סגור
הרכבת הקלה פתח תקווה רכבת קלה
הרכבת הקלה. ההפעלה בעוד קצת יותר מ-45 יום (צילום: אור חיים)

הספירה לאחור החלה: הרכבת הקלה בגוש דן עוברת למפעיל

חברת נת"ע הודיעה כי הקו האדום יעבור למפעיל ביום ראשון הקרוב. מאותו שלב, ובמשך 45 יום, הקו יחל את שלב הבדיקה האחרון לפני ההפעלה המסחרית

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יעבור למפעיל "תבל מטרו" ביום ראשון הקרוב, כך הודיעה חברת נת"ע. מאותו השלב, ובמשך 45 יום, הקו יחל את שלב הבדיקה האחרון ("שלב 7") בסדרת הבדיקות טרם ההפעלה המסחרית.
לפי הודעת החברה, השלב אמור להסתיים בסוף חודש מאי – כפי שנחשף ב"כלכליסט" בשבוע שעבר, ולאחר מכן יעניק משרד התחבורה את רישיון ההפעלה לרכבת הקלה בהתאם לתוצאות הבדיקה.
כאמור, תבל תצטרך להפעיל את הקו במשך 45 יום ללא תקלות בשביל לקבל אישור הפעלה סופי ממשרד התחבורה (PTO – Permission to operate). הימים הללו מתרחשים בזמן פסח, יום העצמאות וחגים מוסלמיים ודרוזיים – והדבר עלול לעכב עוד את הבדיקות מפני שנהגים לא יעבדו.
לפני חודש וחצי הצהירה שרת התחבורה רגב כי הקו ייפתח לפעילות ביום העצמאות ורמזה כי במידה שלא, יהיו לכך השלכות על נת"ע: "ישבתי עם נת"ע לדיון מעמיק, ויש סוגיות שלא הן בלבד היו העיכוב, ואני מקווה שאחרי יום העצמאות הקו האדום יפעל. ואם לא, מדיניותי הובהרה גם להם, שלא אמשיך בסדר היום כפי שהוא. אחרי יום העצמאות, אם לא תפעילו, תדעו מה אני מתכוונת לעשות".
פתיחת הקו האדום נדחית כבר כמעט שנה וחצי, ותאריך הפתיחה נדחה מאוקטובר 2021 לנובמבר 2022 וכעת למאי או יוני 2023. הסיבה המקורית לדחייה, שנחשפה ב"כלכליסט", היא תקלות שהתגלו בנסיעות ההרצה של הרכבת הקלה, כאשר המרכזית שבהן היא תקלה במערכות האיתות ובמערכת בלימת החירום.
הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר בין פתח תקווה בצפון לבת ים בדרום, ועובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו 24 ק"מ, ועלות הקמתו היא כ־18.7 מיליארד שקל.