סגור
מימין הרכבים טסלה 3 ו ZEEKR
טסלה 3 ורכב של ZEEKR

גלגל חמישי
האם הדור החדש של המכוניות החשמליות הסיניות יביא לירידת מחירים בישראל?

היצרניות ZEEKR ו-XPENG הודיעו השבוע כי יגיעו ארצה; שתיהן שייכות ל"עידן החדש" בו חשמליות סיניות מיוצרות בהשראת טסלה; האם התחרות בינן לבין החברה האמריקאית בפלח השוק של מעל 200 אלף שקל תוריד את מחירי החשמליות בארץ?

שוק הרכב הישראלי נמצא בימים אלה במצב מאוד מעניין: תוך שבוע צמד יצרני רכב סינים, ZEEKR ו-XPENG, הודיעו שייכנסו אליו. המשותף לשניהם הוא לא רק העובדה שהם משווקים את המכוניות שלהם באירופה ישירות לצרכן ללא מתווכים ובישראל דווקא כן, אלא גם שניתן להגדיר אותם כיצרני רכב סינים "של העידן החדש" - כלומר, כאלו שהסתכלו על טסלה, למדו אותה היטב ומייצרים מכוניות חשמליות שהן כנראה באמת מרשימות.
במקרה של XPENG, ליצרנית יש לא מעט תקציבי מחקר ופיתוח ובמקרה של ZEEKR מדובר ביצרנית שכל כוחה הניכר של ג'ילי ניצב מאחוריה - כלומר, כאשר היא רוצה לייצר מכונית מנהלים היא ניגשת למרכז העיצוב של היצרנית בשוודיה, היכן ששוכנת וולוו שבשליטת ג'ילי. כשצריך לתכנן שלדות ומערכות הנעה, הידע של סמארט שגם בשליטת ג'ילי מיושם במהרה. האם המכוניות באמת טובות? קשה לדעת ובטח שקשה להעריך על סמך אפס ניסיון, אבל לפחות על הנייר אלו מכוניות ראויות מאוד שכנראה יוכיחו שהסינים מדביקים פערים מהר.
למכוניות של שתי היצרניות יש פקטור מאוד חשוב שנכנס לפעולה: גורם הזמן. בינואר מס הקנייה על החשמליות יעלה מ-20% ל-35% ולכן סביר שיבואני הרכב ידאגו לייבא לישראל כמה שיותר מהמכוניות הללו. לא בהכרח כדי לספק לצרכן מכונית סינית חשמלית במחיר שווה לכל נפש, אלא כדי לחזור על הטריק שמתרחש מדי כל כמה שנים בו היבואנים משחררים את המכוניות ממכס לפני עליית המס. במונחי ענף הרכב, חמישה חודשים הם כלום ושום דבר ומרגע חתימה על ההסכמים עם יצרני הרכב הסינים יקחו כמה שבועות עד שמכוניות יעלו על אוניות לישראל, מה שמותיר חלון הזדמנויות צר מאוד. בתקופה הזאת, יבואני המותגים החדשים יהיו חייבים להשקיע באופן ניכר בפרסום ושיווק של המכוניות גם אם עדיין לא הגיעו ארצה מכיוון שחלון ההזדמנות מצומצם למדי ויתכן שללקוחות לא יהיה הרבה זמן לרכוש את הדגמים החדשים – ועוד בתקופה שהולכת ומסתמנת כתקופת מיתון.
1 צפייה בגלריה
רכב של XPENG הסינית
רכב של XPENG הסינית
האם XPENG הסינית תהווה תחרות מבחינת טסלה?
(צילום: יצרן)
כאן מתרחש תהליך מעניין: בקרב הלקוחות שרוכשים את המכוניות החשמליות שנמצאות בפלח השוק של מעל 200 אלף שקל מתקיימת מציאות שונה - הלקוחות לא טיפשים ואינם פראיירים. יבואן שמוכר ללקוחות מכונית חשמלית סינית שעולה מעל 200 אלף שקל ותוכננה לפני מעל שנתיים, פרק זמן אדיר במונחי תעשיית הרכב הסינית, צריך להיות מודע היטב לכמה עובדות: ראשית, הלקוחות יודעים היטב מה חדש בשוק, לא מוכנים להתפשר על טווח של פחות מ-450 קילומטר, על יכולת טעינה מהירה ועל טכנולוגיית מולטימדיה. שנית, השיקולים הכספיים שמניעים לקוחות של רכב ב-150 אלף שקל אינם תקפים, כלומר ללקוחות יש עוד 30 אלף שקל להוסיף כדי לרכוש את החשמלית הרצויה ולכן ביטויים כמו "אמנם זו לא טסלה מודל Y אבל זה זול יותר" אינם תקפים לגבי לקוחות חכמים ובעלי מודעות. שלישית, הלקוחות מונעי חדשנות. כלומר, ברגע שהם מודעים לעובדה שהמכוניות של XPENG או של ZEEKR נמצאות בדרך לישראל, הם עלולים לעצור רכישה של כל דגם חשמלי אחר מכיוון שכמו אייפון חדש, הם ירצו את המתקדם ביותר.
מה זה עלול לעשות לשוק? קודם כל כפי שפורסם ב"כלכליסט" יבואני הרכב כבר נמצאים בעיצומה של מלחמה על תודעת הצרכנים ולמרבה האירוניה, דווקא מי שאינם בעלי מודעות מפותחת וידע ברור של אילו דגמים ויצרנים יגיעו לישראל עלולים למצוא עצמם עם חשמלית סינית שתוכננה לפני שנתיים שעולה מעל 200 אלף שקל פשוט בגלל שהם לא יודעים שדגמים חדשים וטובים יותר בדרך. עובדתית, אלפי חשמליות שעומדות בשמש הקופחת בשדה התעופה רמון לא עומדות שם וצוברות אבק בגלל התנפלות לקוחות, לכן ניתן להמר שגם יבואני הרכב יעברו תהליך של רציונליזציה. כלומר, מי שהצמיד מחיר גבוה לחשמלית בקטגוריה של מעל 180 אלף שקל יצטרך לרדת מהעץ, או להמשיך לנקות אבק מהמכוניות במדבר. מנתונים מפתיעים שהגיעו לידי "כלכליסט" מגורמים העוסקים בדבר, עולה כי מלאי הרכב החשמלי שהיבואנים מחזיקים במדבר אינו נופל ממלאי הרכבים בעלי מנועים מזהמים. איך שלא הופכים את זה, משהו נתקע. בין אם מיתון, עליית ריבית, המתנה למשהו חדש - התחרות על פלח השוק של המכוניות שעולות מעל 200 אלף שקל עומדת להיות מהקשות שנתקלנו בהן בשנים האחרונות.
בפלח השוק של מעל 200 אלף שקל כבר יש מלכה בלתי מעורערת: קוראים לה "טסלה". היא עומדת להציג טסלה 3 משודרגת, יש לה מודל Y בגרסת הנעה אחורית ויש לה יכולת לשלוף מהכובע מבצעים על טעינה ועוד שפע טריקים. האם טסלה "תתאבד" על שוק הרכב הישראלי? זו כבר שאלה מורכבת. טכנית, התשובה היא שלא, טסלה לא תבנה מדיניות ספציפית לשוק הישראלי, "מוח הכוורת" של טסלה לא עובד כך. אבל מעטים הם השווקים בעולם שבהם טסלה נדרשת להתחרות ראש בראש מול ZEEKR, XPENG ומול יתר יצרני הרכב הסינים "של הדור החדש". בסין זה קורה ושם טסלה אינה מהססת להיכנס למלחמת מחירים קשה, להמרות את פיו של ארגון הגג של יצרני הרכב הסינים ולעשות מה שצריך כדי להיות תחרותית. אין זה סוד שיצרני הרכב הסינים רואים בישראל ראש חץ בדרך אל המערב. אם טסלה תראה בישראל שוק שווה ערך לסין, כלומר - כזה שבו צריך להביס את XPENG ודומותיה, התחרות על כיס הצרכן הישראלי תהיה לא פחות מרעידת אדמה.