סגור
גאוטם אדאני על רקע משרדי אדאני ב הודו
גאוטם אדאני, הבעלים של קבוצת אדאני. מחיר גבוה במיוחד על נמל חיפה (צילום: רויטרס, AP)

"הדו"ח של פיץ' על אדאני לא עושה טוב לסגירה הפיננסית של עסקת נמל חיפה"

דו"ח של חברת פיץ' מזהיר שהרוכשת של נמל חיפה - קבוצת אדאני "ממונפת בצורה עמוקה", בעקבות תוכנית ההתרחבות האגרסיבית שלה. מקורבים לעסקה: "קשה לראות תרחיש של היקלעות למשבר חובות"

"הדוח של פיץ' על קבוצת אדאני ההודית צריך להדליק נורות אדומות. צריכות להישאל שאלות חשובות על רמת המינופים שלה", אמר אתמול (ד') גורם ממשלתי בכיר, בהתייחס לדו"ח של יחידת קרדיסייטס (CreditSights) שבחברת דירוג האשראי פיץ'. לפי הדו"ח, הקונגלומרט ההודי שבבעלות גאוטם אדאני, שנחשב לאחד מעשירי העולם, "ממונף בצורה עמוקה".
בדו"ח נכתב כי בשנים האחרונות קבוצת אדאני פעלה לפי תוכנית התרחבות אגרסיבית, שמפעילה לחץ על האשראי ועל תזרים המזומנים שלה. עוד נכתב, כי הקבוצה מתרחבת עוד ועוד לעסקים חדשים שאין ביניהם זיקה, באופן שמצריך השקעות הון גדולות וקיים חשש ליכולת הפיקוח עליהם. "בתרחיש הגרוע ביותר, תוכניות צמיחה ממומנות חוב ושאפתניות מדי עשויות להוביל לסחרור אל תוך מלכודת חוב מסיבית, ולהביא בסופו של דבר למצב בעייתי או חדלות פירעון של חברה אחת או יותר", נכתב בדו"ח.
כך, קבוצת אדאני זכתה לפני כחודש ביחד עם קבוצת גדות שבשליטת קרן טנא במכרז של רשות החברות הממשלתיות לרכישת נמל חיפה. הקבוצה הציעה סכום של 3.9 מיליארד שקל. שתי החברות זכו במכרז באמצעות חברה בת משותפת, שבה אדאני מחזיקה ב־70% וגדות ב־30%. הצעת המחיר שהשתיים הגישו במכרז היתה גבוהה משמעותית מההצעה השנייה בגובהה, שהעמידה הקבוצה המשותפת לאיש העסקים דני אונגר, ג'נריישן קפיטל ולומאר ספנות - והסתכמה בכ־2.65 מיליארד שקל.
גורם שמקורב לשותפות של אדאני וגדות ברכישת הנמל אמר אתמול, כי החברה עסוקה בימים אלה במימון ובסגירה הפיננסית של העסקה, לקראת העברת כספי הרכישה למדינה באמצע אוקטובר הקרוב. הגורם אמר, כי הכספים יועברו למדינה כמתוכנן ובמועדם: "אין ספק שהדו"ח של פיץ' לא עושה טוב לסגירה הפיננסית, ולפיכך אנחנו ממתינים להסברים של קבוצת אדאני, שאמורים להינתן בקרוב. עם זאת, מדובר בקבוצה עם היקף פעילות עצום, כך שקשה מאוד לראות תרחיש של היקלעות למשבר חובות, כפי שעולה מהדו"ח של פיץ'", אמר.
במשרד האוצר סירבו להתייחס לדו"ח של פיץ' ולומר אם יש בו כדי להשפיע על הליכי מכירת הנמל לאדאני. את ההליך ניהלה מטעם משרד האוצר רשות החברות הממשלתיות, ובראש הוועדה למכירת מניות המדינה בנמל עומד מנכ"ל המשרד, רם בלינקוב. זאת, משום שמנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים חתומה על הסדר ניגוד עניינים שמונע ממנה כל עיסוק ומעורבות בנושא, שכן בן זוגה משמש בתפקיד יועץ אסטרטגי לנמל הפרטי בחיפה.
קבוצת אדאני, שהחלה את דרכה בתחום המסחר בשלהי שנות ה־80 של המאה שעברה, הלכה והתרחבה מאז לתחום הכרייה, האנרגיה, שדות התעופה, מרכזי המידע והביטחון. היא התרחבה לאחרונה גם לתחום הבטון, עם רכישה בסך 10.5 מיליארד דולר של יחידותיה ההודיות של Holcim, וכן לתחום ייצור האלומיניום. רוב הרכישות האלה מומנו באמצעות חוב.