סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק
אלון מאסק. ה־AI שלו עלול "לפגוע באנשים" כי הוא ידבר את "האמת" (צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)

המופע של מאסק: כעת לקח על עצמו "להבין את היקום"

אלון מאסק הציג את האתגר החדש באירוע טוויטר לייב, כשתיאר את מטרות חברת הבינה המלאכותית החדשה שלו xAI, שתהיה "חכמה יותר מהאדם". הוא גם העריך כי עד 2029 יבנה מכונה בעלת תודעה וקוגניציה שתוכל לעשות הכל

"להבין את טבעו האמיתי של היקום", זו עכשיו השאיפה החדשה של אלון מאסק. את האתגר הזה הוא הציג באירוע טוויטר לייב בסוף השבוע, כשסיפר על חברת הבינה המלאכותית החדשה שהשיק ביום רביעי – xAI. מאסק וצוות הליבה של החברה הסבירו כיצד הם רוצים לייצר בינה מלאכותית ש"תהיה חכמה יותר מהאדם" כדי "להבין את טבעו האמיתי של היקום", לא פחות מכך. ומי ישתתף במשימת־העל הזו? 12 המייסדים של החברה – כולם גברים, שני שלישים מהם לבנים.
פרטים רבים עדיין אין על החברה, ועיקר פעילותה נותר מעורפל למדי, גם אחרי אירוע הלייב שנמשך למעלה משעה והאזינו לו כ־30 אלף איש בשיאו. בין היתר נמסר כי מטרת החברה לעזור "במגוון בעיות העומדות בפני האנושות", טבעו של חומר אפל או שאלות על כוח הכבידה. "מטרת־העל של xAI היא לבנות AGI (בינה מלאכותית כללית – ו"א) טובה עם מטרת־העל של לנסות להבין את היקום", אמר מאסק.
עוד הגדיל להעריך כי עד 2029 תפותח אותה בינה מלאכותית כללית, כלומר מכונה שיש לה תודעה ומצבים קוגניטיביים אחרים שאמורים לאפשר לה לעשות הכל מהכל ללא הכשרה מוקדמת ובלי יד מכוונת, להשתמש בשפה ולהבין מושגים מופשטים. כבר בשנות החמישים העריכו כי בינה מלאכותית כללית תושג בתוך חודשיים, אחר כך ההשערה זזה לשנות השישים, ואז לשנות השבעים. עם זאת בפועל עד היום אף אחד לא יודע כיצד לבנות מערכת כזו. למעשה, אנו לא קרובים להבין את זה יותר מאז שאלן טיורינג, אבי תחום הבינה המלאכותית, ניסה להמשיג אותו בשנות החמישים.
הצוות ב־xAI כולל נכון להיום את איגור בבושקין, מהנדס לשעבר ב־DeepMind, היום חטיבה בגוגל; טוני וו וכריסטיאן סגדי, לשעבר מדענים בגוגל; וגרג יאנג, שהיה בעבר במיקרוסופט. לפי אתר החברה, כמה מעובדיה הגיעו מ־OpenAI, שם עמלו על פיתוחו של ChatGPT עד ממש לאחרונה. מדובר בגיוסים מפתיעים לאור מכתב התראה לפני תביעה שהגיש מאסק השבוע למטא של מארק צוקרברג, שם הלין על כך שמטא גייסה עובדי טוויטר לשעבר כדי לבנות את הרשת המתחרה החדשה בטוויטר – ת'רדס.

לפי מאסק, מטרת החברה לעזור "במגוון בעיות העומדות בפני האנושות", טבעו של חומר אפל או שאלות על כוח הכבידה

מאסק הקדיש זמן לא מבוטל לדבר על מה שהוא מכנה "מחויבותו ארוכת השנים" לפתח בינה מלאכותית כללית באופן בטיחותי: כיצד דיבר עם מייסד גוגל לארי פייג' לפני עשור וזה לא הסכים איתו, איך בתגובה הקים את OpenAI כדי לבנות בינה מלאכותית בקוד פתוח וללא ומטרות רווח, וכיצד "מפני שהגורל חובב אירוניה", והחברה היום "היא קוד סגור רעב לרווחים", הוא החליט להקים את החברה הנוכחית, ואולי זו תצליח לשמור על משימתה המקורית.
כבר לפני מספר חודשים הכריז מאסק כי יקים חברה מתחרה ל־OpenAI, שפיתחה את ChatGPT, צ'אטבוט מבוסס בינה מלאכותית גנרטיבית. "אנחנו הולכים להתחיל משהו שאני קורא לו TruthGPT", הוא אמר, ותיאר זאת כ"בינה מלאכותית שואפת אמת" ש"דואגת להבין את היקום" אמר בשעתו.
מעבר לביקורת ולתיאורים המעורפלים ניכר כי גם xAI צפויה לפתח צ'אטבוט שיתחרה ב־ChatGPT, בארד של גוגל ו־LLaMA של מטא. בסוף השבוע מאסק שוב ביקר את הצ'אטבוטים הקיימים, האשים אותם ב"פוליטיקלי קורקט", ואמר שהבינה המלאכותית שלו עלולה "לפגוע באנשים" כי היא תדבר את "האמת".
בינתיים העניין הרב שהצ'אטבוטים הללו משכו בתחילת השנה דועך בציבור הרחב. בשבוע שעבר דווח כי השימוש ב־ChatGPT נפל ב־9.7%, מה שמאותת על מגבלות התוצרים שלו. "אני חושב שאנחנו יכולים ליצור אלטרנטיבה תחרותית שהיא, בתקווה, טובה יותר מגוגל, מיקרוסופט או Deepmind", אמר מאסק.
בשבועות האחרונים טען מאסק כי הצורך של חברות מתחרות אלו להשיג נתוני אמונים למודלים שלהן הביא אותן לקצור נתונים מטוויטר, ולכן לטענתו זו הסיבה שהגביל את מספר הציוצים שמשתמש יכול להיחשף אליהם. עם זאת הסביר מאסק כי xAI תשתמש בציוצים לאימון המודל של החברה, וב"כוח מחשוב" גדול כדי לפתח את המודל.
מודלים של בינה מלאכותית ידועים לשמצה בכמויות האנרגיה שהם דורשים. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, מודלים של שפה ומרכזי נתונים אחראים ל־1% מכל פליטת הפחמן בעולם.
מאסק הוא משקיע ותיק בארגונים המאמינים כי בינה מלאכותית מהווה "איום קיומי" על עתיד האנושות. לא בשל ניצול המשאבים האנושיים והחומריים שהיא דורשת, כריית המתכות הנדירות, ניצול העובדים או האנרגיה העצומה שהיא דורשת כדי להפעיל את המודלים השונים של בינה מלאכותית, אלא כי אולי יום אחד היא תהיה כה מפותחת שיכולותיה יעלו על אלה של בני האדם.
"הסכנה הקיומית גדולה מדי", אמר ב־2017 כשהקים את ניוראלינק, חברה אחרת שנועדה לענות על איומים מדומיינים אלו.