סגור

גלגל חמישי
הקרב על שווי השימוש: "הניצחון" של ועדת הכספים עלול להתברר כתאונה מצערת

ועדת הכספים טירפדה היום את המהלך של רשות המסים לצמצום הטבת שווי השימוש למכוניות ירוקות; למרות תרועות השמחה, למהלך תהיה השפעה מועטה על שוק הרכב הישראלי ועל מחזיקי הרכב הצמוד; עם זאת ייתכן שרשות המסים תטיל במקום זאת מס על נסועה או על חשמל לטעינה - ואז כל מחזיקי הרכב הצמוד בישראל ייפגעו, ולא רק ההייטקיסטים

ועדת הכספים טרפדה היום (ב') את המהלך של רשות המסים לצמצום של הטבת שווי השימוש למכוניות ירוקות, אבל בפועל לאותו טרפוד תהיה מעט מאוד השפעה על שוק הרכב הישראלי וגם על מחזיקי הרכב הצמוד משום שהוא קורה בעיתוי גרוע מבחינת שוק הרכב הישראלי, מבחינת מחזיקי הרכב הצמוד וגם מבחינת איכות הסביבה.
כך פועלת השיטה: מחזיקי רכב צמוד משלמים מדי חודש שווי שימוש, הסכום שמגלם את הנסיעות של הרכב בשעות הפנאי של העובד. הוא מחושב כך: לשכר הברוטו של העובד לצורך חישוב מס מצטרף סכום בשיעור של 2.48% ממחיר הרכב כאשר הוא חדש. כלומר אם מדובר ברכב שעולה למשל 100 אלף שקל אזי לשכר הברוטו של העובד מצטרף סכום של 2,480 שקל. אבל, אם הרכב הוא היברידי אז מהסכום הזה מנוכים 500 שקל. אם מדובר ברכב פלאג אין הייבריד או חשמלי מנוכה 1,000 שקל. התוכנית המקורית של רשות המסים היתה לצמצם את גובה ההטבה על המכוניות ההיברידיות ומכוניות פלאג אין הייבריד ב-100 שקל, כלומר, הטבת שווי שימוש של 900 שקלים.
בדיון בוועדת הכספים נהדפה כאמור תוכניתה של רשות המסים וגובה הטבת שווי השימוש לרכב היברידי יישאר 500 שקל ו-1,000 שקל לפלאג אין הייבריד. אבל רכבים חשמליים מלאים יקבלו הטבה של 1,200 שקל במקום 1,000 שקל.
2 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV רכב חשמלי עמדת טעינה ל רכב חשמלי
יונדאי קונה EV רכב חשמלי עמדת טעינה ל רכב חשמלי
יונדאי קונה EV חשמלי
(צילום: תומר הדר)
אלא שמתברר כי מדובר במהלך שלא תהיה לו כמעט השפעה: לדוגמה מחזיק הרכב הצמוד ההיברידי הממוצע הוא במי שמרוויח בין 20 ל-30 אלף שקל, במי שביטול המהלך של רשות המסים הצליח להוסיף לו לשכר הנטו כ-50 שקל בחודש. אבל למעשה ההטבה הזו מתבטלת.
אתמול פורסם בכלכליסט כי מחיריהן של המכוניות ההיברידיות זינקו בשיעור של אלפי שקלים למכונית. כלומר מי שיבחר השנה במכונית היברידית למעשה ישלם כנראה קצת יותר ממי שבחר בשנה שעברה במכונית היברידית לפני שוועדת הכלכלה "הצילה" את המצב.
גם במקרה של מחזיקי מכוניות הפלאג אין הייבריד, אותם 100 שקל (ברוטו) הם לא מה שיציל אף אחד מהעובדים שמחזיקים במכוניות אלה מחרפת רעב. מחיריהן של מכוניות פלאג אין הייבריד מתחילים כיום מ-150 אלף שקל וגם מכוניות אלה התייקרו השבוע, כך שגם כאן ההטבה בטלה בשישים. לגבי מכוניות הפלאג אין הייבריד, כאן כבר מדובר גם באימפקט סביבתי בעייתי.
כפי שנחשף בכלכליסט, ברשות המיסים כבר הבינו לפני כמה חודשים, שמחזיקי רכבי פלאג אין הייבריד נהנים מהטבת שווי שימוש נאה אבל לא באמת טורחים לחבר את המכוניות לשקע, כלומר הם מקבלים הטבה בלי לממש את חובתם הסביבתית.
קרן האור היחידה שעולה ממוועדת הכספים היא ההגדלה של הטבת שווי השימוש למחזיקי החשמליות, מ-1,000 שקל ל-1,200 שקל. אבל גם כאן מדובר בכסף קטן בתלוש השכר ולא בהישג חברתי משמעותי.
אבל מדוע בעצם להלין על כסף קטן מאוד שמחזיקי רכב צמוד ירוק ירוויחו בתלוש השכר? אחרי הכול, גם להייטקיסטים מגיע. התשובה טמונה דווקא ברשות המסים. אין זה סוד שהמגזר שהיה אמור לספוג את ההתייקרות, מי שמחזיקים במכונית ליסינג צמודה בשווי של 200-140 אלף שקל, שבסופו של דבר מתבטאת בכמה עשרות שקלים בתלוש השכר, הוא מגזר חזק ומבוסס, שאיתו אסור להתעסק ושניכר שיש מי שנזעקים להילחם למענו בכנסת.
2 צפייה בגלריה
ערן יעקב מנהל רשות המסים מפגש חירום הייטק וידאו
ערן יעקב מנהל רשות המסים מפגש חירום הייטק וידאו
ערן יעקב מנהל רשות המסים
מגזר זה יכול לספוג כמה עשרות שקלים פגיעה בשכר הנטו. לעומת זאת, ברשות המסים לא ינוחו אחרי ביטולו של מהלך כזה שהיה אמור להכניס לקופת המדינה סכומים נאים ממי שיכול לעמוד בהם. הודעת רשות המסים על המהלך מפרטת כי "העדכון הנוכחי מבוסס על בדיקות כלכליות עדכניות, ונלקחו בחשבון כניסתם לשוק של דגמים חדשים ויקרים יותר של כלי רכב חשמליים". לפיכך, סביר להניח שזה לא הסוף: ברשות המסים סימנו את ענף הרכב ואת ענף הרכב החשמלי בפרט כיצרן של אובדן הכנסות, ואם ההכנסות הצפויות לא יגיעו משווי השימוש של מחזיקי הרכב הצמוד הירוק, הן יגיעו ממקום אחר, והפעם הציבור בכללותו ישלם ולא רק מי שמחזיקים ברכב צמוד ירוק.
סביר להניח שמהלך כזה להגדלת הכנסות יחשף בקרוב – אולי בדמות הטלת מס על נסועה ואולי באמצעות הטלת מס על חשמל לטעינה - ואז כל מחזיקי הרכב הצמוד בישראל ייפגעו ולא רק ההייטקיסטים.