סגור
מירי רגב שרת התחבורה 1
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
רגב תמשול ואנחנו נחכה לה בפקק

הנאום של רגב עסק בהרבה מאוד דברים, אך השרה בחרה במכוון להתעלם מהסוגיות הבוערות שאיתן היא אמורה להתמודד כשרת תחבורה. היא לא התייחסה כלל למחסור החמור בנהגי תחבורה הציבורית ולא הציגה שום פתרון אמיתי לאזרחים התקועים בדרך

בשביל רבים מבכירי משרד התחבורה, טקס הכניסה לתפקיד של מירי רגב היה יום שמח במיוחד. היו"רים של חברות התחבורה הממשלתיות שרגב מינתה בקדנציה הקודמת שלה יגאל עמדי (נתיבי ישראל) ומשה שמעוני (רכבת ישראל) נשמו סוף סוף לרווחה, וגילה אדרעי יו"ר ועד העובדים של הרכבת לא ניסתה אפילו להסתיר את החיוכים והחגיגות.
לעומתם, חלק ניכר מהפקידים הבכירים במשרד, כמו גם בכירים בחברות הממשלתיות שרגב לא מינתה, כמו מנכ"ל ויו"ר נת"ע חיים גליק ומיה ליקוורניק, ראשי הרלב"ד אבי נאור וארז קיטה ואחרים — התנהלו בזהירות רבה, ייתכן והם תוהים איך תיראה המשך הקדנציה שלהם, במידה ואכן ימשיכו בתפקידם.
חששותיהם מוצדקים. המשפט החשוב ביותר בנאומה של רגב היה זה שאיתו בחרה לסיים: "פקידים הם רק פקידים, יועצים משפטיים הם רק יועצים משפטיים ואנשי מקצוע הם רק אנשי מקצוע. באנו למשול". ההצהרה הזו, שלא משתמעת לשתי פנים, נועדה לשדר מסר ברור מאוד לכל אנשי המקצוע הבכירים שנכחו באודיטוריום של קריית הממשלה בו התקיים הטקס: או שאתם איתי, או שאתם נגדי. אין יותר מדיניות מקצועית ושיקולים מקצועיים. יש את מדיניות השרה, ומי שלא רוצה לקדם שאטלים ימיים ורכבות על גלגלים ומעדיף לעסוק בנושאים משעממים כמו אוטובוסים או תכנון מוטה רכב — יכול ללכת לעשות את הדברים האלה במקום אחר.
אבל רגב לא באה לריב רק עם פקידי משרד התחבורה ואנשי המקצוע בחברות הממשלתיות. חלק משמעותי מדבריה כוון בכלל למשרד אחר, שנמצא ברחוב קפלן המקביל — משרד האוצר. התוכניות שרגב מבקשת לעכב או לבטל נולדו בכלל שם, בין אם מדובר בפרויקט המטרו, פרויקט הדגל של המשרד, באגרות הגודש שקודמו על ידי אנשי אגף תקציבים או בניסיון להעלות את המס על הרכב החשמלי, מהלך שזוכה לתמיכה משמעותית מצד רשות המסים.
נדמה כי רגב לא יצאה למלחמה רק עם פקידי האוצר, אלא גם בשר האוצר עצמו. ההחלטה "לבחון מחדש" את נתיב התחבורה הציבורית על כביש החוף, פרויקט הדגל של הקדנציה הקצרה של בצלאל סמוטריץ' כשר התחבורה, מכוונת בראש ובראשונה למחוק את מורשתו כשר תחבורה שזכה לשבחים רבים על תפקודו. ביטול הנת"צים בנתיבי איילון וכביש 1 נועדו למטרה דומה, למחוק את מורשתה של מרב מיכאלי, וצעדים אלו הצטרפו לשני הצעדים האמיתיים היחידיים שרגב ביצעה מאז נכנסה לתפקידה — שינוי הצבעים של לוגו משרד התחבורה שזוהו עם מיכאלי ומפלגת העבודה, והתעקשות על ביטול טקס חילופי השרות כדי להימנע ממתן לגיטימציה או כבוד לקודמתה בתפקיד.
בסופו של דבר, הנאום של רגב עסק בהרבה מאוד דברים, אך השרה בחרה באופן מכוון להתעלם מהסוגיות הבוערות האמיתיות שאיתן היא אמורה להתמודד. רגב לא התייחסה במילה למחסור החמור בנהגי התחבורה הציבורית ובתנאי ההעסקה הקשים שאיתם הם מתמודדים, ולא הציגה שום פתרון אמיתי לאזרחים שפשוט לא מצליחים לממש את זכותם לחופש תנועה.