סגור
גג עמוד techtalk דסק

בינה מלאכותית: ההבטחה הגדולה או הסכנה הבאה של עולם העסקים?

ב־2023 זה עוד נשמע כמו סיפור הבריאה החדש. מכונות חושבות ילמדו לבד, יחסכו מיליונים, יחליפו את מחלקות השירות והתמיכה וישנו את חוקי המשחק בכל תחום. סטארטאפים המריאו על כנפי ההייפ, תאגידי ענק התגאו באסטרטגיות AI First ומשקיעים נלחמו על מקום בשולחן. אבל שנת 2025 הביאה איתה קול מפוכח יותר. מתחת לפני השטח, בין דוחות כספיים לסעיפי סיכון משפטיים, מתגלה אמת שונה לחלוטין. החברות כבר לא שואלות איך לאמץ AI אלא איך לשרוד אותו.
דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי מכון האוטונומיה הבריטי, שבחן למעלה מ־500 דוחות של חברות ה־S&P 500 מצא כי 76% מהן שדרגו או הוסיפו סעיפי סיכון הקשורים לבינה מלאכותית. זהו זינוק חד שמעיד על מעבר מהתלהבות ראשונית להתפכחות זהירה.
פתאום מדברים פחות על יעילות ועל מהפכה, ויותר על רגולציה מתהדקת, שימושים זדוניים, תלות מסוכנת בספקים כמו OpenAI ו-Anthropic, חשיפת מידע רגיש ובעיקר על אכזבה מהתוצאות.
1 צפייה בגלריה
יובל שגב סמנכ"ל אבטחת מידע  Aidoc
יובל שגב סמנכ"ל אבטחת מידע  Aidoc
יובל שגב
(צילום: עודד ירקוני)
חברות כמו Axon מזהירות מהשקת מוצרים שטרם הבשילו, אחרות כמו Palantir מודות בפשטות: אין ודאות שהשימוש בבינה מלאכותית יועיל לעסק. גם ה-SEC האמריקאי נוקט צעדים נגד חברות שטענו לשווא לשימוש בטכנולוגיה מתקדמת, במה שמכונה היום AI Washing.
התמונה המתגבשת מורכבת. מצד אחד, בינה מלאכותית מאפשרת לחברות קטנות לצמוח במהירות מסחררת ולהגיע להכנסות של מאות מיליוני דולרים עם צוותים זעירים. מצד שני, החברות הוותיקות נאלצות לשנות את מודל הרווח, לצמצם בכוח האדם ולהגדיל השקעות בתשתיות שהן אינן שולטות בהן בפועל. הקופסאות השחורות של ספקי ה-AI הופכות לסמל לאובדן שליטה אמיתי.
ומה בישראל? מבט לדוחות של חברות מדד ת"א 125 מגלה פער מטריד. רק 33% מהחברות מזכירות את הבינה המלאכותית בדוחות התקופתיים, רק 16% מזהות סיכונים ורק 12% מדווחות על שימוש מעשי. בעוד שבארצות הברית החברות נערכות לרגולציה, מקדמות שקיפות ומנסחות מדיניות אתית, בישראל בינה מלאכותית עדיין נתפסת בעיקר ככלי תפעולי או מיתוגי. את הסיכונים, כך נדמה, דוחים לעת עתה.
דווקא מתוך הפער הזה צומחת הזדמנות. חברות ישראליות שיפעלו עכשיו, לא מתוך אופוריה אלא מתוך אחריות אסטרטגית, יוכלו לבלוט בזירה הבינלאומית. הן יקדימו את הרגולציה, יזכו לאמון משקיעים ויוכלו למצב את עצמן כשחקניות אחראיות ובשלות. בינה מלאכותית לא תיעלם, אבל מי שלא ילמד לנהל אותה עלול למצוא את עצמו מנוהל על ידה. לא מספיק להריץ פיילוט ולשדר חדשנות; צריך להבין את המחיר, את המגבלות, את הסיכונים ובעיקר את המשמעות.
המהפכה כבר כאן. השאלה איננה אם להצטרף אליה, אלא איך לעשות את זה מבלי לאבד שליטה.
יובל שגב הוא סמנכ"ל אבטחת מידע ב-Aidoc ויו"ר פורום סייבר באיגוד הדירקטורים