סגור
רכב BYD אטו 3
רכב BYD אטו 3. מלכת המסירות בישראל מסרה בגרמניה רק 64 מכוניות בכל הרבעון הראשון (צילום: יח"צ)

שיגעון כלי הרכב הסיניים: בישראל מסתערים, בגרמניה מסתייגים

על רקע הפיכתה של ישראל ל"מעצמה" של מכוניות סיניות, מעניין להפנות מבט השוואתי לגרמניה - מדינה עם מסורת מוטורית מכובדת למדי. הגרמנים, מתברר, לא מתרשמים ממבול כלי הרכב הסיניים ששוטף גם אותם. BYD לדוגמה, מלכת המכירות של ישראל, מסרה בגרמניה בכל הרבעון הראשון רק 64 מכוניות

ישראל הפכה בשנת 2023 ל"מעצמה" של מכוניות סיניות, כאשר המכונית הנמכרת ביותר בארץ בחודשים ינואר עד מרץ הייתה 3 ATTO של BYD. בנוסף לכך סין מוקמה במקום השני בהיקף היצוא של כלי רכב לישראל אחרי קוריאה הדרומית. אבל מה קורה במדינות שבהן קיימת מנטליות שונה מזו שנהוגה בארץ בכל הנוגע למותגים שעד השנה שעברה נחשבו אנונימיים לחלוטין?
רשות התחבורה הפדרלית בגרמניה (KBA) פרסמה לאחרונה את נתוני מסירות הרכב בגרמניה ברבעון הראשון, ומהניתוח שלה עולה כי אף שמותגים סיניים שנפוצים גם בישראל ביצעו מהלכי חדירה משמעותיים לשוק הגרמני, הגרמנים, שנחשבים ליותר בררנים (ובעלי ידע ומסורת מוטורית עשירה), לא ממש התרגשו מהשיגעון הסיני, ובקושי רכשו מכוניות מתוצרת סין.
לפי נתוני KBA, נמסרו בגרמניה במהלך הרבעון הראשון של השנה 668,818 מכוניות חדשות, כלומר כמעט פי שישה מ-105,868 המכוניות שנמסרו בישראל בתקופה זו. אך בניגוד למצב בישראל, נתוני המסירות של כלי הרכב הסיניים בגרמניה במצב שונה לחלוטין.
כך לדוגמה BYD הסינית, שנחשבת ל"מלכת המכירות" של השוק הישראלי ומסרה בארץ מעל 5,000 מכוניות ברבעון, הצליחה למסור בגרמניה 64 מכוניות בסך הכל בתקופה זו. נמשיך: AIWAYS הסינית מסרה בגרמניה 23 מכוניות מתחילת השנה (לעומת 255 מכוניות בתקופה זו בישראל), ואילו NIO, שמכוניות מתוצרתה אינן משווקות בארץ, מסרה 136 מכוניות בגרמניה מתחילת השנה. לשם השוואה, פרארי מסרה בגרמניה ברבעון הראשון של השנה 458 מכוניות, כלומר יותר מכל יצרני הרכב הסיניים יחד.
לעומת זאת, לפי נתוני KBA, ב.מ.וו מסרה 47,282 מכוניות ברבעון הראשון של השנה בגרמניה; אאודי מסרה 60,730 מכוניות; מרצדס מסרה 71,229; ואילו פולקסווגן מסרה בגרמניה 126,489 מכוניות. עוד עולה מהנתונים כי טסלה מסרה בגרמניה 20,655 מכוניות.