סגור
רכב חשמלי טסלה סוכנות קליפורניה
מכוניות טסלה (צילום: בלומברג)

בלעדי
טסלה מליסינג? שווי השימוש כנראה יהיה יקר משחשבתם

אם בכוונתכם לקחת בחודשים הקרובים טסלה מליסינג או לקבל אחת ממעסיקכם כדאי לשים לב מתי היא עלתה לכביש. הוזלת מחירי מכוניות הטסלה לאחרונה יצרה מצב בו מי שיקבל בקרוב את המכוניות יצטרך ככל הנראה לשלם שווי שימוש גבוה

אם בכוונתכם לקחת בחודשים הקרובים טסלה מליסינג, או לסירוגין לקבל אחת ממעסיקכם כדאי לשים לב מתי היא עלתה על הכביש: הוזלת מחירי הטסלות יצרה מצב ייחודי בו מי שיקבל בקרוב את המכונית החשמלית יצטרך ככל הנראה לשלם שווי שימוש גבוה, כך עולה מבדיקת כלכליסט.
כיום בתלוש השכר של עובד הלוקח מכונית צמודה בליסינג מופיעים שני סכומים שמתווספים לשכר הברוטו לצורך חישוב מס: שווי המעסיק, כלומר הסכום שמייצג את עלויות הרכישה, התחזוקה והדלק או הטעינה וכמובן גם את ירידת הערך, וסכום נוסף שמתווסף לברוטו: שווי השימוש, כלומר הסכום המייצג את השימוש ברכב בשעות הפנאי. במקרה של רכב צמוד שניתן לעובד, בליסינג ולא בליסינג- שווי השימוש הוא 2.48% מערך הרכב כאשר הוא חדש. ברכב חשמלי מדינת ישראל מעניקה הטבה נוספת בסך 1,200 שקלים. כלומר, משווי השימוש של מחזיק רכב חשמלי מנוכה סכום נאה.
המנגנון לפיו מדינת ישראל מחליטה מה גובה שווי השימוש מורכב ומעניין: שווי השימוש נקבע לפי מחירון הרכב שמפרסם יבואן הרכב בתחילת השנה, כפי שמדווח למשרד התחבורה. כלומר, מחירון הרכב הראשון שיבואן הרכב מפרסם הוא הקובע. מעבר לכך, שווי השימוש לרכב צמוד אינו נקבע לפי המועד בו העובד קיבל את הרכב, אלא לפי המועד בו הרכב קיבל רישוי, כלומר "עלה לכביש". כאן המצב הופך מורכב.
כיום יש בישראל רק יצרנית אחת שפרסמה מחירון רכב ממש בתחילת השנה, והמחירים בו היו גבוהים מאי פעם - טסלה. כלומר, טכנית, זה המחירון שייקבע את מחיר הרכב שממנו ייגזר שווי השימוש. אבל מה קורה שאחרי פחות משבועיים פורסם מחירון חדש וזול משמעותית? מי שייבחר כעת בטסלה מליסינג עשוי למצוא עצמו משלם שווי שימוש שיחושב לפי המחירון הראשון והיקר יותר, אלא אם ברשות המסים יוחלט אחרת.
מעבר לכך, כפי שפורסם בכלכליסט, בעיה נוספת שאינה נוגעת למכוניות מודל 2023 היא שחברות הליסינג מיהרו להצטייד בשנה שעברה באלפי מכוניות טסלה במחירי דצמבר – בידיעה שבינואר המחירים יעלו בעקבות עליית מס הקנייה. מתוך מכוניות אלה חלק כבר מוצעות למכירה, אבל חלק עשויות להגיע לציי הליסינג - לאחר שנרשמו על הכביש ושחרורן ממכס. כלומר, במחירי 2022 שהם גם גבוהים יותר מהמחירים הנוכחיים. משמע, לא משנה אם הטסלה הצמודה עלתה לכביש בשנת 2022 או 2023 – בכל מקרה שווי השימוש שיש לשלם עליה יהיה ככל הנראה כזה שאינו משקף את המחיר הנוכחי.
מרשות המסים נמסר: "שווי השימוש ברכב נקבל על סמך דיווחי היבואנים למשרד התחבורה בתחילת השנה. בימים הקרובים תפרסם רשות המסים את נתוני שווי השימוש לשנת 2023. יש לציין כי המועד הקובע את שווי השימוש אינו מועד קבלת הרכב אלא מועד רישומו לנסיעה במשרד התחבורה".