סגור
באבל דן
(צילום: טל אזולאי, עריכה: רחל עמרם)

הבועה התפוצצה: למה באמת נסגרו באבל דן ותיקתק ירושלים?

בסוף השנה נסגרו שירותי התחבורה הגמישה באבל דן ותיקתק ירושלים, לאחר שמשרד התחבורה טען כי לא עמדו ביעדים שנקבעו להם. יצאנו לבדוק מה בדיוק קרה שם ומה היו היעדים - ונשארנו עם שאלה אחת פתוחה

שנת 2022 הסתיימה לא מזמן, ויחד איתה הסתיימה הפעילות של שירותי התחבורה הגמישה באבל דן שפעל בגוש דן, ואגד תיקתק שפעל בירושלים. שני שירותי התחבורה הגמישה סיימו את פעילותם לאחר שמשרד התחבורה החליט כי הוא לא מעוניין להגדיל את המימון שלהם. סגירת שני השירותים מחסלת את מחצית משירותי התחבורה הגמישה בארץ, וכעת ייוותרו רק אגד תיקתק בחיפה וקוויקר בעמק חפר.
על אף שקיים שוני בין השירותים השונים, כולם התבססו על צי מיניבוסים הנעים במרחב ואוספים נוסעים המזמינים נסיעה מיעד אחד ליעד אחר. כל שירותי התחבורה הגמישה מבוססים על אלגוריתם שאמור לאסוף כמה שיותר נוסעים בדרך ליעדים השונים שלהם, ובכך לשמש מעין מונית משותפת שאמורה להוות שירות משלים לתחבורה הציבורית. חברת Via סיפקה את שירותי התוכנה לבאבל דן ותיקתק ירושלים ששירותם הופסק, וחברת Moovit מספקת את אותם שירותים לתיקתק חיפה וקוויקר — שבינתיים לא מבוטלים.
הגוף שדחף להפסיק את פעילות באבל ותיקתק בירושלים הוא רשות התחבורה הציבורית הארצית והעומד בראשה רן שדמי. במשרד טענו כי הם קיבלו את ההחלטה בעקבות בקשת אגד ודן להעמיק את סבסוד השירותים, ובגלל שאלו לא הצליחו לעמוד ביעדי התפעול והשירות שהמשרד הציב להם.
על אף שבאבל ותיקתק לא עמדו ביעדים שהוצבו להם, בעיקר בכל הקשור למילוי הרכבים וכמות המשתמשים, לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי ששירותי התחבורה הגמישה היו כישלון – לפחות לא שירותי באבל דן שהפגינו ביצועים טובים יותר משירותי תיקתק וקוויקר.
יצאנו לבדוק מה בדיוק היה שם, מה היו המדדים של משרד התחבורה – ונשארנו עם שאלה אחת שלא מצאנו לה תשובה חד משמעית.