפת לענקיות טכנולוגיה נוספות מעמק הסיליקון שהודיעו על צעדים דומים, ובהן מטא, אלפבית ומיקרוסופט. מניית החברה ירדה ב-2.1% בעקבות הדיווח

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אפל מתכננת להאט את הגיוסים ואת הצמיחה בהוצאות בשנה הבאה בכמה חטיבות במטרה להתמודד עם מיתון אפשרי, כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג, לפי כמה אנשים המעורים בנושא, שביקשו להישאר בעילום שם בשל פרטיות הדיונים.
לפי הדיווח בבלומברג, המהלך נובע מתוך רצון להתנהל ביתר זהירות בזמנים של חוסר ודאות, אם כי לא מדובר במדיניות של כלל החברה.
השינויים לא ישפיעו על כלל הקבוצות בחברה, ואפל עדיין מתכננת לוח זמנים אגרסיבי של השקת מוצרים ב-2023, הכוללת אוזניות מציאות מעורבת - הקטגוריה החדשה והגדולה הראשונה שלה מאז 2015.
מניית אפל נפלה ב-2.1% בוול סטריט למחיר של 147.20 דולר לאחר הדיווח בבלומברג. המניה צנחה ב-17% מתחילת השנה, בדומה לשוק. מניות טכנולוגיה נוספות ירדו במסחר היום לאחר הדיווח.
אלפבית, אמזון, מטא וסנאפ וכן חברות טכנולוגיה נוספות בעמק הסיליקון נקטו צעדים משלהן בשבועות האחרונים כדי לרסן את הוצאותיהן ולהאט את גיוס העובדים נוכח המצב הכלכלי. מיקרוסופט, טסלה ומטא הרחיקו לכת ואף הודיעו על פיטורים.
אפל, שבסיסה בקופרטינו, קליפורניה, מקצה סכום מסוים של כסף לכל חטיבה מרכזית מדי שנה עבור הוצאות על מחקר ופיתוח, משאבים וגיוס עובדים. לפי בלומברג, בשנת 2023 יקבלו חלק מהחטיבות תקציב נמוך מהצפוי.
לפי הדיווח, אפל לא תגדיל את מצבת העובדים בחטיבות מסוימות ב-2023, לעומת שנה רגילה שבה היא בדרך כלל מגדילה את כוח האדם ב-5% עד 10%. כמו כן בחטיבות מסוימות החברה מתכננת לא לאייש משרות לאחר עזיבת עובדים.
דובר של אפל סירב להגיב על הדברים לבלומברג.
במהלך השנים האחרונות השקיעה אפל רבות במחקר ופיתוח, שכרה באגרסיביות עובדים מהמתחרות והשיקה מספר מוצרים חדשים. אבל היא גם התמודדה עם אתגרי שרשרת האספקה, כולל השבתת הייצור בסין בחודשים האחרונים. אפל הזהירה באפריל שהבעיות יעלו לה עד 8 מיליארד דולר ברבעון האחרון.
אפל צפויה לפרסם את דו"חותיה הרבעוניים ב-28 ביולי. אנליסטים מעריכים שהחברה תדווח על הכנסות של 83 מיליארד דולר, מעט מעל לתקופה המקבילה אשתקד.
לאחר פרסום הדו"חות האחרונים של החברה, אמר המנכ"ל טים קוק שההשפעה של האינפלציה ניכרת ברווח הגולמי ובהוצאות התפעול. החברה גם ציינה את ההשפעה השלילית המתמשכת של משבר הקורונה ועלויות ההובלה העולות. היא סירבה לספק תחזיות ספציפיות להכנסות.
בעוד ההאטה בהוצאות נדירה, אפל נקטה צעדים דומים בעבר. בתחילת 2019, לפני מגפת הקורונה, החברה צמצמה בגיוס עובדים לאחר שמכירות האייפון החמיצו את הציפיות בסין ובמקומות אחרים בעולם. באפריל היא גם האטה את הגיוס של כמה משרות בחנויות קמעונאיות של אפל.
במקביל לתוכניות הריסון, אפל מתכננת להגדיל את תקציב התגמול שלה בכל החברה השנה כדי להתמודד עם התחרות בשוק העבודה. החברה גם מתמודדת עם מאמצים לאיחוד החנויות שלה ברחבי ארצות הברית. אפל הגדילה לאחרונה את השכר השעתי לעובדי קמעונאות ותמיכה טכנית רבים, כאשר העובדים טוענים שהעלאות נעות בטווח שבין 5% ל-15%.
במקביל לצעדי הצמצום, אפל מתכננת שטף של מוצרים חדשים. מאוחר יותר השנה החברה מתכננת להציג בין היתר ארבעה דגמי אייפון חדשים, שלושה שעונים חכמים, מחשבי מק שולחניים וניידים חדשים וממיר מעודכן של אפל TV.
אפל השקיעה כ-22 מיליארד דולר במחקר ופיתוח ב-2021, עלייה של 17% מהשנה הקודמת. בסוף אותה שנה היו בחברה כ-154 אלף עובדים.