סגור
ועידת התחזיות - דרור בין
(סיני דודפור)

תחזיות 2022
מנכ"ל רשות החדשנות: "דרושים תחומים חדשים להייטק כדי להתחרות במדינות המתפתחות"

דרור בין, שהשתתף בוועידת התחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים, אמר כי לישראל קמו מדינות רבות שמבינות את הפוטנציאל בתחום הטכנולוגי ומתחרות בה בהצלחה; לכן, לדבריו, קיים צורך להמשיך ולפתח את ההייטק הישראלי גם לתחומים נוספים - כמו הבינה המלאכותית

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, השתתף היום בפאנל ההייטק וטכנולוגיה בכנס התחזיות של "כלכליסט" שנערך בגני התערוכה. לדבריו, "יש הרגשה בציבוריות הישראלית שההייטק הישראלי מצליח וימשיך להצליח לנצח. זה לא מדויק, אני חושב שאנחנו נצטרך לעבוד כדי שהוא ימשיך להצליח, בשנים האחרונות הרבה מדינות באירופה ובמזרח כולל בסין, השכילו והבינו שזה העתיד ואנחנו עלולים להפסיד את המובילות המדהימה שאנחנו נמצאים בה היום".


בין הוסיף כי "יש לנו כיום הישגים אדירים ואני לא חושב שחלמנו על כך לפני שני עשורים, אבל אסור לנוח על זרי הדפנה. היו שני מנועים גדולים שייצרו כאן המון חברות, המדעים המדויקים והאלקטרוניקה ותוכנה. היו כאן חברות שצמחו בתוכנה כמו צ'ק פוינט ואמדוקס וגם חברות מתחום הביטחון. אבל אלה שצמחו והגיעו למימדי ענק הן קומץ של חברות, וההייטק הישראלי היה בנוי כסוג של פירמידה שרובה חברות הזנק שהמטרה שלהן הייתה להימכר לחברות בינלאומיות. זו הסיבה שאנחנו רואים כאן שורה של רכישות שלאחריהן החברות שנרכשו הופכות למחלקות מחקר ופיתוח. זה מבורך, אבל המודל שלהן הוא להימכר".

1 צפייה בגלריה
ועידת התחזיות 2022 דרור בין מנכל רשות החדשנות
ועידת התחזיות 2022 דרור בין מנכל רשות החדשנות
ועידת התחזיות 2022 דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות
(צילום: אוראל כהן)

את השינוי, אומר בין, רואים כבר כעת והערכה היא שהוא יוסיף ויתחזק: "המגמות משתנות בהייטק הישראלי, מצד אחד יש כמות גדולה ועולה של יוניקורנים - רק 33 חברות בשנה האחרונה, והן בדרכן להיות חברות גדולות שמנוהלות בישראל. מצד שני יש ירידה במספר חברות ההזנק (סטארטאפ) החדשות שנפתחות והמגמה היא בהחלט ירידה. אנחנו בדרך לשינוי מבני בהייטק מפירמידה לטרפז עם חברות רבות יותר בכל התחומים. את הבסיס של הפירמידה ואת הזרם של החברות החדשות אנחנו צריכים לחזק כדי לוודא שיקומו כאן מספיק חברות הזנק".
ביין התייחס גם לתחומים הנפוצים בקרב פעילות החברות הללו: "ההייטק הישראלי מרוכז כיום בנושאים כמו סייבר, פינטק ועוד מספר תחומים מצומצם יחסית. היקף הגיוסים מוגבל ויש חשיבות להתפתח לתחומים אחרים וחדשים. זה חשוב, כי ההייטק הוא לא מקשה אחת. כל ענף הוא תחום כלכלי ואנושי שמתפתח, אבל באותה מידה הוא גם יכול לרדת בעתיד. למשל ענף ציוד התקשורת שהתאפיין בשנות ה-80-90 בפרץ של חדשנות טכנולוגית בארץ ובארה"ב, הגיע בשלב מסוים לבשלות, וכיום קשה לייצר בו את אותה החדשנות. לכן אנחנו צריכים לוודא שחברות יעברו לתחומים שיובילו את ההייטק גם בעתיד".
לדברי בין, כשמדברים על ענפים מתפתחים שמשקפים את עתיד הטכנולוגיה בעולם, אחת ההשקעות הטכנולוגיות המשפיעות היא בינה מלאכותית. "זהו תחום שהולך לעשות שינוי כמעט בכל נושא בחיינו. ברשות לחדשנות בנינו מערכת בינה מלאכותית כדי לחזות באילו תחומים יהיה לבינה המלאכותית שימוש עתידי, ויצא שמדובר בהמון תחומים. תחום טכנולוגי נוסף שנמצא בשלבי התפתחות הוא החיבור בין מדעי החיים וביולוגיה לבין התוכנה. אלה תחומים שמוכרים לכולנו כיום, בין היתר בזכות החיסונים והמונחים שהשתמשו בהם במהלך תקופת הקורונה".
לסיכום אמר בין, כי בצד המעשי, על מנת להבטיח את המובילות של ישראל גם בגלי הטכנולוגיה הבאים, רשות החדשנות בונה תוכניות פעולה בשיתוף עם מספר גורמים ובהם האוניברסיטאות ומפא"ת העוסקת במחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית. "המטרה של שיתופי הפעולה היא לייצר תשתיות הון אנושי וידע, ולא להחליף את היזמים, אלא לסלול עבורם את הדרך לכך. בסוף, העבודה הקשה תהיה של אותם יזמים שידרשו לפתור בעיות בתחומים חדשים".