סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק. "קרוב לוודאי שיבקש דחייה מהנושים של טוויטר" (צילום: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)

מאסק מתקרב לרגע הקריטי: תחילת פירעון החוב על טוויטר

החודש צפוי תשלום הריבית הראשון על חוב בגובה 13 מיליארד דולר שמוחזק על ידי הפלטפורמה החברתית. אחרי ששווייה צנח לפי הערכות אנליסטים ב־66% מאז נרכשה על ידי היזם, האופציות למימון נעות בין פשיטת רגל למכירת מניות טסלה

מועד פירעון החשבון של אלון מאסק על רכישת טוויטר מתקרב והולך, והיזם המיליארדר ייאלץ להתייצב בפני אפשרויות בעייתיות מבחינתו למימון החובות העצומים של החברה, החל מהליכי פשיטת רגל ועד למכירה יקרה נוספת של מניות טסלה.
שלושה גורמים המקורבים לעסקה ציינו כי המועד הראשון לתשלום ריבית על ההלוואה בגובה 13 מיליארד דולר עשוי להגיע כבר בסוף ינואר. היקף המינוף פירושו תשלומי ריבית שנתיים בגובה כ־1.5 מיליארד דולר.
מנכ"ל טסלה וספייס איקס מימן את רכישת טוויטר ב־44 מיליארד דולר בסוף אוקטובר, באמצעות הלוואות גדולות מקבוצת בנקים בהובלת מורגן סטנלי, בנק אוף אמריקה, ברקליס ומיצובישי. החוב בגובה 13 מיליארד דולר הוא של טוויטר ואין למאסק כל ערבות אישית בעניין.
מאז הרכישה פעל מאסק לצמצום הוצאות החברה באמצעות פיטורי מחצית מכוח האדם, ובמקביל תר אחרי מקורות הכנסה חדשים כמו השקת שירות הווי הכחול בתשלום.
אולם, המצב הפיננסי העגום של החברה — ב־2021 לפני הרכישה היא דיווחה על הפסד של 221 מיליון דולר ולפי מאסק ההכנסות נפלו מאז — הוביל לכך שהבעלים החדש מציף לעתים קרובות את האפשרות של פשיטת רגל.
האופן שבו יתמודד מאסק עם תשלומי הריבית יהיה מבחן קריטי למנהיגותו בטוויטר, שעד כה התאפיינה בניהול תזזיתי שהרחיק את המפרסמים הגדולים. "החברה הזו מרגישה כמו מטוס שמתקרב לקרקע במהירות שיא כשהמנועים עולים באש והבלמים לא עובדים", אמר מאסק בחודש שעבר.
אם טוויטר לא תעמוד בתשלום הריבית הראשון, היא תצטרף בכך למועדון מצומצם וידוע לשמצה של חברות שסוחרי האג"ח מכנים NCAA — ראשי תיבות של no coupon at all, כלומר אג"ח בלי רווחי ריבית. במועדון הזה חברות כיום חברת השכרת הרכב האמריקאית הרץ ופלטפורמת התשלומים הגרמנית וויירקארד.
חדלות פירעון מסוג זה קרוב לוודאי תוביל להגשת בקשה להגנה מפני נושים. במקרה כזה, בתי המשפט בארה"ב יחלו בהליך פריסת חובות יקר ורווי בבירוקרטיה.
מאסק יוכל להימנע מכך על ידי פירעון תשלום הריבית מעתודות המזומנים המדלדלות של טוויטר, או על ידי מכירת מניות נוספת. בשני המקרים מדובר באפשרויות כואבות. עתודות המזומנים של החברה עומדות על כמיליארד דולר, כך לפי מאסק. הוא גם הזהיר שזליגת המזומנים תעמוד בשנה הקרובה על כ־6 מיליארד דולר אם לא יינקטו צעדים לחיסכון בעלויות.
עליית שיעורי הריבית פירושה שהחוב יוסיף להתייקר, זאת בעוד שווי החברה מתכווץ. עם זאת, בנקאים ואנליסטים מעריכים כי קיימת סבירות נמוכה לכך שמאסק יכריז על פשיטת רגל, מהלך שעלול לעלות לו באובדן השליטה בחברה. במקום זאת, הוא יוכל לבצע ארגון מחדש של החוב, או למצוא דרכים חלופיות למימון הריבית כדי להרוויח זמן. "קרוב לוודאי שמאסק יבקש מהנושים של טוויטר דחייה וינסה לגבש פתרון", אמר בנקאי המתמחה בפריסת חובות.
השקעת ההון האישית של מאסק בטוויטר עומדת על כ־26 מיליארד דולר והיא למעשה תימחק במקרה של פשיטת רגל. בעלי עניין נוספים שיפסידו את השקעתם כוללים את סקויה קפיטל, מייסד אורקל לארי אליסון, והנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל. בתור להחזר על השקעתם הם ימצאו את עצמם מאחורי הבנקים, שהשתמשו בנכסים של טוויטר כערבויות, כמו גם המלווים הלא מבוטחים. "אני מניח שטוויטר לא תגיע לחדלות פירעון על החוב מכיוון שדי ברור לאן זה יוביל", הוסיף בנקאי, שהבנק שבו הוא עובד מחזיק בחלק גדול מהחוב. לדבריו, הדיונים בין הבנקים והנהלת טוויטר על תשלומי החוב עדיין נמשכים.
לפי הערכות, מאסק עשוי לנסות ולשפר את העמדה שלו על ידי רכישת החוב של טוויטר במחיר מוזל, תוך כדי או מחוץ להליך פשיטת רגל, ולאחר מכן להמירו להון אם יהפוך את הפלטפורמה לרווחית בעתיד. אם כי, מהלך כזה יחייב נכונות מצד הבנקים למכור את החוב למאסק בהנחה, והוא יצטרך לכתוב המחאה נוספת עבור טוויטר אם ברצונו להישאר בעל השליטה.
סנטימנט שלילי לגבי עתידה של טוויטר מאז כניסת מאסק, בשילוב העלייה בריביות, פגעו ביכולת הבנקים למכור את החוב למשקיעים. החשיפה הגדולה של מאזני הבנקים לחברה עלולה להפעיל עליהם לחץ למכור את החוב למאסק.
"מאסק יהיה האחרון בתור לקבלת תשלומים, אך כמובן שיש לו הרבה השפעה", אמר בנקאי נוסף המעורה בפרטי העסקה, בציינו את רצונם של הבנקים לשמור על יחסים טובים עמו. "האיום של פשיטת רגל עשוי לסייע לו לקבל הקלות מהנושים, אך בקשה רשמית להגנה מפני נושים לא תסייע לו יותר מדי".
בינתיים, בטוויטר החלו לבחון תוכניות לארגון מחדש פיננסי. בנקאים מנהלים מגעים עם מאסק להמרת חובות לא מבוטחים בגובה 3 מיליארד דולר שנושאים ריבית של 11.75%, בהלוואות המגובות על ידי האחזקה של מאסק בטסלה, כך לפי שני אנשים המעורים בנושא.
הבנקים תקועים עם אג"ח בשווי עשרות מיליארדי דולרים מעסקאות אחרות שנסגרו לפני המשבר בשוקי ההון בשנה שעברה, אך עסקת טוויטר בולטת במיוחד בשל גודלה והקצב המהיר שבה הידרדרה החברה.
המרת חובות כזו תפגע בגמישות הפיננסית של מאסק. כ־63% מהמניות הקיימות של טסלה כבר משמשות כערבות, כך לפי מסמכים רשמיים. החברה מגבילה את כמות המניות שבכיריה יכולים לנצל כערבות ל־25% מהשווי, כלומר אפשר יהיה לחייבו להעמיד כערבות שיעור גדול יותר מאחזקתו, אם מניית טסלה תמשיך ליפול, וכך יתכווצו המשאבים שלו לגיבוי הלוואות עתידיות.
לאחר שמניית טסלה צנחה בשנה שעברה ב־65% ולנוכח מכירת המניות האגרסיבית של מאסק, שווי האחזקה שלו צלל לכ־50 מיליארד דולר מ־170 מיליארד דולר בזמן שהגיש את ההצעה הראשונה לרכישת טוויטר באפריל 2022. פירוש הדבר, שנותר לו הרבה פחות מרחב לגיוס הון על ידי העמדת מניות נוספות כערבות. חלופה אחת תהיה מימוש חלק מהאופציות שלו, אבל צעד כזה ישאיר אותו עם תשלום מסים גדול ומיידי. לפיכך, החשש העיקרי של משקיעי טסלה הוא, שאם בטוויטר ימשיכו לדמם מזומנים, מאסק יצטרך למכור עוד מניות.
מאסק, עד לדצמבר ולצניחת מניית טסלה האיש העשיר בעולם, הזרים כ־26 מיליארד דולר לעסקת טוויטר, כולל אחזקה של 9.6% בחברה לפני הרכישה, ששווייה הוערך ב־4 מיליארד דולר. מאז סוף 2021 הוא מכר מניות טסלה בשווי 40 מיליארד דולר, בין השאר, כדי לממן את רכישת טוויטר.
בזמן שחלף הוא ניסה לגייס הון נוסף למימון פעילות החברה, כאשר מנהל ההון שלו ג'ארד בירצ'ל, לשעבר בכיר במורגן סנטלי, הציע בחודש שעבר למשקיעים הקיימים הזדמנות להגדיל את אחזקתם באותו מחיר ששילמו בנובמבר.
אך השווי של טוויטר צנח בעקבות השתלטות מאסק. פידליטי, שבבעלותה אחזקה בפלטפורמת המדיה החברתית, צמצמה את שווי האחזקה מ־19.7 מיליון דולר באוקטובר ל־8.6 מיליון דולר לאחר שנסגרה עסקת הרכישה של מאסק.
לפי האנליסט דן איבס, מוודבוש סקיורטיז, שוויה של טוויטר עומד כיום על כ־15 מיליארד דולר לעומת 44 מיליארד דולר ששילם מאסק, צניחה של 66%. "זו הסיבה שאיש לא מחכה בתור כדי לרכוש את החוב. הבנקים ממשיכים להחזיק בו ומהמרים שבסופו של דבר מאסק יעשה מה שעשה בטסלה ובספייס איקס", הסביר איבס, בהתייחסו למהפכים שחולל בכל אחת מהחברות הללו.