סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שקל שקלים בנק מזומן שטרות דולר
ביהמ"ש קבע שעל העובד לשלם מס דיבידנד מופחת (צילום: שאטרסטוק)

ביהמ"ש: עובדי חברות הייטק שהן מפעל מוטב ישלמו מס דיבידנד מופחת

כך עולה מפסק דין בערעורי מס שהגישו חברת קונדיט (היום קומו) ועובד שלה. העובד חויב במס של 25% על דיבידנד שקיבל בגין מניות שהוקצו לו ונמצאות בידי נאמן, בעוד שהוא טען שעליו לשלם 15% - כיתר בעלי המניות. המשמעות: עובדים בחברות הייטק המוכרות כמפעל מוטב לפי חוק עידוד השקעות הון, שהוקצו להם מניות, ישלמו מס של 15%-20% על דיבידנד שיחולק - במקום 25%

עובדים בחברות הייטק המוכרות כמפעל מוטב לפי חוק עידוד השקעות הון שהוקצו להם מניות במסגרת הסדר ההעסקה שלהם אשר עדיין נמצאות בידי נאמן, ישלמו מס של 15%-20% על דיבידנד שיחולק - ולא 25%. אלה ההשלכות שעולות מפסק דין שנתן בחודש שעבר (ב-8 בפברואר) שופט בית המשפט מחוזי מרכז בלוד, שמואל בורנשטין, בערעור מס שהגיש עובד חברת קונדויט (היום קומו), עופר לוי. עוד עולה מפסק הדין, כי עובדים בחברות הייטק שהוקצו להם מניות ושילמו לכאורה מס בייתר (25% במקום 15%-20%) בשש השנים האחרונות, זכאים עקרונית להחזר מס.
פסק הדין הוא איחוד של שלושה ערעורים שונים על החלטות רשות המסים – שניים של קונדויט ואחד של העובד. השאלה העקרונית שעמדה במחלוקת הייתה מה שיעור המס הדיבידנד שיחול על כל מי שמחזיק במניות, וזאת במקרה שבו חברה שעליה חל חוק עידוד השקעות (כלומר מפעל שזכאי להטבות מס) מחלקת רווחים. בין חברות ההייטק שהן מפעל מוטב (כלומר נהנות מהטבות לפי חוק עידוד השקעות הון) ומעסיקות אלפי עובדים, נמצאות למשל אינטל וצ'ק פוינט.
רשות המסים, כך התברר במקרה של לוי, רצתה למסות את העובד בשיעור של 25%, זאת כפי שהוא היה אמור להיות מחויב במקרה שהיה מממש את המניות. מה שנקרא מסלול 102 הוני. העובד, באמצעות עוה"ד עמית קריגל ואלדד נח, טען כי כל עוד המניות לא מומשו והן עדיין בידי נאמן מכוח ההסדר המקובל כיום בשוק, עליו לשלם ככל בעלי המניות – 15% עד 20% (תלוי בתקופה שבה הוקצו המניות). ובמילים פשוטות: הטענה המרכזית של המערערים הייתה כי על הנאמן לנכות לו מס נמוך יותר, כפי שמנכים לבעלי מניות, ולא כעובד שמימש את המניות.
"סבורני כי הפרשנות הלשונית והתכליתית של הדין", כתב השופט, "מובילה למסקנה כי אין בסיס לטענת רשות המסים כי שיעור המס החל על דיבידנד שהתקבל בגין מניות שהוקצו לעובדים לפי סעיף 102 לפקודה, במסלול רווח הון באמצעות נאמן, כאשר מדובר במניות של החברה שחוק עידוד השקעות הון חל עליה, הוא 25%".
עו״ד עמית קריגל ועו״ד אלדד נח שייצגו את לוי מסרו: "פסק הדין הכיר בחשיבות התרומה של עובדי ההייטק למשק והצדיק התייחסות אליהם לצורכי מס כמו אל יתר בעלי המניות המשתתפים בסיכונים ובסיכויים של פעילות החברה. דגש ניתן גם להעדר מדיניות עקבית של רשות המסים בסוגיה ולהכרח כי הטלת מס תתבצע בהוראות ברורות בחוק".