סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"לית טוויטר לינדה יאקרינו עם הבעלים אלון מאסק 18.4.23
מנכ"לית טוויטר לינדה יאקרינו עם הבעלים אלון מאסק. לא הגיבה לשינוי (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)

פרשנות
מאסק מגביל את הצפיות בטוויטר - ויורה ברגל למנכ"לית החדשה

החלטתו של מאסק להגביל את הצפייה בציוצים עבור משתמשי טוויטר מפרה את הכלל הבסיסי של כל רשת חברתית - יש לשאוף לכך שהמשתמשים יבלו בה כמה שיותר זמן. מהלך זה מחבל במאמציה של לינדה יאקרינו להחזיר את החברה למסלול צמיחה בהכנסות, שלפי הצהרת מאסק עצמו ירדו בחצי מאז השתלט עליה

כלל יסוד של כל פלטפורמה מקוונת מבוססת פרסום, ובפרט רשתות חברתיות, הוא שיש לשאוף לכך שהמשתמשים יבלו בה כמה שיותר זמן - יכתבו ויקראו פוסטים, יעשו לייק, יגיבו וישתפו. ככל שהם נמצאים יותר זמן, ויותר פעילים, כך הם נחשפים ליותר פרסומות והכנסות הפלטפורמה עולות. לא לחינם אחד הממדדים המרכזיים שפלטפורמות ומפרסמים עוקבים אחריהם, לצד מספר המשתמשים הפעילים, הוא הזמן הממוצע שכל משתמש מבלה באתר.
אבל בסוף השבוע, טוויטר של אלון מאסק שברה את הכלל הזה באופן קיצוני, חסר תקדים כשמדובר בפלטפורמה חברתית גדולה כל כך, וכזה שמעלה תהיות עמוקות לגבי ההיגיון שמאחוריו.
אמש פרסם מאסק ציוץ שמעצב מחדש את היחסים בין טוויטר למשתמשים. מעתה, לא ניתן לצפות בפוסטים ללא הגבלה. מנויים משלמים בשירות טוויטר בלו יוכלו לצפות ב-6,000 ציוצים ליום, פשוטי העם ב-600 בלבד, ומשתמשים חדשים ב-300 (מאסק לא הגדיר לכמה זמן מוגדר משתמש כ"חדש"). 600 אולי נשמע הרבה, אבל לאור היקף השימוש המקובל כיום במדיה חברתית ואופן הצפייה בפוסטים – גלילה רציפה בפיד בלתי נגמר – די בנפח שימוש בינוני כדי להגיע למגבלה.
כבר בשעות שאחרי הטלת המגבלה היו משתמשים רבים שדיווחו שהגיעו אליה. למעשה, דיווחים אלו הופיעו עוד לפני שמאסק הודיע על המגבלה, אך פורשו כתקלה לא מכוונת בטוויטר.
משתמשים אחרים התריעו שלמגבלה כזו יכולות להיות השלכות רוחב. למשל, פגיעה ביכולת של שירותי מזג האוויר לנטר אירועים חמורים ואירועי קיצון, שלא פעם כרוכה בגלילת לאורך עשרות עדכונים ואזהרות. "לאור המגבלה החדשה על מספר הציוצים שחשבון יכול לצפות בהם ביום, ייתכן שלא נוכל לראות ציוצי דיווחים על מזג אוויר חמור או נזקים קשורים", צייץ אחד המשרדים האזוריים של שירות מזג האוויר הלאומי של ארה"ב. המטרואולוג ג'יימס ספאן הוסיף: "השינוי היום בטוויטר הוא פח אשפה בוער. אלא אם משהו ישתנה, הפלטפורמה הזו חסר תועלת בעבורנו".
השינוי גם הגביר את העניין של משתמשים בפלטפורמות מתחרות. בלוסקיי היריבה ספגה עלייה גדולה כל כך בביקוש, שנאלצה לעצור זמנית הרשמת משתמשים חדשים "בשעה שהצוות שלנו ממשיך לפתור בעיות ביצועים קיימות".
הסיבה מהלך, לדברי מאסק, היא "להתמודד עם רמות קיצוניות של גרידת נתונים ומניפולציית מערכת". גרידת נתונים היא הליך של שאיבה אוטומטית של נתונים ממאגר מידע או אתר. בהקשר של טוויטר, יכולים להיות לגרידת נתונים שימושים לגיטימיים (למשל לצורך מחקר אקדמי שמנתח ציוצים בנושא מסוים) או בעיתיים (למשל, טיוב מאגר מידע שמכיל פרטים אישיים של משתמשים לצורך פעילות טלמרקטינג).
שימוש חריג בגרידת נתונים היה גם הסיבה לשינוי אחר שביצעה טוויטר קודם לכן, במסגרתו הוגבלה הצפייה בציוצים, עמודי פרופיל ועוד לגולשים שאינם משתמשים רשומים. שינוי זה, לפי דיווחים, הוביל לעומס חריג על שרתי טוויטר כתוצאה מהאופן שבו יושם, מה שייתכן ויצר תקלות רוחב באתר.
אולם, בשעות שלאחר פרסום ההודעה על מגבלות הצפייה החל המסר של מאסק סביב גרידת נתוונים להתעמם. ראשית, התלוצץ שאנשים הגיעו למגבלת הצפיות שלהם מכיוון שקראו את כל הפוסטים על מגבלת צפיות. אחר כך ריטווט ציוץ של ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר לשעבר, שכלל תמונה של דשא ירוק, ומאוחר יותר טען: "הסיבה שקבעתי 'מגבלת צפייה' היא שכולנו מכורים לטוויטר וצריכים לצאת החוצה. אני עושה כאן מעשה טוב לעולם. כמו כן, זה עוד צפייה שהשתמשתם בה". בין לבין, הוא גם הבטיח ש"בקרוב" תוגדל המגבלה ל-8,000 פוסטים למנויים משלמים ו-800 לכל השאר, ואז שוב ל-10,000 ואלף בהתאמה.
האמירה של מאסק שהוא מעוניין שמשתמשים יבלו פחות זמן בטוויטר היא לא פחות ממדהימה. אמנם ייתכן שנאמרה כהלצה, אבל מכיוון שמדובר במאסק אי אפשר לדעת בוודאות. ובעיקר, עולה השאלה איך ייתפס המהלך ואיך תתקבל האמירה בקרב מפרסמים ומותגים. המנכ"לית החדשה של טוויטר, לינדה יאקרינו, מוציאה בימים אלו לפועל תוכנית אסטרטגית שמטרתה להחזיר את החברה למסלול הצמיחה בהכנסות, שלפי הצהרת מאסק עצמו ירדו ב-50% מאז השתלט עליה. במרכז התוכנית הזו עומדת המשימה החשובה לשקם את אמון המפרסמים ולהשיב את אלו שנטשו אותה.
אבל כל מהלך להשבת האמון יעורער משמעותית על ידי בעל שליטה שמצהיר שהוא רוצה שמשתמשים יבלו בפלטפורמה שלו פחות זמן. בה בשעה שיאקרינו נוקטת מהלכי עומק להחזרת טוויטר למסלול הנכון, מאסק מערער את היסוד שעליו בנויה החברה, כאשר נכון לעכשיו לא ברורה המעורבות של המנכ"לית החדשה בשינוי שבוצע. היא עצמה לא התייחסה לכך בפומבי, ולא הגיבה לשינוי בחשבון הטוויטר שלה.
למן הרגע הראשון למינויה של יאקרינו, היה ברור שמאסק עצמו הוא אחד האתגרים המשמעותיים שאיתם היא צריכה להתמודד; שהיא יכולה לגבש ולהוציא לפועל תוכניות אסטרטגיות מדהימות, אבל לכל זה אין חשיבות אם מאסק פועל כגורם משבש פנימי. ההתרחשות מהימים האחרונים היא דוגמה מושלמת לכך: ממש ימים ספורים אחרי שמתפרסמים בתקשורת דיווחים על התוכנית האסטרטגית של יאקרינו לחידוש אמון המפרסמים והחזרתם לטוויטר, שולף מאסק מהלך שמאשש את החששות הגרועים ביותר שלהם וחותר תחת כל ניסיון להחזיר אותם לפלטפורמה.
אם זה לא היה ברור כשנכנסה לתפקיד, אירועי השבת הבהירו זאת היטב: לפני שהיא מוציאה לפועל כל תוכנית אסטרטגית ויוזמה למהפך, יאקרינו צריכה להבהיר למאסק היטב מי הבוס ומי מקבל את ההחלטות בטוויטר. אחרת, כל המאמצים שלה יהיו לשווא.