סגור
קניין רוחני

התחום שהכניס את אפל וסמסונג לעימות משפטי - איך מגנים על עיצוב מול התחרות?

הפרק החדש של פודקאסט 'קניין רוחני' עוסק בהגנה על עיצובים מקוריים, על הקפסולות של נספרסו ועל העימות בין שתי ענקיות הטכנולוגיה, אפל וסמסונג. צפו בשיחה של מאור שלום סוויסה, מנחה הפודקאסט, עם עו"ד יהודה נויבואר, ראש הזרוע המשפטית בקבוצת ארליך, ליטיגציית קניין רוחני, סימני מסחר ועיצובים

כאשר פג תוקף ההגנה על הקפסולות המפורסמות של נספרסו לפני כעשור, חברות אחרות החלו להציע קפסולות התואמות למכונות של החברה. התגובה של נספרסו היתה ישירה למדי – עיצוב מכונות המשתמשות בקפסולות חדשות עם עיצוב בלעדי ומוגן.
מאור שלום סוויסה, משוחח בפרק הנוכחי של הפודקאסט עם עו"ד יהודה נויבואר, ראש הזרוע המשפטית בקבוצת ארליך, ליטיגציית קניין רוחני, סימני מסחר ועיצובים, אשר מסביר מהו עיצוב, וכיצד הוא הופך לכלי שמאפשר לחברות לשמור על ייחוד בשוק ולהתגבר על תחרות לא הוגנת.
לדברי עו"ד נויבואר, בנוסף מוצרים עם מהות עיצובית, כמו תכשיט או פריט אופנה, אפשר לקבל זכות בלעדית על עיצוב של כל מוצר תעשייתי. "פטנטים מגנים על הפן הפונקציונלי, אך במקרה של עיצוב, מדובר בהגנה על אלמנט עיצובי מיוחד. זה יכול להיות מוצר שלם, ויכול להיות חלק קטן במוצר כמו כפתור". בנוסף, בשנים האחרונות נעשה רישום משמעותי של עיצובי ממשק משתמש, אייקון או עיצוב מיוחד אשר כולל ייצוג דיגיטלי בלבד. "החוק תוקן בשנים האחרונות כך שיהיה אפשרי להגן על אלמנט של עיצוב שאינו פיזי", אומר עו"ד נויבואר.
אפל נגד סמסונג – הכל על פינה של מסך
אחד התיקים שהפכו את נושא הזכות של קניין רוחני על עיצוב, התקיים בין אפל לסמסונג לפני מספר שנים. "כאשר אפל עיצבה את המסך עם פינה מעוגלת, היא הגנה עליו באמצעות עיצוב רשום, שנקרא בארצות הברית Design Patent", אומר עו"ד נויבואר. ואז, כשסמסונג השיקה את המוצרים שלה, אפל תבעה אותה וקיבלה פסיקה לטובתה בסך מאות מיליוני דולרים". בסופו של דבר, התיק הסתיים בהסכם פשרה.
למרות המחשבה כי 'בכל מקרה יעתיקו את העיצוב שלי בסין', אומר עו"ד נויבואר כי "כל הגנת קניין רוחני היא טריטוריאלית, ואפשר בהחלט להגיש עיצוב רשום בסין וכך לשפר את הסיכויים למנוע הפרה של העיצוב. למעשה, כמות העיצובים שמוגשת כיום בסין גבוהה פי עשרות מהמקום השני. גם הסינים מגישים בקשות הגנה על העיצובים שלהם במדינות אחרות". עו"ד נויבואר מספר כי לקח חלק באכיפה של קניין רוחני בסין. "ישנן דרכים לביצוע אכיפה, כמו למשל דרך שלב המכס - החרמת מוצרים או עצירתם במכס עד לבירור הנושא".
במקרה של אפל וסמסונג, למשל, "היתה הבנה ששומרים על גבולות הסכסוך בארצות הברית. אפשר לתבוע בסין, אך האכיפה יותר מסובכת וקל יותר לחברות לבצע את ההליך במקומות שהם מכירים. סכל מקרה, צריך לצידך עורך דין מקומי שמכיר היטב את התקנות והחוקים".
באשר להבדל בין סימן מסחרי לעיצוב, עו"ד נויבואר אומר כי "שניהם יכולים להיות ויזואליים, אך סימן מסחר הוא דמות או אלמנט שמזוהה עם מקור מסוים. הגנה על עיצוב ניתנת למי שעיצב קודם והגיש בקשה להגנה. העיצוב לא חייב להיות מזוהה עם המותג של מי שעיצב אותו".
עיצובים דומים יותר לזכויות יוצרים, אומר עו"ד נויבואר, "משום שהעיצוב אמור באופן עקרוני להיות מוגן בזכויות יוצרים. בישראל יש קביעה על כך שברגע שהמוצר תעשייתי ומותר לו לקבל הגנה בתור עיצוב, הוא לא חוסה תחת הגנה של זכויות יוצרים. יש מדינות בהן אפשר לקבל הגנה כפולה".
איך מגינים על עיצוב באופן יעיל?
ראשית, אומר עו"ד נויבואר, היתרון הגדול של הגנה על עיצוב הוא שמדובר בזכות שלא יקר להגן עליה, בהשוואה להגנות אחרות. "בוחנים ומאשרים עיצובים די מהר, ואז יש זכות רשומה יחסית מהר, כך שאפשר לאכוף אותה יותר בקלות".
ההמלצה המרכזית של עו"ד נויבואר היא לבחור עורך דין מומחה, "איתו מתייעצים על האספקטים שאתם רוצים להגן עליהם, על מה אפשר להגן ומה הכי נכון לעשות". בהתאם, בוחרים את המדינות בהן רוצים להגן על העיצוב המיוחד, "וצריך לספק למשרד הפטנטים הרלוונטי ציורים ותמונות, שרטוטים, קריטריונים שונים ממדינה למדינה. לרוב מגישים שרטוטים מכמה זוויות".
החיסרון בהגשת בקשה לעיצוב נובע מהיכולת ליישם עיצוב שונה במעט, תוך כדי ניצול השרטוטים המפורסמים כחלק מההגשה. "אם עיצבתי מסך עם פינות מעוגלות, מישהו יכול להשיק מסך משולש ולהתחרות בי", אומר עו"ד נויבואר. "עם זאת, חשוב להבין שאם יש שינוי קטן בלבד והרושם הכללי כמעט זהה, אפשר לקבל הגנה על העיצוב".
העיצובים הרשומים יעילים בעיקר מול Copy cat שמעתיק את העיצוב אחד לאחד. "בדרך כלל מדובר ביצרן סיני שרוצה ליהנות מהמוניטין של המעצב, ולכן הוא יעתיק את העיצוב באופן זהה, ואז אפשר להשתמש בזכות הרשומה נגדו", אומר עו"ד נויבואר.