סגור
גג עמוד techtalk דסק

חווית משתמש מצילת חיים: שילוב גורמי אנוש ועיצוב - חלק בלתי נפרד בפיתוח מערכות צבאיות

כיצד הבנה עמוקה של המשתמש, תנאי השטח והקשר המבצעי מובילה לפיתוח מערכות מדויקות יותר, בטוחות יותר – ויעילות באמת בזמן לחימה?

מערכות צבאיות הן מערכות מורכבות במיוחד, המשלבות טכנולוגיות מגוונות: אלקטרוניקה, תקשורת, חיישנים, בקרה, תוכנה, ממשק משתמש וגם פעולות פיזיות רבות ותחזוקה של כלים ומכלולים. פיתוח מערכת כזו הוא תהליך ארוך שכולל איסוף דרישות מבצעיות, אפיון, תכנון, אינטגרציה, ניסויים, בדיקות שטח, ולבסוף גם תהליך הסמכה כמערכת מבצעית. התהליך מערב לא רק מהנדסים אלא גם קציני פרויקט, אנשי לוגיסטיקה, תחזוקה, הדרכה, וכמובן החיילים שיפעילו את המערכת בתנאי אמת.

המערכת הכי מתקדמת – תלויה במשתמש הכי פשוט

סוגי המערכות הצבאיות מגוונים מאוד: כלי נשק, מערכות הגנה אקטיביות ופסיביות, מכ״מים, מערכות שליטה ובקרה (שו״ב), מערכות תצפית, פלטפורמות יבשתיות, אוויריות וימיות, ועוד. המשותף לכולן הוא שבסופו של דבר יפעיל אותן בן אדם- חייל או מפקד, יש להבין את המערכת, להפעיל אותה ביעילות, ולסמוך עליה ברגע האמת. המערכת יכולה להיות טכנולוגית לעילא, אך אם לא תוכננה תוך הבנה של צרכי המשתמש והתרחיש המבצעי – היא עלולה להיכשל. לכן, כבר בשלב הפיתוח חשוב להבין: מה המשימות של המשתמש? באילו תנאים הוא פועל? האם יש לו את ההכשרה המתאימה? האם יוכל לתפעל ולתחזק את המערכת לאורך זמן, בתנאי שטח, תחת לחץ, ובעומס מידע?
1 צפייה בגלריה
יקיר יניב מנכ"ל ED&U מקבוצת Aman
יקיר יניב מנכ"ל ED&U מקבוצת Aman
יקיר יניב
(צילום: תמי בר שי)

מה זה בעצם "גורמי אנוש" ומהו תפקידו של העיצוב?

הנדסת גורמי אנוש היא תחום מדעי הבוחן את הקשר בין האדם למערכת – מהיבטים פיזיים כמו מידות גוף, כוח, שדה ראייה ותנאי סביבה, ועד היבטים קוגניטיביים כמו תפיסת מידע, קבלת החלטות והתמודדות עם עומס ולחץ. המטרה: מערכות שניתן להפעיל ביעילות ובבטיחות, גם בתנאים קשים.
עיצוב המוצר – תעשייתי או גרפי – מיישם את העקרונות האלה בפועל: ממשק נוח וברור, מסכים קריאים באור שמש, לחצנים מותאמים לכפפות, תצוגות בהירות שלא מעמיסות מידע. העיצוב אינו רק אסתטיקה; הוא מחבר בין המסמך ההנדסי למציאות התפעולית של החייל.

גורמי אנוש ועיצוב קריטיים דווקא במערכות צבאיות

במערכת צבאית אין שולי טעות, טעות קטנה בשדה הקרב – כמו לחצן שלא ברור מה תפקידו – עלולה לעלות בחיי אדם או בכישלון מבצעי קריטי. לכן, בעולמות הצבאיים, לתכנון מראש של חוויית השימוש יש השפעה ישירה על ביצועי המערכת ועל הצלחתה בשטח.
עיצוב נכון מסייע בצמצום טעויות אנוש, הוא תורם לשיפור הבטיחות בכך שהוא מפחית עומסים מנטליים ומעניק למשתמש תחושת שליטה וביטחון. ממשק המשתמש צריך להיות כזה שמתאים למשימה – ניתן ללמידה מהירה, מפחית סיכויים לטעויות, מאפשר עבודה יעילה ולא יוצר תסכול אצל המשתמשים. במערכות שאנחנו מפתחים, אנחנו רואים שוב ושוב איך ממשק חכם חוסך ימי הדרכה, מפחית תקלות, ומשפר את המהירות והדיוק של התגובה בשטח, הממשק קיים במגוון יישומים צבאיים, ממשקי משתמש דיגיטליים בבורות שליטה, מחשבי טנק ומסכי שליטה במל״טים; עיצוב סביבת הלוחמים בתוך רכבים מבצעיים; ואף בציוד אישי כגון אפודים, נשק ופק״לים.
כדי להגיע להתאמה אמיתית, צריך לשלב את התחום מהיום הראשון – לא כבדיקה בסוף התהליך אלא כחלק מהתכנון. מתחילים בהבנת ייעוד המערכת ותנאי השטח, ממשיכים למחקר משתמשים ואפיון תרחישים, מבצעים בדיקות שמישות וסימולציות, מפתחים אבי־טיפוס ובודקים אותם עם משתמשים אמיתיים.

זה לא מעכב את הפיתוח – רק חוסך זמן, כסף וסיכונים

כשלא חושבים על המשתמש מראש, משלמים ביוקר בסוף – בזמן, בתקציב, ובעיקר ביכולות מבצעיות שתתגלינה כלא אפקטיביות. ניקח לדוגמה פיתוח של כלי רכב משימתי, שבו יושבים חיילים בעלי תפקידים שונים אשר אמורים להפעיל מערכות שונות ברכב ולשהות בו זמן רב. כלי רכב כזה יכול להיות נגמ״שׁ, טנק או ג׳יפ עם מערכת (נשק) טקטית כלשהי. לכל חייל תפקיד שונה ומערכת שונה שהוא צריך להפעיל.
תחילה, לומדים מהן המשימות של בעלי תפקידים ומהם התרחישים שבהם הם פועלים ומכאן יוצאים לאפיין את אמצעי ההפעלה: מסך שליטה ובקרה, כפתורים ופקדים להפעלה של פונקציות שונות, ידיות אחיזה, פתחי גישה, הדק, כוונות ועוד. יש להבטיח שהצג ברור, שאינו יוצר עומס קוגניטיבי ושמאפשר קבלת החלטות שקולה. במיוחד כשהסביבה הפיזית קריטית – יש לעצב אותה בצורה ארגונומית שתאפשר שהיה ממושכת תוך מניעת פגיעות. מטרת האפיון היא לייצר עבור המפעילים מציאות שבה הם יכולים לבצע את תפקידם בצורה יעילה.
חווית המשתמש היא מרכיב קריטי בהצלחת מערכות צבאיות ובהצלת חיים בשטח. עיצוב מוקפד, הבנה של צרכי המשתמש ותנאי השטח, יחד עם מודלים, סימולציות ובדיקות שמישות, מאפשרים למפעילים ללמוד ולהתנסות במערכת, להפחית טעויות, לשפר ביצועים ולקבל החלטות מדויקות בלחץ.
יקיר יניב הוא מנכ"ל ED&U מבית Aman Digital ויו״ר האגודה הישראלית לארגונומיה ולגורמי אנוש