סגור
מירי רגב  ברקע קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
מירי רגב על רקע המטרו (צילום:אלכס קולומויסקי , נתע)

ללא כל סמכות: רגב הודיעה כי היא מוציאה את המטרו מניהול נת"ע

המהלך, ששרת התחבורה מנסה לקדם תוך הסבר על תקלות בהרצה, דורש אישור של החלטת ממשלה ולכן לא נמצא בסמכותה הבלעדית. ההערכה: רגב תפעל להעביר את הפרויקט לאחריות חברת נתיבי ישראל שבראשה עומד היו"ר יגאל עמדי - איש ליכוד שנחשב למקורבה

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה היום (ג') לחברת נת"ע כי היא מוציאה את ניהול המטרו מאחריותה, תוך הסבר שהדבר נובע מ"ריבוי תקלות" בהרצה. מדובר במהלך שמנוגד להחלטת ממשלה קודמת ולכן אין הוא נמצא בסמכות המלאה של רגב והיא תידרש לקבל את הסכמת הממשלה כולה בנושא. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפוי להתנגד למהלך והדבר מנוגד לרוח הדברים בסיכום התקציבי בין האוצר לתחבורה בו מצוין כי מהלכים בפרויקט ייעשו בשיתוף פעולה והסכמה בין המשרדים. בסיכום התקציבי מצוין גם כי משרד התחבורה מחויב לפעול לקידום הפרויקט.
ההערכה היא שרגב תפעל להעביר את פרויקט המטרו לאחריות חברת נתיבי ישראל שבראשה עומד היו"ר יגאל עמדי, איש ליכוד שנחשב למקורבה. בלשכת רגב טוענים כי רק לאחר שייגמר התכנון הם יחליטו לגבי החברה שתוביל את הפרויקט.
הרכבת התחתית של גוש דן שזכתה לכינוי "המטרו" צפויה לשרת כ-2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב - החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח - ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב-40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה היא כ-150 מיליארד שקל - פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל.
מלשכת רגב נמסר כי מתוך אחריות לכסף ציבורי ובהתאם למדיניות שהיא מתווה, היא החליטה להביא בפני ממשלת ישראל את העברת פרויקט המטרו לחברה ממשלתית אחרת.
השרה רגב מסרה: "ברור לי כי בכל הרצה קיימות בעיות שונות וייתכן כי אפשר היה לקבל בעיות שוליות כאלה ואחרות במסגרת הרצה של הרכבת, תוך שקיפות מול הציבור וקריאה לציבור להשתתף בפיילוט תוך יידוע בדבר הבעיות. אלא, שבכל מה שנוגע לבטיחות, אני לא מתכוונת לקחת שום סיכון. אני מודעת לאופטימיות חברת נת"ע כי מספר הבלימות ירד בשבועות הקרובים, אבל לצערי, על סמך ניסיון העבר, אני לא יכולה לחלוק את האופטימיות הזאת עד שלא אראה תוצאות בשטח, שכרגע לא קיימות. הרכבת הקלה לא עובדת באופן מלא במשך 30 יום, במתכונת הפעלה מלאה, בשל ריבוי תקלות שמשביתות את הרכבת – מה שלא מאפשר בחינה של מצבה האמיתי. בנוסף, אין 5 ימי הפעלה רצופים ללא תקלות. למעשה, אפילו אם ניקח את חמשת הימים הכי טובים של הרכבת (ללא רצף), אנחנו עדיין לא נמצאים ב-0 תקלות".