סגור
בואינג 777 של אמירייטס
בואינג 777 של אמירייטס (גטי אימג'ס)

המסר של יו"ר אמירייטס לבואינג: "תתאפסו על עצמכם"

תקלות הבטיחות החוזרות של יצרנית המטוסים והעיכובים במשלוחים הביאו את יו"ר חברת התעופה בדובאי לדחוק בה לעמוד בהבטחותיה. עם זאת, אמירייטס, אחת הלקוחות הגדולים ביותר של בואינג, לא תבטל הזמנות או תעביר אותן למתחרה איירבוס

חברת התעופה אמירייטס, אחת הלקוחות הגדולים של בואינג, הביעה תסכול ממשבר הבטיחות עמו מתמודדת יצרנית המטוסים האמריקאית והעיכובים במשלוח ההזמנות. "אנחנו לא מרוצים ממה שקורה. רצינו לראות את המטוס הזה נכנס לצי שלנו כפי שהובטח, ויש עיכוב, זה לא רק לנו", כך אמר ל-CNBC יו"ר ומנכ"ל חברת אמרייטס של דובאי, שייח אחמד בן סעיד אל מקטום.
לאמירייטס 245 מטוסים נוסעים ועוד חמישה מטוסי משא בואינג 778 בהזמנה – והיא הלקוחה הגדולה ביותר של בואינג של מטוסי סילון רחבים. אך ברבעון הראשון של 2024 ירדו משלוחי המטוסים של בואינג למספר הנמוך ביותר מאז אמצע 2021, לאחר שנשברה דלת המטוס 737 Max 9 שלה באוויר בינואר האחרון, ומאז החברה עורכת בדיקות בטיחות מוגברות. ברבעון הראשון מסרה החברה 83 מטוסים, רובם מטוסי 737 צרי גוף, לעומת 157 ברבעון הקודם, ו-130 מטוסים בתקופה המקבילה אשתקד.
אל מקטום ביטא את רגשותיהם של מנכ"לי חברות תעופה רבים אחרים בנוגע לציפיות מבואינג. "אני חושב שהם צריכים להתאמץ כדי לוודא שהם מספקים ללקוחות את כל מה שהם הבטיחו", אמר. כשנשאל אם יש לו מסר ליצרנית המטוסים, אמר אל מקטום: "תתאפסו על עצמכם ופשוט תעשו את זה! אני חושב שהם יכולים לעשות את זה".
אל מקטום לא אמר שאמירייטס תבטל הזמנות מבואינג או תעביר אותן למתחרה האירופית איירבוס. "אני לא יכול לומר מה בדיוק אנחנו מתכננים", ענה כשנשאל על הסבירות למהלך כזה. "אבל אנחנו משפצים מספר גדול של מטוסים בתוך הצי הקיים, ולא יהיה לנו מחסור קיבולת בדובאי". הוא ציין כי ההרחבה של חלק מהצי הקיים, כולל מטוסי האיירבוס הדו-קומתיים A380, מסייעת לספק קיבולת מספקת של נוסעים.
צוות ההנהלה החדש שמונה לאחרונה בבואינג מופקד כעת על המשבר החמור ביותר של החברה מאז 2018-2019, בעקבות התרסקות של שניים ממטוסי המקס 737 החדשים שלה תוך תקופה של שישה חודשים, בתאונות שהביאו למותם של 346 בני אדם.
לאחר פיצוץ הדלת של אלסקה איירליינס בינואר, הביקורת של מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בבואינג וספיריט איירוסיסטמס שנמשכה שישה שבועות "מצאה מקרים רבים שבהם החברות לא עמדו לכאורה בדרישות בקרת איכות הייצור", כך על פי הודעה של FAA שפורסמה ב-4 במרץ. "ה-FAA זיהה בעיות של אי-התאמה בבקרת תהליך הייצור של בואינג, טיפול ואחסון חלקים ובקרת מוצרים", נכתב. הסוכנות הרגולטורית אמרה שהיא הודיעה להנהלת בואינג כי היא חייבת להתייחס לממצאי הביקורת כחלק מתוכנית הפעולה המקיפה שלה לתיקון בעיות בקרת איכות מערכתיות, ולטפל ב"תרבות הבטיחות שלה".
דובר בואינג אמר בתגובה לממצאי ה-FAA כי החברה ממשיכה "ליישם שינויים מיידיים ולפתח תוכנית פעולה מקיפה לחיזוק הבטיחות והאיכות". באתר החברה נכתב כי היא ממשיכה לתמוך בחקירות ה-NTSB וה-FAA של ארה"ב של התאונה ב-5 בינואר".