סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כתובת נגד אלון מאסק מוקרנת על בניין טוויטר בסן פרנסיסקו
כתובת נגד אלון מאסק מוקרנת על בניין טוויטר בסן פרנסיסקו (צילום: twitter@Gia_Vang)

ניתוח
הפיאסקו של מאסק: בטוויטר נשארו רק שליש מעובדיה

הדרישה של אלון מאסק לשבוע עבודה "הארדקור" הבריחה אלפים מעובדי טוויטר, גרמה להם לתקוף את הבוס החדש, העמידה בסכנה את קיום החברה - והעלתה תהיות ביחס לכישורי הניהול של מי שנחשב עד כה לפנומן

אתה לא יכול להיות האיש העשיר בעולם אם אתה ממש, אבל ממש, גרוע במה שאתה עושה, נכון? אתה לא יכול להוביל שתי חברות מצליחות, פורצות דרך, אם אתה מנהל ממש גרוע, נכון? אנחנו רוצים להאמין שזה נכון, שאדם נטול יחסי אנוש בסיסיים, נטול כישורים ניהוליים מזעריים, לא יצליח ליצור חברות בשווי של מאות מיליארדי דולרים. זה פשוט לא ייתכן. אבל החודש האחרון של אלון מאסק בטוויטר מראה שכנראה שזה ייתכן גם ייתכן. כי מה שנחשף בתקופה הקצרה מאז השתלט מאסק על הרשת החברתית הגוססת הוא שמדובר באדם שאין לו מושג מה שהוא עושה, נטול יכולת תכנון לטווח הבינוני והארוך, בעל אפס הבנה בניהול תאגיד גדול, טיפוח תרבות עבודה טובה ושימור עובדים מצטיינים.
לא חסרות דוגמאות לכך, אבל מקוצר היריעה נתייחס רק לעדכנית שבהן: האולטימטום שהציב מאסק לעובדי טוויטר (או יותר נכון, המחצית מהם ששרדו את חרב הקיצוצים הגדולה), והאופן שבו האולטימטום הזה הסתובב ונשך אותו בעכוז באופן שמאיים כעת על היציבות של טוויטר בטווח המיידי, אחרי שהשאיר את החברה עם רק כשליש ממספר העובדים שהיה לה ערב השלמת העסקה.
זה התחיל ביום רביעי שעבר, כשמאסק הציב לעובדי טוויטר אולטימטום חד־משמעי: "אם אתם רוצים להישאר בטוויטר, אתם חייבים להיות מאוד הארדקור" (ביטוי מאסקאי שמשמעו - שבוע עבודה של 80 שעות, בלי תלונות ובלי חיים אישיים), ולהתחייב לעבוד "שעות ארוכות בעצימות גבוהה" על מנת "לקדם את הפריצה של טוויטר 2.0" (כנראה שאף אחד לא סיפר למאסק ש־2.0 שייך לתחילת הקודם, ועכשיו אנחנו כבר ב־web3). מי שלא יסכים לחתום על התחייבות שכזו, באתר פנימי שהוקם, החברה תראה אותו כמתפטר ותפרד ממנו עם פיצויים בגובה שכר של שלושה חודשים.
דרישת אלון מאסק לשבוע עבודה "הארדקור" הבריחה אלפים מעובדי טוויטר, גרמה להם לתקוף את הבוס החדש, העמידה בסכנה את קיום החברה - והעלתה תהייה עמוקה ביחס לכישורי הניהול של מי שנחשב עד כה לפנומן
לא צריך להיות גאון גדול ביחסי עבודה כדי להבין את הפגם באולטימטום הזה. בטוויטר לא מועסקים עובדים חסרי כישורים בשכר מינימום, אלא מהנדסים ומפתחים מיומנים שיש ביקוש גבוהה לכישוריהם בשוק, אפילו במצב הנוכחי. הם נמצאים בטוויטר לא בלתי ברירה, אלא כי הם אוהבים להיות שם - אוהבים את החברה, את האתגרים, את התנאים ואת סביבת העבודה. תפגע במשהו מזה, קח להם הטבות, תחריב את תרבות העבודה שהם מרגישים מחויבים אליה, תכריח אותם לעבוד בתנאים שהם תופסים כנצלניים, ואין להם שום קושי לקום ולעזוב למקום אחר. לרבים מהם, בוודאי המוכשרים והמנוסים ביותר, אין שום סיבה להישאר במקום אחד שמאמלל אותם.
וכבר קודם לאולטימטום מאסק עשה מאמצים כבירים על מנת להבהיר שטוויטר שהם מכירים היא נחלת העבר. זה לא רק הפיטורים האכזריים, השינויים הנרחבים בפלטפורמה וההשלכות המאוד צפויות שלהם (כמו מכירת וי כחול בתשלום), או הטרללת והמסרים הסותרים מהצמרת. זה גם שינוי הדברים הבסיסיים ביותר בתרבות העבודה בטוויטר. החברה תמיד עודדה תרבות של ביקורת פנימית וחופש ביטוי ערני שנועד להבטיח שעובדים לא ישתקו נוכח טעויות שהם מזהים. לכן, כשמאסק עשה מהלכים הזויים, היו לא מעט עובדים שביקרו אותם, רובם בסלאק של החברה, שניים מהם בטוויטר. כולם, כך לפי דיווחים, פוטרו. ובעוד שניתן להבין פיטורי עובדים שכיבסו את הכביסה המלוכלכת בחוץ, פיטורי עובדים שעשו זאת בפורום פנימי יכולים להתפרש אך ורק כתגובה של מנהל נטול ביטחון עצמי, שלא מסוגל להתמודד עם מילת ביקורת ומעוניין לפתח תרבות ארגונית של אומרי הן.
זה המטען שעובדי טוויטר נשאו כשמאסק הציב את האולטימטום שלו, והתוצאות שלו ניכרו היטב שעות לפני שפקע. לפי דיווח של הניו יורק טיימס, לאורך יום חמישי, מאסק ויועציו ניהלו שורת פגישות עם עובדים שהוגדרו על ידם כ"קריטיים" במטרה למנוע מהם לעזוב. בשיחות אמר מאסק, לפי הניו יורק טיימס, שהוא יודע איך לנצח ושמי שרוצה לנצח צריך להצטרף אליו.
במקביל, מאסק שלח שורה של הודעות מבולבלות בנוגע למדיניות העבודה מהבית של החברה (שאותה ביטל כליל), ובהן אמר תחילה שעובדים יורשו להמשיך לעבוד מהבית אם המנהלים שלהם יקחו אחריות לוודא ש"התרומה שלהם מצוינת". כמה דקות אחר כך שלח הודעה נוספת והזהיר: "כל מנהל שטוען באופן שגוי שמישהו מהכפופים לא עושה עבודה מצוינת או שתפקידו חיוני - יוגלה מהחברה".
בה בעת, ההתפטרויות המשיכו לזרום. לפי דיווח של הניו יורק טיימס ביום חמישי בחמש בערב, עם פקיעת האולטימטום, לפחות 1,200 מעובדי טוויטר החליטו להיפרד מהחברה, חלק באופן הפגנתי במיוחד. במקרה אחד, עובדים שהשתתפו בשיחת וידיאו עם מאסק התנתקו מהשיחה בדיוק עם פקיעת האולטימטום, ובעוד מאסק מדבר בניסיון לשכנע אותם להישאר, מאותתים בכך שלא הצליח לשנות את דעתם.
מצבת העובדים של טוויטר, שערב כניסתו של מאסק לתפקיד מנתה 7,500 איש, הצטמקה בשני שלישים ועומדת עתה על על כ־2,500 איש בלבד, ועוד היד נטויה. מקורות אמרו לניו יורק טיימס שעובדים שהחליטו להשאר מאמינים בחזון של טוויטר, נמצאים בארה"ב על ויזת עבודה, או שהיו להם סיבות אישיות להחלטתם. טוויטר, בתגובה, שלחה אימייל שבו הודיעה לעובדים שמשרדיה הפיזיים של החברה ייסגרו מיידית ושכל תגי הכניסה ינוטרלו עד ליום שני (קצת סותר את המדיניות שאוסרת עבודה מהבית, אבל מתי סתירות הפריעו למאסק?).
ספק אם כבר בטוויטר עצמה יודעים כמה עובדים בדיוק התפטרו, שכן רבים מאלו שתפקידם לתפעל את מערכות כוח האדם הפנימיות כבר לא בחברה. עובדים שהתפטרו אמרו שניתקו את עצמם מיוזמתם ממערכות פנימיות, מכיוון שבעלי התפקידים שאמורים למנוע גישה מעובדים שעזבו את החברה לא היו זמינים לעשות זאת - בין אם פוטרו ובין אם התפטרו. עובדת אחת שביקשה להתפטר אמרה שבמשך יומיים חיפשה מנהל, שאת זהותו היא אינה יודעת מכיוון שכל כך הרבה אנשים התפטרו לפניה, על מנת למסור לו מכתב התפטרות. בסופו של דבר היא הצליחה לאתר את הממונה הישיר שלה, ובדיוק בזמן: הוא התפטר זמן קצר אחריה. ניסיונות של כלי תקשורת לקבל התייחסות למתרחש בחברה לא צלחו, שכן כל מחלקת התקשורת של טוויטר חוסלה בסבב הקיצוצים הגדול.
טוויטר, שגם כך איינה מחלקות שלמות בסבב הפיטורים הרשמי, איבדה הודות לאוליטמטום של מאסק עוד נתח נכבד של עובדים. ובמקרה הזה, אפשר לשער בוודאות רבה שמדובר בעובדים היותר מוכשרים ויותר מיומנים, אלו שיודעים שכישוריהם מבוקשים מאוד ושלא יתקשו למצוא עבודה במקום אחר. האולטימטום של מאסק למעשה הבטיח שהחברה, שגם כך מתקשה לפעול, תיפרד מהעובדים היחידים שיכולים לעזור לה להחזיק את הראש מעל המים. יזם גאוני? נראה שבדיוק ההפך.
צוות אחד בן 20 איש, שאמון על מניעת נפילות וכשלים טכנולוגיים בזמני תעבורה גבוהים, איבד מספר עובדים במדינות שונות. צוות "שירותי הליבה", שאחראי על ארכיטקטורת המחשוב, הצטצמצם מ־100 עובדים לארבעה בלבד. צוותים שמטפלים בסוגיות שוטפות כמו הצגת תמונות וסרטונים או מספר עוקבים נמחקו לגמרי. "80% מהעובדים הנותרים אינם", צייץ פיטר קלווז, מהנדס תוכנה בכיר בטוויטר, אחרי שסיפר שיותר מ־85% מהצוות המקורי קוצצו בסבב הפיטורים. "שלושה מתוך 75 מהנדסים נשארו". קלווז אינו אחד מהשלושה. "אם הייתי נשאר, הייתי תמיד בכוננות עם מעט תמיכה לתקופת זמן לא ידועה ועם אחריות על כמה מערכות מורכבות שאין לי ניסיון אתן", הוא הוסיף, בהסבר שמרמז שהעובדים שנותרו אחרי גל העזיבות עלולים גם הם לפרוש לאור עומס עבודה בלתי סביר.
מצבת העובדים בחברה כל כך הידלדלה, שלפי דיווחים מאסק שוקל לסגור את אחד משלושת הדאטה סנטרים המרכזיים של החברה בארה"ב. עובד לשעבר אמר לניו יורק טיימס שהחברה אמנם עדיין פועלת, אבל זה נעשה קשה יותר ויותר לתקן בעיות רציניות. עובד אחר השווה את טוויטר לדמות הלוני טונס ווייל אי. קיוטי, שרץ על מעבר לקצה הצוק רק כדי להבין באמצע הריצה שאין כבר קרקע מוצקה מתחת לרגליו לפני שהוא צולל אל הקרקעית.
בינתיים, טוויטר גם מתחילה להסתבך עם מחוקקים ורגולטורים. שורת סנטורים דמוקרטים פנו ל־FTC, רגולטור ההגבלים העסקיים הפדרליים, בבקשה לבדוק האם החברה הפרה הסכם פרטיות צרכנים עם הרגולטור. לדברי הסנטורים, שינויים במערכי הבקרה הפנימיים ובנוהלי אבטחת המידע בטוויטר מסכנים צרכנים. אבל בקצב הנוכחי, כשהרגולטורים ידפקו על דלתות משרדי טוויטר, לא בטוח שיהיה בפנים מישהו שיענה.