סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

הולכת נגד הזרם: טוויטר השיקה שירות בתשלום

בניגוד לרוב חברות המדיה החברתית, שירות המסרים המידיים משיק את "טוויטר בלו"; תמורת תשלום דמי מינוי של 3 דולרים בחודש, המנויים יוכלו לבטל ציוצים ולהתאים את עיצוב האפליקציה לפי טעמם

רוב חברות המדיה החברתית לא נוהגות לגבות כסף על שימוש בשירות, אך טוויטר החליטה לעשות את ההפך. החברה פתחה היום (ו') את האפשרות לשלם דמי מינוי של 3 דולרים בחודש שמעניקים לגולש מספר יתרונות על פני השירות הרגיל. כך למשל ניתן לקבל אפשרות לבטל (Undo) ציוצים - תכונה שמבוקשת כבר שנים על ידי הגולשים. עוד ניתן להתאים את עיצוב האפליקציה או האתר לפי טעמו האישי של המשתמש. שמו של השירות "טוויטר בלו", והוא צפוי לכלול גם תכונת קריאה שמאפשרת לייצר מאמרים משרשור של ציוצים.


על פי פרסום של אושיית הטוויטר, ג'יין מנצ'ן וונג, מדובר רק בסנונית ראשונה שכן החברה כנראה גם מתכננת להוסיף מינוי שיעלה כנראה יותר ויספק יותר אפשרויות התאמה אישית ואולי אף תכונות לעסקים.

2 צפייה בגלריה
לוגו טוויטר קורונה
לוגו טוויטר קורונה
טוויטר
(צילום: AP)

אך לא כל התכונות נולדו שוות. בעוד השירות ניתן לרכישה עבור נסיינים במסגרת אפליקציית אייפון, לא ברור אם ומתי יגיע המינוי לאנדרואיד או לאתר. בשלב הראשוני הוא זמין לגולשים האמריקאים והבריטים, שכן ניתן לרכוש את המינוי בדולר ובליש''ט, אך אין עדיין תמחור ביורו או בכל מטבע אחר.
דבר נוסף שאינו ברור הוא עד כמה התשלום יצמצם את היקף הפרסומות המוצגות לגולשים או שימוש בנתונים לפילוח שיווקי. העסקה המסורתית בין שירותי אינטרנט חינמיים וגולשים היא שעלות השימוש מגולמת בפרסום שמוצג להם. כעת, כשהגולשים יכולים לבחור לשלם, האם טוויטר תחסוך מהם את הפרסום? לא בטוח. טוויטר לא מתייחסת לכך ונראה שאף אחד לא מסוגל עדיין לתת לכך תשובה נחרצת, אף שהתהייה כבר צצה בקרב צייצנים ידועים.

2 צפייה בגלריה
טוויטר בלו
טוויטר בלו
טוויטר בלו
( (צילום מסך))


המהלך של טוויטר הוא ניסוי כלים מעניין מאוד שעשוי להצביע על כיוון חדש עבור האינטרנט. לא עוד שימוש בחינם תמורת מידע, אלא שימוש תמורת תשלום, וזהו חידוש. עם זאת מדובר כנראה בבלון ניסוי. פייסבוק או חברות המדיה החברתית האחרות רחוקות מאוד מלדרוש תשלום ולוותר בדרך על מיליארדי הדולרים שמכניסות להן הפרסומות. גוגל ופייסבוק נחשבות לחברות הפרסום הדיגיטלי הגדולות בעולם וקשה לראות אותן מוותרות על כך כל כך מהר.
גוגל היא אמנם דוגמה לחברת אינטרנט (שאינה חברת מדיה חברתית מובהקת) שאכן מציעה חלק ניכר משירותיה בתשלום, אך זה לא מונע ממנה מלהציג לגולשים המשלמים פרסומות בתוצאות החיפוש. כך גם אצל מיקרוסופט, שכן ווינדוס כוללת רכיב ניהול פרופיל פרסום שכדי לבצע נטרול נדרש לחטט בהגדרות של מערכת ההפעלה, כל זאת כאמור במוצר בתשלום. בין אם טוויטר תצליח לגייס מספיק לקוחות משלמים ובין אם לא, מדובר בצעד מעניין שעשוי לשנות את חוויית השימוש שלנו בשירות לטובה ולייצר בידול יותר חזק בינה לבין המתחרות.