סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

גוגל מצטרפת לקרב על המטאוורס: עובדת על משקפי מציאות מוגברת חדשים

ענקית הטכנולוגיה מנסה ליישר קו עם פייסבוק-מטא במרוץ לעבר היקום הווירטואלי: לאחרונה גייסה את מארק לוקובסקי, שניהל את תחום המציאות המוגברת בפייסבוק, והיא עובדת על משקפי מציאות מוגברת חדשים ומגייסת עובדים בתחום

עכשיו זה כמעט רשמי, גוגל מצטרפת למירוץ על המטאוורס, כך על פי דיווחים בניו יורק טיימס הלילה (שישי) ובאתרי טכנולוגיה אמריקאים. החברה גייסה לאחרונה את מארק לוקובסקי כראש צוות פיתוח מערכת ההפעלה החדשה שלה למוצרי מציאות מוגברת. לוקובסקי ניהל עד לאחרונה את התחום במטא-פייסבוק, וכעת מוביל אותו אצל גוגל אליה הצטרף לפני מספר שבועות. על פי הציוץ שלו בטוויטר מלפני שבועיים מגייס לוקובסקי מועמדים להצטרף אליו.
דיווח זה מאשר את השמועות שפורסמו על המהלך כבר לפני כמה שבועות. אך מה שמעניין יותר בפרסום הזה הוא שגוגל, שלא ממש שמרה עד היום את תכניותיה בסוד גם אם לא פרסמה אותן ברבים, אפשרה לו להכריז על כך בלינקדאין וטוויטר. זאת אומרת שהחברה כנראה מאוד מעוניינת לגייס כוח אדם איכותי כדי לסייע לה במהלך. גוגל רכשה לאחרונה את חברת North הקנדית שמתמחה בפיתוח משקפי AR. כך שהשילוב שלה עם צוות פיתוח מערכת הפעלה למוצרי AR צפוי כנראה להניב משקפי מציאות מוגברת חדשים.
1 צפייה בגלריה
מטאוורס פייסבוק מציאות וירטואלית
מטאוורס פייסבוק מציאות וירטואלית
מטאוורס פייסבוק מציאות וירטואלית
(צילום: EPA)
חשוב לזכור שגוגל רחוקה מלהיות טירונית בתחום. היא היתה חלוצה עם משקפי גוגל גלאס שהושקו כמעט לפני עשור ונכשלו באופן מרשים בגלל חוסר מוכנות השוק לקבל את הפיצ'רים שלהם. כמו למשל היכולת לצלם את הסביבה ללא ידיעתה. לאחר מכן היא השיקה את ארכיקטורת ה-AR של אנדרואיד, אך גם זו לא זכתה להצלחה גדולה למרות התמיכה של סמסונג ויצרניות נוספות. כעת גוגל מנסה לשלב בין השתיים - משקפיים שהיא תפתח בעצמה בשילוב עם מערכת הפעלה.
קשה להעריך עדיין כיצד החברה מתכננת לממש את הפרויקט בפועל. האם היא רק תפתח את הארכיטקטורה ותמכור אותה ליצרניות, או שהיא תשלב אותה בקו מוצרי החומרה שלה תחת המותג פיקסל. כרגע הדברים לא ברורים, אך סביר להניח שגם בגוגל לא סגורים עדיין על הכיוון של המהלך. עם זאת, אין זה מפתיע שהיא נכנסה לתחום מחדש למרות שביטלה את שירותי ה-AR באנדרואיד לפני מספר חודשים. הסיבה לכך פשוטה, אפל, פייסבוק, מיקרוסופט וסמסונג, כולן נכנסות במלוא הכוח לשוק ומשקיעיה של גוגל כנראה לא היו סולחים לה אם לא היתה לפחות מנסה להציע את הגרסה שלה.
לגוגל אולי יש יתרון טכנולוגי וניסיון רב על פני האחרות, אבל היא נכנסת אחרונה למירוץ. אפל כבר מתקדמת מאוד בתוכניותיה ועל פי דיווחים שונים צפויה להציג את משקפי ה-AR שלה כבר ב-2023 ואולי אפילו מוקדם יותר. פייסבוק כבר פעילה שנים בתחום בזכות רכישת אוקולוס והיא כיום נחשבת לכוח המוביל - לוקובסקי היה אגב האחראי הראשי על פיתוח סביבת ההפעלה שלה למציאות מדומה ומוגברת. כמו כן, לאחרונה גם סמסונג ומיקרוסופט חתמו על שיתוף פעולה במסגרתו הראשונה תשיק משקפי AR המבוססים על טכנולוגיית הולולנס - על פי הדיווחים אלה צפויים להגיע לשוק סביב 2024. לבסוף גם אנבידיה הצטרפה למירוץ והודיעה על השקת תשתית הפעלה למטאוורס אותה היא מכנה אומניברס.
קשה לדעת אם כל פרויקטי המטאוורס האלה יניבו מוצרים אמיתיים או שמדובר פשוט במהלכים שנועדו להרגיע את המשקיעים. כיום אין עדיין כיוון ברור ליישומי מציאות וירטואלית למעט בעולמות הגיימינג או הפורנו. אמנם משקפי AR כבר נמצאים בשימוש ארגוני כגון הולולנס של מיקרוסופט שנמכרו לצבא ארה"ב או הגוגל גלאס שמשמשות בתעשייה כגון יצרנית הטרקטורים ג'ון דיר, אך מדובר בשימושים נקודתיים ועדיין לא נמצא היישום המנצח (Killer Application) שדרכו יוכלו חברות הביג-טק להפוך את המטאוורס לטכנולוגיה פופולרית גם בקרב הציבור הרחב.