סגור
מימין מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן ויו"ר שופרסל איציק אברכהן
מימין: מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן ויו"ר שופרסל איציק אברכהן. עדכון תנאי הסחר יזרים לרשת 100 מיליון שקל (צילום: אוראל כהן, אביגיל עוזי)

פרשנות
הוזלות מוגבלות אחרי ההתייקרויות: הנסיגה של שופרסל הושלמה

הצעד של שופרסל להוזלת מוצרים מוגבל ולא מספיק אפקטיבי, שכן הוא יחול ברובו על המותג הפרטי ולא בסניפים היקרים. הוא בעיקר מאפשר לרשת לסגת מהמאבק בספקים

שופרסל נסוגה לחלוטין מהמאבק שניהלה לכאורה בהתייקרויות וניסתה לטשטש זאת באמצעות הוזלה זמנית של סל מוצרים מצומצם. שינוי המדיניות בא לידי ביטוי בדבריו של אורי וטרמן מנכ"ל החברה שגלגל אתמול את האחריות ליוקר המחיה לספקים ולממשלה: "בחודשים האחרונים הובלנו בכל כוחנו את הניסיון לעצור, או לפחות לדחות את עליות המחירים שיזמו היבואנים וחלק מיצרני המזון הגדולים", התייחס וטרמן בלשון עבר לצעדים בהם נקטה ולמסרים שהעבירה שופרסל עד השבוע שעבר ולפיהם לא תאפשר התייקרויות. עם הפנים לעתיד אמר וטרמן: "המאבק ביוקר המחיה הוא מאבק ארוך ומורכב שהוא לא רק שלנו כרשת קמעונאית. גם הספקים, ובוודאי הממשלה שתתגבש, יצטרכו לפעול בכדי לתת פתרונות ממשיים ליוקר המחיה בישראל".
בנסיון לחמוק מהביקורת על זניחת הטיפול בדרישות הספקים, ובכדי לשקם את תדמיתה כרשת יקרה, התחייבה הרשת להוריד את מחיריהם של 300 מוצרים, בכ־22% בממוצע בסניפי שופרסל דיל ובאתר שופרסל, לחצי שנה. על פניו מדובר במהלך חיובי, אלא שמדובר בצעד קטן ומוגבל מאוד בהיקפו, שנתח לא מבוטל ממנו יחול על מוצרי המותג הפרטי של הרשת, שהיה מהראשונים להתייקר. אם לא די בכך, ההוזלה תרשם רק בסניפי הדיסקאונט שהתייקרו לאורך הזמן ולא בחנויות העירוניות היקרות עוד יותר. כשל נוסף נוגע לכך שההנחה תחול על המחיר הקטלוגי של המוצרים, כשהמחיר בפועל לאורך רוב השנה נמוך יותר בשל מבצעים שונים.
מהלך הורדת המחירים אינו צעד אימפולסיבי, אלא חלק מתכנית רחבה יותר של החברה. ברשת העמידו תקציב לטובת העניין ובחנו אפשרות לעשות בו שימוש לצורך ספיגת ההתייקרויות, או לחלופין להוריד מחירי סל שיקבעו. באופן לא מפתיע, בחרה הרשת להוזיל את הסל שקבעה, שכן זה מאפשר לה להשיג הרבה ממטרותיה, בהשקעה קטנה יחסית: גם נסיון שיקום המותג שופרסל, גם בלימת הכעס הציבורי על התקפלותה, וגם היערכות לתחרות שמתחילה להתעורר עם השקת מותג קרפור על ידי המתחרה יינות ביתן.