סגור
טעינה חשמלית רכב חשמלי EV
טעינה חשמלית (צילום: Bloomberg)

יהיה מס נסועה על רכב חשמלי? האוצר פרסם את תזכיר החוק להערות הציבור

המשרד מציע כי המס יעמוד על 15 אגורות לק"מ וייכנס לתוקף ב-2026; באוצר מעריכים כי תוספת ההכנסות לקופת המדינה בשל המס תעמוד בשנה הראשונה על 1.35 מיליארד שקל

לאחר שהוצא מחוק התקציב, משרד האוצר פרסם הערב (ה') להערות הציבור את תזכיר חוק מס נסועה אשר ישית מס של 15 אגורות לק"מ (15 שקל ל-100 ק"מ) על רכבים חשמליים. לפי הצעת משרד האוצר, החוק ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026.
במשרד האוצר מעריכים כי תוספת ההכנסות לקופת המדינה בשל המס תעמוד בשנת 2026 על 1.35 מיליארד שקל, ובשנת 2028 יגדל הסכום לכדי 2.404 מיליארד שקל. בהבשלה מלאה בתרחיש שבו כלל מלאי הרכבים בישראל יהיה חשמלי, מס הנסועה יחליף את כלל מיסי הבלו על בנזין וחלק גדול ממיסי הבלו על סולר, מהם הגבייה הנוכחית עומדת על כ-20 מיליארד שקל בשנה.
תזכיר החוק מתפרסם לאחר שראש אגף תקציבים, יוגב גרדוס, שיגר לוועדת הכספים פנייה בה הזהיר כי 30% מהחבילה הפיסקאלית לא אושרו, ויש לדון בה בדחיפות. לדבריו, "אישור צעדי ההתכנסות ישדר לשווקים המקומיים והגלובליים כי הממשלה מתנהלת באחריות". מס הנסועה הוא הבטחה נוספת למיסוי עתידי שניפקה הממשלה, וכעת במשרד האוצר שואפים להראות כי קביעתו מתקדמת לקראת חקיקה.
בחודש ינואר החליטה הממשלה כי מס הנסועה החדש לא יעבור כחלק מחוק ההסדרים, כך שיתאפשר דיון מעמיק יותר בכנסת על תוכנו. זאת לאחר התנגדות ניכרת להטלת מס זה, בכנסת ובציבור. לפי הצעת משרד האוצר, המס ישולם לפי הקילומטראז׳ שיימדד במבחני הרישוי השנתיים, וישולם במקדמות – מדי חודשיים, לפי מספר הק"מ השנתי החזוי למכונית. במשרד שואפים באופן הזה לייצר תחליף למס הבלו החל על רכבים המונעים בדלקים מזהמים, בעידן שבו יותר ויותר תושבים בוחרים לעבור לרכב חשמלי.
לפי דברי ההסבר בחוק, "שיעור המס המוצע נמוך משיעור מס הבלו לק"מ הממוצע אותו משלמים רכבי בנזין או סולר, והוא משקף את היתרונות היחסיים של הרכב החשמלי ביחס לרכבים אלו בהיבטי זיהום האוויר, הפחתת פליטות גזי חממה ורעש".
לצד מס הנסועה, רשות המסים ומשרד האוצר מקדמים מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים עבור השנים 2027-2025. מטרת המתווה היא לשמר את התמריץ שקיים כיום לקניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין מזהמים באמצעות מתן הטבה משמעותית במס הקנייה.
אילו החוק יעבור את משוכת הכנסת, ישראל צפויה להיות אחת המדינות הראשונות בעולם שתשית על אזרחיה מס נסועה. בחודש ינואר החלו אזרחי איסלנד לשלם מס זה. מאז תחילת השנה (אז הוחל המס) ועד סוף פברואר נרשמה באיסלנד צניחה של 50% בכמות המכוניות החשמליות שנמכרו בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד (לעומת ירידה של 45% ברכישת רכבים מבוססי דלק).
לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "המס כפי שהוא מקודם רומס את ענף הרכב החשמלי, בדגש על הרכב בר-ההשגה. המס לא מבחין בין מי שיש לו מטען צמוד בבית הפרטי, לבין מי שצריך להסתמך על טעינה ציבורית, שהיא יקרה יותר ולכן מייצר חוסר צדק מובנה בגישה לרכב חשמלי. בשורה התחתונה הוא מייצר יתרון לבעלי בתים פרטיים. מדינות שמקדמות את הרכב החשמלי מתמקדות דווקא ברכב בר-ההשגה, העממי, בכדי להעביר כמה שיותר נסועה לחשמל ולצמצם פליטות גזי חממה".