ריאיון
"בתוך חצי שנה יהיה סוכן AI שיזכיר לך ימי הולדת וגם ירכוש מתנות"
ריי סמית', סגן הנשיא במיקרוסופט לסוכני AI, לא מודאג מההשפעה הסינית על מודלי בינה מלאכותית כי "ככל שיהיו יותר מודלים, יותר פריצות דרך, יותר חדשנות, זה טוב לכולם". לדבריו, "יש הרבה דברים שבינה מלאכותית לא תוכל לעשות בקרוב: מו"מ, אסטרטגיה, עסקאות מורכבות". עם זאת, הוא מודה שהבוט ענה על שאלה טוב ממנו: "זו תשובה נהדרת, אבל הייתי רוצה לערוך אותה"
ריי סמית', סגן נשיא מיקרוסופט לסוכני AI, איך אתה תופס את ההשפעה של מודל R1 של DeepSeek על תחום הבינה המלאכותית הנוכחי?
"אני חושב שיהיו המון חידושים, ומה שראינו בשנים האחרונות זה חידושים שקורים בכל מקום. זה לא מפתיע שדיפסיק ומודלים אחרים מספקים פריצות דרך מרכזיות (בינואר השנה היה מפץ לרגע כשדיפסיק הסינית חשפה את מודל R1 החושב שלה, בטענה שהוא פותח בשבריר מכוח המחשוב והעלות של מתחרותיה. מאז התגלה שלא הכל מדויק – ע"כ). אני חושב שזה טוב לשוק שיש לנו את כל הצוותים, הקבוצות והמדינות השונות שמחדשים ויוצרים מודלים חדשים. אני חושב שזה ידחף את היכולות של סוכני AI ושל המודלים האלה לשימוש נרחב עוד יותר. זה נהדר. עלות ההסקה נמוכה יותר, היישומים כבר שם, אז הכל טוב. הגישה של מיקרוסופט מאוד פתוחה: מבחר של מודלים, להשתמש במודלים הנכונים עבור הכלים הנכונים. בעתיד לקוחות ירצו את האפשרות להגיד, טוב, אם אני מפעיל את הסוכן הספציפי הזה, אז המודל הזה טוב יותר. או שאולי אפילו יכווננו את המודל שלהם. אז ככל שיהיו יותר מודלים, יותר פריצות דרך, יותר חדשנות, זה טוב לכולם".
לא אני כתבתי את השאלה הזאת. נתתי ל־ChatGPT את דף הלינקדאין שלך, ואמרתי לו לכתוב שאלות לריאיון איתך. וגם ביקשתי ממנו לכתוב מה יהיו התשובות האפשריות שלך. הנה התשובה, אני רוצה שתקרא אותה ותגיד כמה היא טובה לדעתך.
התשובה של R1" :ChatGPT של דיפסיק הוא, במובנים רבים, אות משבש לכל מערכת הבינה המלאכותית. הופעתו מראה שאפשר להשיג יכולות חשיבה ברמה גבוהה תוך שימוש בהשקעות משאבים נמוכות משמעותית. עבורנו במיקרוסופט, זה מחזק את הרעיון שחדשנות אינה רק הגדלת תקציבים – אלא גם חשיבה מחדש על הגישה שלנו ליעילות ולחסכוניות. בעוד המודל של דיפסיק מאתגר נורמות מבוססות על ידי הוכחה ששיטות קוד פתוח יכולות לספק ביצועים תחרותיים, הוא גם דוחף אותנו להכפיל את ההשקעה בחזון הבינה המלאכותית שלנו. חזון זה אינו רק כוח גולמי; מדובר בשילוב בינה מלאכותית באופן שניתן להרחבה, מאובטח ואחראי מבחינה אתית. בהקשר זה, R1 יוצר לחץ תחרותי בריא. זוהי קריאת השכמה שמניעה כל שחקן בתעשייה – לא רק לחדשנות בביצועים, אלא גם להבטיח שהמודלים שלנו בנויים על מסגרות אבטחה חזקות ומונחים על ידי פרקטיקות אחראיות. בסופו של דבר, אני רואה בכך הזדמנות לכל התעשייה להאיץ את ההתקדמות, להועיל למשתמשי הקצה ולהמשיך לדחוף את הגבולות של מה שבינה מלאכותית יכולה להשיג”.
סמית' קורא את התשובה של ChatGPT ועונה: "התשובה יותר טובה משלי, כנראה. הוא מסביר מה זה דיפסיק כמודל, ואת החשיבה העמוקה. נגע בהרבה נקודות מפתח, שזה בריא לשווקים, יותר מודלים, שכל התעשייה תאיץ. כן, אני חושב שזאת תשובה די טובה".
אז אם אפשר לבקש מ־ChatGPT לנסח את השאלות, ואז גם לתת את התשובות, והתשובות טובות – אנחנו לא סתם מבזבזים את הזמן שלנו עכשיו בריאיון הזה?
"כבני אדם תמיד חיפשנו דרכים להשתמש בטכנולוגיה לאוטומציה, תמיד היינו במסע של פישוט ויצירת אוטומציה רבה יותר. זה מאפשר לנו להתמקד במשימות מורכבות יותר, בעלות ערך גבוה יותר, אסטרטגיות יותר. עכשיו זה אותו דבר. האם הייתי לוקח את התשובה של ChatGPT כציטוט ישיר ממני? לא, הייתי עורך את זה. אבל זה בהחלט היה עוזר לי. זאת תשובה נהדרת, אבל הייתי רוצה לערוך אותה כדי שתייצג אותי טוב יותר. אנחנו מאמצים אוטומציה כבר הרבה זמן. ומודלי בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) הם פריצת דרך מרכזית שמאפשרת לנו אוטומציה רבה יותר, בגלל היכולת שלהם לחשוב על משתנים ומידע מורכבים".
כשאתה מדבר על משימות שנהיה חופשיים לעשות, מה הן יהיו? כי אם אני מסתכל חמש או עשר שנים קדימה, ובקצב שבו הטכנולוגיה מתפתחת זה המון זמן, מה נוכל לעשות שמודלי AI לא יוכלו לעשות טוב מאיתנו?
"לפני הרבה שנים עבדתי בסטארט־אפ, ופיתחנו כלים להאצת מכירות וכלי חיזוי. היו שאמרו שאנחנו מבצעים אוטומציה של התפקיד של איש מכירות. אני חושב שזאת שטות. כי אנשים קונים מאנשים שהם סומכים עליהם. בני אדם תמיד יהיו מעורבים, למשל, בתפקידי מכירה. יהיו סוכני AI שיתמכו בפיתוח מכירות, יספקו תמיכה ראשונית במוצר. תפקידים מסוימים ישתנו, הם יתמקדו בחוזקות וביכולות ברמה האנושית, כמו בניית מערכות יחסים עמוקות. ואנחנו נעבוד יד ביד עם סוכני AI. זה יהיה בני אדם פלוס סוג של טייס משנה או ממשק סיוע שיכול להתחבר למאגר עצום של סוכני בינה מלאכותית שעומד לרשותך. זה עתיד העבודה. ננהל סוכני AI כדי לבצע משימות, וזה ישחרר אותנו לעשות משימות מורכבות יותר".
"פריצת דרך בתוך חצי שנה"
הזכרת סוכני AI, אז בוא נצלול לנושא. במה סוכן AI שונה מצ'טבוט כמו ChatGPT?
"זו שאלה מצוינת, כי אין הגדרה אחידה בשוק לסוכני AI. ההגדרה שלי היא כלי AI בעלי יכולת לבצע הליך חשיבה. הם צריכים לתכנן, הם יכולים לתכנן, הם בוחנים את הקלט שלהם כדי להחליט אילו פעולות לבצע, אילו כלים ומקורות ידע למנף, יש להם יכולת דינמית לבצע פעולות. לסוכן AI טוב תהיה יכולת לבחון את הסביבה ואת הקלט שלו, ליצור תוכנית לפתרון הבעיה, ואז לבצע עצמאית פעולות שונות כדי להגשים את המטרה".
אילו סוכני AI כבר נמצאים כיום בשימוש?
"Pets at Home (קמעונאית בריטית של מוצרים לחיות – ע"כ) יצרה סוכני AI שמחוברים למערכת ניהול קשר הלקוחות (CRM) שלהם, שמסוגלים לאחזר מידע רלבנטי כדי לטפל בפניות לקוחות כמו בקשה להחזר מוצר, ועל בסיס המידע לבצע הערכת סיכונים האם מדובר בניסיון הונאה. חברת כימיקלים יצרה סוכן AI שמבצע אופטימיזציה של שרשרת האספקה שלה וגם יודע לזהות ולמנוע דברים כמו חיובי יתר".
השימוש העיקרי בסוכני AI כיום הוא במגזר העסקי. מתי נוכל לראות אותם במגזר הפרטי? מתי יהיו כלים שיכולים למנף גישה למידע אישי כדי לבצע פעולות כמו תכנון בילוי? למשל, שאוכל להגיד לו שאני רוצה לצאת למסעדה בשבת, והוא מכיר את ההעדפות שלי ויש לו גישה לאפליקציות כך שהוא אוטונומית בוחר מסעדה ומבצע את ההזמנה, ואני לא צריך להתעסק עם זה?
"אני חושב שזה לא מאוד רחוק. כבר עכשיו אנחנו תמיד מסתובבים עם סמארטפון. יהיה עליו סוכן AI שנוכל לתקשר ויהיה לו את כל המידע שאנחנו מתירים לו לגשת אליו. הוא יזכור, למשל, את יום ההולדת של אשתי ובאופן יזום יגיד לי 'היי ריי, יום ההולדת של אשתך מתקרב בעוד שבועיים. היא בדרך כלל אוהבת מתנות מהסוג הזה והזה. אתה רוצה שאני אזמין מתנה עכשיו?'. הוא גם יוכל לבצע אינטראקציה עם מותגים או אפליקציות. אפשר יהיה לאפשר לו מיומנויות כמו הזמנת מקום במסעדה, רכישת משהו בחנות או תפקוד כסוכן נסיעות. ואתה מחליט אילו העדפות אישיות אתה משתף".
בתוך כמה זמן סוכנים כאלו יהיו זמינים?
"זה סיכון לנחש בימים אלה, כי הכל זז כל כך מהר. אבל אני חושב שבתוך חצי שנה נראה פריצה של סוכנים באפליקציות צרכניות קיימות ובתעשייה. מבחינה טכנית כל היכולות האלו - התאמה אישית, אינטראקציה קולית בזמן אמת - כבר קיימות היום. המיקוד הוא ברצון של החברות להיות הראשונות להביא את היכולות האלו לשוק, להשיק סוכן AI שייתן להן יתרון תחרותי".
"עדיין נצטרך בני אדם לתכנות"
איזה סוג משימות מודלי AI לא יוכלו להחליף אפילו בעוד 10 שנים?
"יש הרבה דברים שאני לא רואה בינה מלאכותית עושה בקרוב. משא ומתן, אסטרטגיה, משימות שמצריכות אינטליגנציה רגשית. בניית מערכות יחסים שדרושה לעשיית עסקים או מכירת מוצרים. סוכני AI יכולים לעזור לנו במשימות האלו, לספק תמיכה וכדומה, אבל יש הרבה תפקידים שהם ייחודיים לבני אדם. עסקאות מורכבות, למשל, אני חושב שיישארו אנושיות".
מה לגבי תכנות וכתיבת קוד? הרבה משרות במיקרוסופט, אולי אפילו הרוב, הן כתיבת קוד למוצרים. אבל מודלי AI ממש טובים בכתיבת קוד. האם עדיין תצטרכו מתכנתים בעוד כמה שנים?
"הרבה ילדים ובתי ספר שואלים אותי את השאלה הזו. איזו עצה אנחנו נותנים לדור הצעיר? האם הם צריכים ללכת לתכנת? אני חושב שעדיין יהיה צורך במתכנתים אנושיים. אומרים שתמיד קל יותר לכתוב קוד מאפס. הרבה יותר קשה, צריך כישורי פיתוח גבוהים יותר, כדי להסתכל על הקוד של מישהו אחר ולשפר אותו. היכולת ליצור אפליקציה או תוכנה רק על ידי AI בלי בקרה אנושית משתפרת, אבל אני עדיין חושב שנצטרך בני אדם. כדי שהכל יעבוד ביחד, זה דורש את מערך הכישורים של בני אדם. אני לא רואה את זה נעלם.
"אתן דוגמה. לפני שנתיים חבר שלי שעובד ככותב תוכן חשב שמודלי GenAI יחסלו לו את העסק. אבל הוא מינף את הטכנולוגיה כדי ליצור תוכן רב יותר בקנה מידה גדול, ובסופו של דבר שכר עובדים שיערכו את התוכן הזה. הוא סיפק יותר תוכן, מהר יותר, טוב יותר, ונראה את זה בתפקידים אחרים. אז אנחנו כבני אדם נשאף למנף את יכולות ה־AI כדי להיות טובים יותר, חכמים יותר".
על סוכני AI: אלה כלי AI בעלי יכולת לבצע הליך חשיבה. הם יכולים לתכנן, להחליט אילו פעולות לבצע, אילו כלים ומקורות ידע למנף, ויש להם יכולת דינמית לבצע פעולות"
יותר תוכן ומוצרים, עם אותם משאבים אנושיים.
"בני אדם תמיד יהיו חלק מהתהליך. אם אתה נעזר בסוכן AI, הוא יכול לעשות מחקר, לבצע סקירות והערכות שונות לפני שמגיבים לבקשה להצעת מחיר".
איך מודלי AI יכולים להשפיע על אי־שוויון דיגיטלי בין מדינות או אנשים? מדובר במודלים שיקר לאמן ולהריץ, ולא לכל המדינות יש המשאבים לבנות תשתיות כאלה.
"אני חושב שזה בטח יהיה מאוד דומה למה שקרה עם מחשבים אישיים. בהתחלה הם היו יקרים מאוד, אבל ככל שעבר הזמן הם הפכו נגישים וזולים יותר. אני חושב שנראה שמודלי AI הופכים ליעילים ולחסכוניים יותר. כבר היום יש מגוון כלים מאוד נגישים. אני חושב שהמטרה הסופית היא שתהיה דמוקרטיזציה של התחום, שתאפשר לאנשים לקבל גישה לכלים שמסייעים להם לפתח את הכישורים שלהם".
וזה מחזיר אותנו לדיפסיק. כי המודל לכאורה מפחית את עלויות האימון, הוא הרבה יותר יעיל, אז הוא יהיה נגיש ליותר אנשים, יותר ארגונים ויותר מדינות.
"בדיוק. העלויות של המודלים נמצאות בירידה. הם הופכים להרבה יותר נגישים. וככל שמודל נעשה יותר יעיל, כך הביקוש אליו גדל. התוצאה הסופית תהיה צריכה גדולה יותר. וכשיגיעו סוכנים כמו אלו שדיברנו עליהם כאן, נראה אימוץ הרבה יותר רחב. תהיה האצה של היכולות ושל האימוץ".