סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

תם עידן: רשות החדשנות הועברה סופית למשרד המדע

בסוף השבוע פורסם תזכיר חוק המו״פ, שמשלים את ההליך המלא של העברת רשות החדשנות אל משרד המדע והטכנולוגיה. לכלכליסט נודע כי יו"ר הרשות עמי אפלבאום והמנכ"ל דרור בין יישארו בתפקידיהם לאחר המעבר. מה בכל זאת ישתנה?

הקמת ממשלת בנט־לפיד בישרה להייטק עידן חדש ותקוות חדשות שתחום זה, שראש הממשלה יצא מתוכו, יהפוך להיות מרכזי עבור הממשלה החדשה. הצעד הראשון המשמעותי של הממשלה בתחום זה היה קבלת החלטה להעביר את רשות החדשנות למשרד המדע לאחר שנים רבות שבהן המדען הראשי ורשות החדשנות היו תחת משרד הכלכלה. ההיגיון מאחורי ההחלטה היה לרכז את תעשיית החדשנות תחת גג אחד כפי שמקובל במקומות רבים בעולם.


זמן קצר לאחר שהתקבלה ההחלטה נזעקו נגדה בכירים בתעשייה ובמשק בכלל מתוך חשש שהיא מובילה להתערבות פוליטית בוטה במהלך. החשש היה שעצם המעבר יביא לשינויים בחוק המו"פ ויכניס השפעה פוליטית לרשות שהיא ישות סטטוטורית נפרדת. כיום מחזיקה הרשות בתקציב שנתי של כ־1.5 מיליארד שקל לצד מאות מיליוני שקלים שזורמים דרך תוכניות שונות דוגמת תוכנית הורייזון של האיחוד האירופי למימון מחקר וחדשנות. תקציבים אלה, לדעת אותם גורמים, קרצו להשפעה פוליטית.
גם ברשות עצמה חששו מפוליטיזציה שלה בעקבות המעבר למשרד המדע. "אם פוליטיקה תיכנס לרשות החדשנות, אני לא אהיה שם. פוליטיקה לא תהיה במשמרת שלי", אמר מנכ"ל הרשות דרור בין בריאיון ל"כלכליסט" לפני שלושה חודשים. רשות החדשנות כבר פועלת מאז הקמת הממשלה החדשה ולאור החלטת הממשלה תחת אחריות שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש־הכהן.

1 צפייה בגלריה
מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין ושרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן
מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין ושרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן
מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש־הכהן. גם משרדים נוספים רוצים נתח
(צילום: עמית שעל)

בהמשך להחלטת הממשלה להעביר את פעילות רשות החדשנות ממשרד הכלכלה למשרד המדע, פורסם בסוף השבוע תזכיר חקיקה של חוק המו״פ, שמשלים את ההליך המלא של העברת רשות החדשנות אל משרד המדע.
היו שהביעו חשש שתוך כדי המעבר השרה תנסה לבצע שינויים פרסונליים, בעיקר של יו"ר הרשות עמי אפלבאום ומנכ"ל הרשות דרור בין. ל"כלכליסט" נודע כי גם לאחר המעבר למשרד המדע בין ואפלבאום יישארו בתפקידיהם. שינוי קטן אחד שאמור לקרות הוא שבניגוד לתפקידו במשרד הכלכלה כמדען ראשי ויו"ר הרשות, במשרד המדע ישמש אפלבאום כיו"ר הרשות בלבד ולא כמדען ראשי מאחר שלמשרד יש כיום מדען ראשי שאמון בין היתר על נושא המדע והחלל.
שינוי נוסף שנעשה לעומת החוק הקודם הוא הארכת פרק הזמן הנדרש לאישורי שר האוצר ושרת המדע למסלולי חדשנות בשבוע. לעומת 14 יום שהיה בעבר קיבלו השרים 21 יום. כמו כן, קיבלה השרה אפשרות להתייעצות ושימוש נרחב ביכולות של רשות החדשנות כיועצים ומיישמים של מדיניות, בעיקר בכל הנוגע למחסור בכוח אדם בתעשייה.
במסגרת המעבר בין המשרדים נציגי משרד המדע יחליפו בוועדות השונות ובמליאת רשות החדשנות את נציגי משרד הכלכלה. גם המדען הראשי שהוא יו״ר רשות החדשנות יהיה חלק ממשרד המדע. נוסח תזכיר החוק פורסם לאחר עבודה שהוביל משרד המשפטים, בשיתוף רשות החדשנות, לאור בקשת שרת המדע אשר הדגישה את רצונה לקדם חקיקה מקצועית ומאוזנת תוך שיתוף.
למרות המעבר למשרד המדע עדיין ניתן לראות שמשרדי ממשלה רבים רוצים ליהנות מפירות החדשנות ולכן יוצאים ביוזמות, לעתים מבודדות ולעתים מתואמות, בתעשיית החדשנות. משרד הכלכלה שאיבד כוח רב בעקבות המעבר מנסה לשמר חלק מכוחו באמצעות יוזמות של חדשנות הכוללות בין היתר פעילויות של הנספחים המסחריים שלו בחו"ל.
האם זהו הצעד האחרון בבניית משרד הייטק? ייתכן שנראה צעדים נוספים שיבצעו משרד המדע או הממשלה עצמה לחיזוק התעשייה ולמעבר של סמכויות נוספות למשרד כמו ישראל דיגיטלית וממשל זמין, שהם חלק משמעותי מהפעילות הטכנולוגית של ישראל וכעת פועלים תחת משרדים אחרים.