סגור
גדי קדם לאחר שהותקף בראשו במהלך הפגנת המחאה בתל אביב
גדי קדם לאחר שהותקף בראשו במהלך הפגנת המחאה בתל אביב (צילום: מתוך ynet)

גדי קדם שאיבד 6 בני משפחה ב-7 באוקטובר הותקף ע"י אדם שנשא שלט ״שמאלנים בוגדים״

קדם שהשתתף במחאה בתל אביב הותקף על ידי פעיל ימין. בתיעוד הוא נראה מדמם בראשו. אלפים השתתפו במחאות השונות בקריאה להקדמת הבחירות, ומאות חוסמים את צומת עזריאלי, אחרי חסימה קצרה באיילון. המשטרה מנסה להרחיקם ומחלקת דוחות


גדי קדם, שאיבד 6 מבני משפחתו ב-7 באוקטובר, והשתתף היום (שבת) במחאה להקדמת הבחירות על רקע התנהלות הממשלה במלחמה, הותקף על ידי פעיל ימין שהחזיק שלט "שמאלנים בוגדים". בתיעוד הוא נראה מדמם בראשו.
כמה דקות לפני תקיפתו של קדם, הותקף מפגין אחר נגד הממשלה על ידי פעיל ימין באמצעות דגל. בשתי התקריות, נכון לשעה זו, לא נעצרו חשודים.
כמדי שבוע בחודשים האחרונים התקיימו גם הערב (שבת) ברחבי הארץ הפגנות בקריאה להקדמת הבחירות על רקע התנהלות הממשלה במלחמת חרבות ברזל.
העצרת המרכזית נערכה בצומת קפלן בתל אביב, ובה השתתפו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, איל נוה ממובילי תנועת "אחים לנשק", ומיכל קסטן קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר שנפל ב"צוק איתן".
בסיום ההפגנה, כמה מוחים בודדים יחד עם קרובי משפחה של חטופים חסמו את נתיבי איילון בשני הכיוונים. איילון צפון נחסם לזמן קצר סמוך למחלף ארלוזורוב, איילון דרום נחסם באופן יזום על ידי המשטרה - וכמה מפגינים הצליחו לרדת לכביש סמוך למחלף השלום, בהם קרוביו של החטוף מתן צנגאוקר.
מאות מהמוחים נותרו בסביבת צומת קפלן גם לאחר סיום ההפגנה, חוסמים את צומת עזריאלי - והמשטרה מנסה להרחיקם מהמקום באמצעות מכת"זית. עימותים נרשמים בין המוחים למשטרה.
בינתיים, המשטרה הודיעה על "הפגנה בלתי-חוקית של מפרי סדר" בצומת עזריאלי - וכאמור מנסה להרחיק את המפגינים באמצעות מכת"זית. בנתיבי איילון נעצרה חשודה בגין הפרת הסדר ונרשמו מספר דוחות תנועה על סך 1,000 שקלים. "בתום המחאה המאושרת, רוב המוחים התפזרו בשקט. מנגד, למרות השיח עם המארגנים והאישור שניתן על ידי המשטרה למתחם מוסדר בצומת קפלן, התקבצו מספר מפגינים בצומת עזריאלי, הדליקו אבוקות החלו להפר את הסדר, לא נשמעו להוראות השוטרים וניסו לרדת לכביש איילון על מנת לחסום אותו", נמסר.
עוד קודם, בהפגנה בקפלן, לפיד התייחס להצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לאישור הכנסת את הצעתו של בני גנץ מלפני כשנתיים. "נתניהו ממשיך עם הטריקים והשטיקים, הודעות שקריות לבג"ץ, ישיבות ממשלה מפוברקות. את מי הוא מרמה? את הלוחמים שלנו את המשפחות שלהם?". במקביל מתקיימת הפגנה בקיסריה בקרבת ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וצעדת מחאה בכיכר פריז בירושלים.
לפיד המשיך בנאומו ואמר כי "הממשלה הזו היא לא 'המדינה', הממשלה הזו היא אסון שקרה למדינה. עם הממשלה הזו לא ננצח במלחמה. 1,500 הרוגים ונרצחים, הצפון מרוסק, הכלכלה מתפרקת - זה על שמם, זה על ראשם, זה באשמתם". הוא הוסיף: "אף אחד לא ישכנע אותי שאין אלטרנטיבה, אף אחד לא ישכנע אותי שהממשלה האיומה הגזענית והמשיחית הזו היא הדבר הטוב ביותר שמדינת ישראל יכולה להוציא מעצמה".
במקביל להפגנות, חבר קבינט המלחמה גנץ, כינס מסיבת עיתונאים שבה הציב שוב אולטימטום לנתניהו. לפיד פנה אליו בנאומו: "אני קורא מפה לבני וגדי (איזנקוט), די! מספיק! צאו משם! די עם מסיבות העיתונאים, די עם האולטימטומים הריקים, צאו! אם לא הייתם יושבים בממשלה כבר היינו אחרי עידן נתניהו ובן גביר. הם כבר היו נעלמים מחיינו לפני חצי שנה. זה שנתניהו עדיין בשלטון רשום כבר על שמכם". למפגינים פנה: "אני מתחייב בפניכם, אני נשבע בפניכם, אנחנו נמשיך לעבוד אתכם ובשבילכם עד שזה יקרה. מאחורי הקלעים, לפני הקלעים, זה יקרה. חוק הגיוס יפול, הממשלה הזו תיפול, מדינת ישראל קום תקום מחדש.
שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו, שהשתתף בעצרת בתל אביב, אמר: "ארה"ב נשארת מחויבת לשחרר את כל החטופים, בהם שמונת אזרחיה. הדרך להפסיק את הלחימה היא אם חמאס ישחרר את החטופים. זו תהיה הדרך הכי טובה להכניס סיוע הומניטרי לעזה". הוא הוסיף: "אני עומד כאן איתכם כדי לחזק מחדש את מחויבותה של ארה"ב, שלא תפסיק לעבוד מדי יום כדי להביא את החטופים הביתה. לבני המשפחות אני אומר: 'אנחנו שומעים אתכם. אנחנו עומדים לצידכם. לא נפסיק לפעול עד שתתאחדו עם יקיריכם'. ארה"ב ממשיכה לדחוף קדימה במאמצי התיווך כדי להביא את החטופים הביתה. חמאס חייב לשחרר את החטופים כדי שהמשבר הזה יוכל להסתיים".
עדן גולן, הגיעה גם היא לעצרת בכיכר, ושרה את השיר "הוריקן", לראשונה עם מילותיו המקוריות. "זו הפעם הראשונה שאני שרה מאז שחזרתי מהאירוויזיון ורציתי לעשות את זה על הבמה הזו בכיכר", אמרה. "אנחנו מחכים לכל החטופים שלנו שיחזרו הביתה כי לא נשאר יותר זמן. זו התפילה שלי להחזיר את כולם הביתה עכשיו ואני לא אפסיק להשמיע את הקול שלי בישראל ובעולם עד שנחזיר את כולם הביתה".
ממטה "חופשי בארצנו" המארגן את ההפגנות נמסר: "מאז 7 באוקטובר הובילה ממשלת נתניהו את ישראל לתהום. 132 חטופים עדיין בשבי, העקורים טרם שבו לבתיהם, הצפון והדרום הופקרו - אך הממשלה עסוקה בהישרדות פוליטית ובחקיקת השתמטות משירות צבאי. שיא השפל והניתוק".
איל נוה, ממובילי אחים לנשק, נאם הערב אף הוא בעצרת בקפלן - וקרא לאנשי הציונות הדתית לחבור למאבק בשוויון בנטל. "אחינו ואחיותינו, אנשי הציונות הדתית. טובי בנינו, אתם יודעים כמוני שמורשת הקרב הזאת גם שלכם. אתם חלק משמעותי בסיפור הזה, סמוטריץ', בן גביר והקיצוניים - אינם הבית שלכם. שוויון בנטל הוא אחת מאבני היסוד של הסיפור הישראלי החדש. הצטרפו אלינו לכתיבת הסיפור הציוני החדש. יחד נוביל מחורבן לתקומה".
נוה הבטיח "40 ימי זעם", עם פתיחת מושב הכנסת מחר. "מול אומה שבורה ומדינה שהתפרקה אין מנהיגות, אין ניהול ואין תוכנית. ישראבלוף. הישרדות פוליטית שמסכנת את ביטחון המדינה. במקום ערכים, במקום בטחון - מריחת זמן היא התכלית. לפנינו 40 יום להשיב בימי זעם, לעמוד כחומת מגן למשפחות החטופים והחטופות ולהחזיר את המנדט לעם".
כ-1,500 איש הפגינו בצומת כרכור וקראו ליו"ר המחנה הממלכתי, השר גנץ, לצאת מהממשלה בגלל הפקרת החטופים, כלשונם. ברחובות הפגינו סמוך לפארק המדע כ-200 עד 300 בני אדם שעמדו במקום עם דגלי ישראל ושלט גדול עם הכיתוב "אתה הראש - אתה אשם". כמה מפגינים מחו בצומת העוגן בעמק חפר וכ-1,000 מפגינים צועדים אל צומת חורב בחיפה.
באירוע חריג שאירע בהפגנה בהרצליה, בזמן שסיגלית הלל, שבנה נרצח בפסטיבל ה"נובה", נשאה דברים, בבר הסמוך הגבירו במכוון את המוזיקה - למרות הבקשות להנמיך. גם בדקת הדומייה במחאה המוזיקה נותרה חזקה.
אל ההפגנה בקיסריה הגיעו אלפים, וחלק מהמוחים צעדו לכיוון מעונו הפרטי של ראש הממשלה נתניהו. כוח גדול של שוטרים נפרס במקום כדי למנוע מהמפגינים להמשיך לנוע לכיוון בית נתניהו. המוחים זעקו: "ביבי, ביבי תתפטר. תעזוב אותנו כבר, לא נוותר לך על המחדל. נגיע לכל מקום, נמחה, נפגין - עד שתעזוב אותנו כבר".
בירושלים, כ-200 בני אדם הפגינו ברחוב ז'ראר בכר בקריאה לבחירות. המוחים השתתפו בצעדה מאושרת לכיכר פריז, ואמרו: "ההפקרות מתחילה במסדרונות הממשלה". בנתניה, אלפי בני אדם הפגינו ברחוב בן גוריון בנתניה בדרישה להחזרת החטופים ולהקדמת הבחירות. השר לשעבר מטעם הליכוד, מאיר שטרית, אמר במחאה: "זה לא הליכוד. הליכוד צריך ללכת הביתה. צריך להפיל את הממשלה הזו".