סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ספטמבר 2021

תוכנית ההתנתקות: ביידן מרחיב את המגבלות על השקעות אמריקאיות בטכנולוגיה סינית

נשיא ארה"ב חתם על צו נשיאותי שיאסור השקעות מסויימות בטכנולוגיות רגישות במדינה הקומוניסטית. הצו ייכנס לתוקף בשנה הבאה לאחר שיעבור לעיון הציבור. הסנטור צ'אק שומר: "במשך זמן רב מדי הכסף האמריקאי עזר לממן את התחזקות הצבא הסיני"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על צו נשיאותי שיאסור על השקעות אמריקאיות מסויימות בסין בטכנולוגיות רגישות כמו שבבי מחשב, כך לפי דיווח בסוכנות רויטרס. הצו מעניק לשר האוצר האמריקאי את הסמכות לאסור או להגביל השקעות אמריקאיות בחברות סיניות בשלושה סקטורים: מוליכים למחצה ומיקרו אלקטרוניקה, טכנולוגיית אינפורמציית קוונטום ומערכות בינה מלאכותית.
לפי הודעת הממשל, ההגבלות יחולו על "טווח צר" של תת קטגוריות בשלושת הסקטורים, אך לא פירטו מעבר לכך. ההצעה פתוחה להערות הציבור, ולפי ההערכות תיכנס לתוקף בשנה הבאה.
הצו נועד למנוע מהון ומומחיות אמריקאיים לסייע לסין לפתח טכנווגיות שעלולות לתמוך בהליכי המודרניזציה של הצבא ולפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב. הצעדים ישפיעו בעיקר על חברות פרייבט אקוויטי, קרנות הון סיכון, מיזמים משותפים והשקעות סביבתיות. עם זאת, במשרד האוצר הדגישו כי הרגולציות יחולו רק על השקעות עתידיות ולא על השקעות קיימות. הצו יאסור לגמרי עסקאות מסויימות וידרוש העברת עדכון לממשל על עסקאות אחרות. הצו מתווסף לשורה של הגבלות עליהן הכריז כבר ביידן, ביניהן הצעה להגבלת הגישה של חברות סיניות למחשוב ענן.
במכתב לקונגרס ציין ביידן כי הוא מכריז על מצב חירום לאומי כדי להתמודד עם האיום הנובע מהתפתחויות במדינות כמו סין ב"טכנולוגיות רגישות ובמוצרים הקריטיים לצבא, למודיעין, לביון או ליכולות סייבר".
מסין נמסר בתגובה כי הם "מודאגים מאד" מהצו וכי הם שומרים לעצמם את הזכות לנקוט בצעדי תגובה. לפי משרד המסחר הסיני, הצו משפיע על הפעילות הרגילה ועל קבלת ההחלטות בארגונים ומערער על הסדר הכלכלי הבינלאומי.
הצו מתמקד בהשקעות בחברות סיניות המפתחות תוכנה לייצור שבבים למחשבים וכלים לייצר אותם. אלה הם תחומים בהם שולטים ארה"ב, הולנד ויפן, בעוד שהממשלה הסינית עובדת על בניית חלופות מקומיות. מהבית הלבן נמסר כי ביידן התייעץ עם בנות הברית של ארה"ב בנוגע לתוכנית, וקיבל תגובות גם ממנהיגי מדינות ה-G7. "במשך זמן רב מדי הכסף האמריקאי עזר לממן את התחזקות הצבא הסיני", אמר מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר. "כעת ארה"ב נוקטת בצעד אסטרטגי ראשון להבטיח שההשקעות האמריקאיות לא יממנו את התקדמות היכולות הצבאיות של סין".
תעשיית הטכנולוגיה הסינית כבר חווה ירידה חדה בהשקעות האמריקאיות על רקע המתיחות הגיאופוליטית הגוברת. לפי הנתונים שאספה חברת המחקר PitchBook , בשנה שעברה השקעות הון סיכון מארה"ב בסין צנחו ל-9.7 מיליארד דולר מ-32.9 מיליארד דולר ב-2021.